Tak to się wszystko zaczęło
Nasza historia sięga 1942 roku, kiedy to młode małżeństwo Evy i Jarla Anderssonów odkupiło zakład stolarski w małej szwedzkiej wiosce Kinnarp. Od tamtej pory firma stopniowo się rozrasta, również za sprawą dzieci i wnuków założycieli. Evy często nazywała Jarla Optymistą. Kierowało nimi przekonanie, że wszystko, nawet jeśli jest już całkiem dobre, można jeszcze udoskonalić. To podejście jest głęboko zakorzenione w naszej firmie. Wszystko po to, aby użytkownicy naszych produktów i rozwiązań mogli poczuć się trochę lepiej. I zrobić nieco więcej. W duchu trwałego i zrównoważonego rozwoju.
Obecnie Kinnarps jest międzynarodowym potentatem w produkcji mebli i aranżacji wnętrz biur, szkół i placówek opieki zdrowotnej, który przyświecał założycielom firmy.
Evy i Jarl Anderssonowie założyli Kinnarps w 1942 roku wraz z zespołem złożonym z 2 pracowników. Początkowo meble były wykonywane na zamówienie, przede wszystkim dla architektów, którzy stosowali je w swoich projektach. W 1943 roku firma Kinnarps zaczęła dostarczać szafy żaluzjowe rządowi szwedzkiemu, a trzy lata później podpisała swój pierwszy kontrakt rządowy. Od tamtej pory Kinnarps nieustannie dostarcza sektorowi publicznemu rozwiązania biurowe.
Firma Kinnarps zainwestowała w swoją pierwszą kompleksową serię mebli biurowych i wydała pierwszy katalog w 1952 roku. Wybudowanie nowej fabryki dało firmie Kinnarps przestrzeń niezbędną do rozszerzenia produkcji krzeseł. W 1959 roku firma Kinnarps zaczęła dostarczać meble własnym transportem i montować je w biurze klienta, gwarantując jakość w całym łańcuchu dostaw. Pakowanie produktów w koce wielokrotnego użytku, zamiast w jednorazowe kartony pozwoliło ograniczyć ilość odpadów i zwiększyć liczbę produktów ładowanych do samochodu dostawczego.
Na początku lat 60. w Kinnarps pracowały 34 osoby, a roczne obroty wynosiły 2 miliony SEK. W 1968 roku firma otworzyła swój pierwszy salon w Sztokholmie. Na przestrzeni lat 60. firma Kinnarps poszerzyła asortyment produktów i uruchomiła produkcję na zamówienie.
Henry Jarlsson — najstarszy syn Evy and Jarla — objął funkcję prezesa w 1973 roku. Otwierając oddział w Londynie w 1974 roku, firma Kinnarps ugruntowała swoją pozycję na rynku eksportowym. W 1977 roku firma Kinnarps kupiła brykieciarkę do odpadów drzewnych. Przetwarzanie odpadów drzewnych na brykiety pozwoliło zmniejszyć zużycie oleju opałowego i wykorzystać nieuniknione w naszej produkcji drewnopochodne pozostałości.
W połowie lat 80. firma zdecydowała się zainwestować w nową, kompleksową serię mebli. Do standardowej oferty Kinnarps dodano miękkie siedziska i meble konferencyjne. Na przestrzeni tej dekady firma Kinnarps wykupiła swojego stałego dostawcę Granstrands i zainwestowała w nową fabrykę w miejscowości Skillingaryd położonej w południowo-środkowej Szwecji. W 1980 roku firma Kinnarps wprowadziła na rynek niezawierający rozpuszczalników lakier utwardzany UV, co wzbogaciło ofertę o odporne i trwałe powierzchnie blatów i szaf bez szkodliwego wpływu na środowisko. Dzięki temu, że ekologiczne innowacje znajdują się w centrum naszego modelu biznesowego, od 1980 roku ograniczyliśmy emisję szkodliwych substancji o 90%.
W 1991 roku firma Kinnarps opracowała i wyprodukowała pierwsze elektrycznie regulowane biurko zapewniające możliwość zmiany pozycji w pracy biurowej. W 1993 roku firma Kinnarps stała się pierwszym szwedzkim producentem mebli, który uzyskał certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001. W 1997 roku firma uzyskała certyfikat ISO 14001 za system zarządzania środowiskowego. W tym samym roku firma Kinnarps dołączyła do unijnego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS). Przez całą dekadę firma współpracowała z dostawcą Reiners, który pod koniec 1999 roku stał się częścią Grupy Kinnarps.
Na początku nowego stulecia firma Kinnarps zdobyła dwie nagrody: Balanced Scorecard Hall of Fame Award (nagroda za zbilansowaną kartę wyników) i Competence Company of the Year in Sweden (kompetentna firma roku w Szwecji). Firma weszła na kilka nowych rynków i przejęła trzy przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem i produkcją mebli: Klaessons, Materia i Skandiform. Ponadto na początku 2000 roku uruchomiła projekt Kinnarps Next Office, w ramach którego oferuje wyniki badań, strategie i porady dotyczące tworzenia biur dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów.
Kontynuując działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, firma Kinnarps wprowadziła The Better Effect Index — pierwsze kompleksowe narzędzie wspierające zrównoważoną aranżację wnętrz. W 2018 roku firma wdrożyła dwie nowe koncepcje: Kinnarps Next Education, która w oparciu o wyniki badań oferuje strategie i porady dotyczące tworzenia przestrzeni do aktywnej nauki, a także Kinnarps Next Care, która zapewnia wsparcie w tworzeniu prozdrowotnych przestrzeni w sektorze opieki.
Kinnarps dostarcza rozwiązania do aranżacji wnętrz dla biur, szkół i placówek służby zdrowia. Cały łańcuch wartości, począwszy od surowców, a skończywszy na gotowych rozwiązaniach biurowych, charakteryzuje się wysoką jakością i niskim wpływem na środowisko. Kinnarps jest jednym z największych europejskich producentów rozwiązań do aranżacji wnętrz i prowadzi działalność w 40 krajach.