Skoncentruj się! Jak zredukować czynniki rozpraszające w środowisku pracy?
1. Stwórz zrównoważone środowisko akustyczne
Najlepsze warunki uzyskamy, skupiając się na tym zagadnieniu już na etapie planowania. Zawsze warto wyposażyć pomieszczenie w sufity akustyczne i wykładziny dźwiękochłonne. Aranżacja wnętrza może wzmocnić środowisko akustyczne poprzez zastosowanie mebli tapicerowanych, paneli akustycznych, zasłon, roślin, dywanów, blatów z materiałów dźwiękochłonnych i mebli na kółkach. Dobra akustyka w miejscu pracy nie polega na osiągnięciu całkowitej ciszy, ale raczej na zrównoważeniu dźwięku i znalezieniu odpowiedniego otoczenia akustycznego dla każdego rodzaju czynności.
Przeczytaj więcej o tym, jak stworzyć dobre warunki akustyczne
2. Zdefiniuj strefy o różnym poziomie koncentracji
Planując środowisko pracy, należy wziąć pod uwagę wzajemne położenie przestrzeni o różnych rodzajach aranżacji. Przestrzenie do pracy wymagającej wysokiej koncentracji należy oddzielić od pomieszczeń, w których panuje duży ruch i interakcja. Warto zatem zacząć od podzielenia przestrzeni na różne strefy: aktywną, w której dużo się dzieje w ruchu; częściowego skupienia, w której rozmowy są możliwe oraz intensywnego skupienia, gdzie pracuje się w ciszy i spokoju. Stwarza to każdemu warunki do jak najlepszego wykonywania różnorodnych zadań w ciągu dnia.
Chcesz ograniczyć absencje chorobowe, zwiększyć efektywność i stworzyć środowisko pracy, za którym tęsknią pracownicy?
3. Minimalizuj wrażenia wzrokowe
Bałagan i nieład w miejscu pracy, gdzie mamy nadmiar wrażeń, sprawia, że stale świadomie lub nieświadomie kątem oka dostrzegamy coś rozpraszającego. Bardziej uporządkowane środowisko, zapewnia spokojniejsze warunki do skupienia się na bieżącej aktywności w pracy. W aranżacji wnętrz warto wziąć pod uwagę, że zamknięte lub częściowo zamknięte szafki sprawiają lepsze wrażenie niż np. otwarte półki wypełnione różnymi przedmiotami. Za pomocą ścianek podwieszanych do sufitu lub stojących na podłodze, miękkich mebli do siedzenia z wysokim oparciem lub rozwiązań do przechowywania można podzielić środowisko pracy tak, aby wzrok nie sięgał daleko w pomieszczeniu. Innym przykładem jest nałożenie matowej folii na fragmenty szyb, tam, gdzie na zewnątrz jest duży ruch, co ograniczy rozpraszanie uwagi, ale w dalszym ciągu zapewni dostęp do światła dziennego.
4. Wybierz paletę kolorów ziemi
Kolory zbliżone do barw natury, takie jak odcienie zieleni i brązy, mają szczególny wpływ na zdolność człowieka do regeneracji. Dlatego są preferowane w większości środowisk pracy. Naturalne i stonowane kolory, które współgrają ze sobą ton w ton, tworzą atmosferę spokoju, a jednocześnie łatwo je ze sobą harmonijnie połączyć. Należy unikać wzorów na dużych powierzchniach, kolorów intensywnych lub zbyt wielu różnych barw w tej samej przestrzeni.
5. Zachęcaj do ruchu
Niewygodna pozycja podczas pracy sama w sobie może być negatywnym czynnikiem rozpraszającym. My, ludzie, jesteśmy stworzeni do ruchu, dlatego ważne, aby sama przestrzeń pracy i jej wystrój wnętrza to umożliwiały. Warto wybierać meble, które zachęcają do ruchu i promują różnorodność pozycji w ciągu dnia, oferując różne rozwiązania. Najlepsza pozycja pracy to następna pozycja!
6. Pozwól kontrolować światło
Zapotrzebowanie na światło zmienia się w ciągu dnia i roku, w zależności od tego, jakie zadanie mamy do wykonania. Zmienia się także w ciągu naszego życia – starsze osoby potrzebują więcej światła niż młodsze. Elastyczne rozwiązania i możliwość indywidualnego sterowania natężeniem światła mają wiele zalet, po prostu dlatego, że każdy ma inne preferencje i potrzeby. Może to oznaczać wykorzystanie we wnętrzu na przykład lamp ze ściemniaczem, zasłon, rolet lub oświetlenia ruchomego.
7. Zarządzaj cyfrowymi rozpraszaczami
Telefony komórkowe i komputery mogą bardzo rozpraszać uwagę, jeśli nie są wykorzystywane produktywnie. Aby ograniczyć zakłócenia cyfrowe, warto wyłączyć powiadomienia lub skorzystać z blokad aplikacji, które uniemożliwiają dostęp do mediów społecznościowych i innych dystraktorów w czasie pracy. Można także użyć filtrowania e-maili, aby nadać priorytet ważnym wiadomościom oraz wyłączyć natychmiastowe powiadomienia.
Ludzka zdolność do wielozadaniowości to mit. W rzeczywistości nasz umysł może koncentrować się tylko na jednej rzeczy na raz. Nasz mózg ma tylko jeden procesor i gdy tylko wykonujemy wiele zadań jednocześnie, musi przełączać się między różnymi czynnościami. Gdy rozproszymy się, może minąć nawet dwadzieścia minut, zanim odzyskamy poprzedni poziom koncentracji.