Jak wpływa na nas hałas w środowisku pracy?

Co to jest dźwięk?
Dźwięk to nic innego jak wibracje powietrza, które zwykle przedstawia się jako fale. Twarde, gładkie powierzchnie, takie jak ściany, podłogi, sufity i przeszklenia odbijają fale dźwiękowe i powodują nieprzyjemne echo w pomieszczeniu. Dlatego mówiąc o rozwiązaniach akustycznych, często powołujemy się na tzw. czas pogłosu. Jest to czas potrzebny na obniżenie pierwotnego poziomu dźwięku o 60 dB. Aby stworzyć przyjemne warunki akustyczne w pomieszczeniu, czasem trzeba pomóc twardym powierzchniom w pochłanianiu lub tłumieniu fal dźwiękowych i skrócić w ten sposób czas pogłosu.
Hałas w środowisku pracy. Skąd wiadomo, że poziom hałasu jest zbyt wysoki?
Większość z nas prawdopodobnie słyszała o tym, że intensywność dźwięku jest mierzona w decybelach. Ale jaki poziom hałasu jest uznawany za zbyt wysoki? Oczywiście do pewnego stopnia jest to kwestia subiektywna: niektóre osoby bardziej niż inne są wrażliwe na dźwięki. Ale istnieje też wiele wyników badań i zaleceń, z którymi warto się zapoznać. Na przykład przy 65 dB rośnie ryzyko zawału serca, a jest to typowy poziom hałasu w naszych biurach. Nawet przy 55 dB 40% pracowników biurowych ma kłopoty ze skupieniem się.
e
15 dB
Szelest liści
30-35 dB
Biblioteka
Co się dzieje?
Zalecany przez WHO poziom hałasu na oddziałach szpitalnych i w szkolnych klasach
50-55 db
Ciche biuro
Co się dzieje?
40% pracowników biurowych ma kłopoty ze skupieniem się
Wpływ na zdrowie
Podwyższone ciśnienie krwi, zaburzenia snu i większe ryzyko choroby wieńcowej
65 dB
Głośne biuro
Co się dzieje?
Przeciętny poziom hałasu w klasach i biurach
Wpływ na zdrowie
Rośnie ryzyko zawału serca
70-85 dB
Ruch uliczny
Co się dzieje?
W wielu krajach jest obowiązek zakładania ochrony słuchu w przypadku długotrwałego narażenia na hałas
Wpływ na zdrowie
Trwała utrata słuchu i podwyższony poziom cholesterolu

Środowisko akustyczne a efektywność
Hałaśliwe miejsca pracy często wywołują irytację i utrudniają skupienie się. W jednym z przeprowadzonych badań potwierdzono, że wydajność naszej pracy spada, kiedy w otoczeniu są prowadzone wyraźnie słyszalne i zrozumiałe rozmowy niezwiązane z wykonywaną przez nas pracą. Porównano trzy różne środowiska pracy:
- jednoosobowe biuro z zamkniętymi drzwiami
- przestrzeń typu open space z odpowiednimi rozwiązaniami akustycznymi
- przestrzeń typu open space bez rozwiązań akustycznych
Badanie wykazało, że wydajność pracy była jednakowo wysoka w przestrzeni typu open space z odpowiednimi rozwiązaniami akustycznymi oraz w biurze z zamkniętymi drzwiami. Natomiast w przestrzeni typu open space pozbawionej rozwiązań akustycznych wydajność była niższa. Tak więc można istotnie poprawić warunki pracy, wyciszając rozmowy prowadzone w naszym otoczeniu. Ścianki dźwiękochłonne i przegrody na biurko tworzą strefy skupienia, gdzie ani rozmowy prowadzone dookoła, ani inne dźwięki nie będą nas rozpraszać, nawet w otwartej przestrzeni.
Jak hałas w środowisku pracy wpływa na nasze zdrowie?
Wysoki poziom hałasu w biurze wpływa nie tylko na naszą zdolność do koncentracji i wydajność pracy. Z badań wynika też, że stres, jaki dotyka niektóre osoby w hałaśliwym środowisku pracy, może być przyczyną choroby wieńcowej i nadciśnienia. Stwierdzono także związek pomiędzy poziomem hałasu a ergonomią. W Journal of Applied Psychology opublikowano badanie, którego celem było ustalenie różnicy pomiędzy pracą w biurze o niskim poziomie hałasu a pracą w ciszy. Nie stwierdzono różnic w produktywności, ale zaobserwowano, że grupa badanych pracująca w hałaśliwym środowisku rzadziej zmieniała pozycję roboczą. Osoby pracujące w ciszy znacznie częściej regulowały swoje fotele i przestawiały podnóżki. Tak więc ergonomia pracy grupy badanych pracujących w hałaśliwym środowisku była znacznie gorsza. Stwierdzono także większy stres będący skutkiem długiego przebywania w hałasie o małej intensywności.


Jak stworzyć zdrowe środowisko akustyczne w biurze
Najlepiej rozpocząć od organizacji i metod pracy, stwarzając w biurze różne strefy dostosowane do wykonywanych czynności. Możliwość pracy w ciszy i skupieniu, bez rozpraszających rozmów innych pracowników, powinna być zawsze dostępna. Jednocześnie trzeba zapewnić przestrzenie, które będą ułatwiać dyskusje i współpracę. Warto pamiętać, że mamy różne temperamenty, a więc i różne potrzeby. Uwzględnianie potrzeb pracowników i włączanie ich do procesu decyzyjnego w przypadku rearanżacji biura jest ważnym czynnikiem w tworzeniu środowiska akustycznego, w którym każdy ma szansę czuć się dobrze. Prostym i skutecznym sposobem jest wykorzystanie ścianek i paneli akustycznych, pochłaniających i tłumiących hałas. Łącząc ścianki podłogowe, można na przykład szybko stworzyć pokój w pokoju — na samym środku otwartej przestrzeni biurowej. W ten sposób powstaje elastyczne biuro, które można łatwo dostosowywać do różnych potrzeb i sytuacji. Stałe panele ścienne skutecznie tłumią hałas, tworząc lepsze środowisko akustyczne w całym biurze. Odpowiednio dobierając półki, dodatki i kolory, można nadać przestrzeni bardziej wyrazisty charakter. Dzięki czemu uzyskamy nie tylko lepsze środowisko akustyczne, lecz także całą przestrzeń w biurze.
Różne osoby różnie postrzegają komfort akustyczny, a współczesne biura powinny spełniać potrzeby wszystkich pracowników — w każdej sytuacji. Właśnie dlatego biuro typu activity-based jest dobrym rozwiązaniem: elastyczna i dynamiczna przestrzeń robocza, w której każde miejsce jest zoptymalizowane do wykonywania określonych czynności, również pod względem akustycznym. Firmy, które wdrożą takie rozwiązanie, będą mogły zwiększyć produktywność i poprawić samopoczucie swoich pracowników, co w dłuższej perspektywie przełoży się na lepszy wynik finansowy. Krótko mówiąc, dbałość o środowisko akustyczne należy traktować jako mądrą inwestycję, która w wielu przypadkach sama się zwróci.
Kinnarps Next Office®
Wyniki badań, strategie i porady dotyczące idealnej przestrzeni biurowej
Koncepcja Next Office składa się z wielu elementów — używając odpowiednich narzędzi, rozwiązań warsztatowych oraz analiz, tworzymy fundamenty dla nowego środowiska pracy przystosowanego do potrzeb danego klienta. Środowiska, które ułatwia wiele czynności wykonywanych na co dzień — zarówno indywidualnie w wysokim skupieniu, jak i we współpracy z innymi.
Haapakangas, A., Haka, M., Keskinen, E.O., & Hongisto, V.O. (2008). Effect of speech intelligibility on task performance-an experimental laboratory study.
Evans, G.W., & Johnson, D.L. (2000). Stress and open-office noise. The Journal of applied psychology, 85 5, 779-83.
European Commission. (2006). Noise Increases the Risk of Heart Diseases. News Alert, issue 5.