80 lat sukcesów
Od 1942 roku firma Kinnarps dostarcza rozwiązania w zakresie aranżacji wnętrz. Niemniej jednak ma za sobą długą historię pokonywania wyzwań. Jak banalne zapalenie migdałków, które dopadło założyciela firmy Jarla Anderssona i zagroziło koniecznością sprzedania firmy. Albo gdy problemy z przepływem gotówki sprawiły, że właścicieli nie było stać na wypłacenie pensji pracownikom. Ale tradycyjne lekarstwo postawiło Jarla na nogi, a wynagrodzenie zostało wypłacone ze sprzedaży mebli do jadalni! Jak zawsze, Jarl powiadał: „Stanie w miejscu to cofanie się” – więc walka pomimo niepowodzeń była równie oczywista, jak zaangażowanie dzieci, kuzynów i innych krewnych, w utrzymanie firmy.
„Na początku chodziło o przetrwanie i wszystkie zasoby zostały dobrze wykorzystane, nie tylko my, dzieci, byliśmy dobrą pomocą. Każdego dnia po zakończeniu szkoły mój brat Assar i ja pomagaliśmy w fabryce przyklejać przegródki do szuflad i przygotowywać warsztat do przybycia pracowników następnego dnia” - wspomina Henry Jarlsson, prezes Kinnarps AB i były dyrektor generalny.
Najmłodszy członek rodziny – Sibylla wspomina rodzinne wakacje połączone z wizytami u klientów. Można powiedzieć, że rodzina żyje i oddycha Kinnarps, a chociaż Sibylla przez pewien czas pracowała jako nauczycielka, od wielu lat jest również zaangażowaną członkinią zarządu.
„Ta mentalność rolnika – bycie oszczędnym, znajdowanie rozwiązań i nie poddawanie się nigdy – jest podstawą firmy. To wartości, które istnieją do dziś" - mówi Sibylla Jacobsson.

„Ciekawość i rozwiązywanie problemów to nasza siła napędowa. Zawsze skupiamy się na potrzebach klientów”.
Henry i Sibylla.

Kinnarps jest wiodącym europejskim dostawcą kompleksowych rozwiązań do wnętrz biurowych, oświatowych i placówek ochrony zdrowia. Meble firmy charakteryzują się wysoką jakością, innowacyjnym wzornictwem, niskim wpływem na środowisko i długą żywotnością. Firma jest własnością rodzinną od momentu jej założenia w 1942 roku. Produkuje w Szwecji i prowadzi działalność w ponad 40 krajach.
Jak to się zaczęło
W 1942 roku Jarl i Evy Andersson założyli firmę meblową Kinnarps, która pierwotnie była stolarnią. W kolejnych latach ich synowie Henry, Ola i Assar odgrywali kluczową rolę w rozwoju produkcji, zarządzania danymi i transportu. A córka Sibylla zawsze szczególną uwagę przywiązywała do ochrony kultury korporacyjnej i komunikacji. Aby jednak zrozumieć historię firmy Kinnarps, musimy przyjrzeć się kilku kluczowym wydarzeniom w jej rozwoju. W 1952 roku Jarl i Evy wprowadzili zmianę strategiczną, skupiając się na meblach biurowych, wprowadzając katalog i asortyment produktów.
„Jeśli nie jesteś konkurencyjny, nie odniesiesz sukcesu, więc Jarl i Evy przenieśli uwagę z rzemiosła i towarów na zamówienie na produkcję seryjną. Powodem tego była utrata kontraktu rządowego i konieczność ponownego przemyślenia strategii. W rezultacie otrzymali setki zamówień, które zagwarantowały przetrwanie firmy” - mówi Henry.
„Doprowadziło to również do rozwoju linii produkcyjnej i zakupu maszyn”. Zajęło to kilka lat, ale ostatecznie byliśmy bardziej wydajni niż wszyscy nasi konkurenci i odzyskaliśmy rząd jako naszego klienta” - dodaje Sibylla.
Sibylla, najmłodszy członek rodziny i przewodnicząca zarządu Kinnarps Holding AB.
Henry Jarlsson, prezes Kinnarps AB i były CEO.
Innowacje i zrównoważone pomysły
Podejmując więcej pracy i rozwiązując problemy wewnętrznie, zamiast polegać na zewnętrznych konsultantach lub rozwiązaniach, Kinnarps zawsze znajdował innowacyjne sposoby optymalizacji swoich działań. Ten upór jest powtarzającym się motywem w całej historii firmy. Kolejny ważny kamień milowy został osiągnięty w 1959 roku, kiedy Kinnarps zaczął używać własnych pojazdów do transportu zamiast korzystania z przewozów koleją. To nie tylko sprawiło, że dostawy były bardziej niezawodne i szybsze, ale również zapewniło znaczącą przewagę konkurencyjną.
„Po prostu odwróciliśmy sytuację i pozwoliliśmy, aby transport determinował produkcję, dzięki czemu zawsze mogliśmy dostarczyć towar w ciągu pięciu dni. Stworzenie takiego systemu było niezwykle skomplikowane, ale w końcu się udało i nikt inny nie ma podobnego systemu” - zauważa Henry.
Wczesna świadomość ekologiczna doprowadziła również do kolejnych innowacji. Już w latach 1970. zdano sobie sprawę, że emisje substancji chemicznych nie są zrównoważone i rozpoczęto testowanie różnych metod opracowania bezrozpuszczalnikowego lakieru.
„Niewielu ludzi o tym wie, ale udało nam się opracować metodę, dzięki której zmniejszyliśmy naszą emisję z około 160 ton do 10 ton rozpuszczalników rocznie. Stała się ona standardem w branży, ale dopiero w latach 1990-tych, więc przestawiliśmy się na nią zanim powszechnie ją wprowadzono. To mówi coś o naszym dążeniu do ciągłego rozwoju” - mówi Henry.
„Świadomość ekologiczna jest w naszym DNA od samego początku”.

Ramię w ramię. Rodzeństwo Sibylla i Henry.
W jaki sposób udaje się przez lata sprostać nowym potrzebom, wymaganiom i trendom?
„Często mamy do czynienia z reagowaniem i od samego początku robiliśmy to samo. Jarl był doskonałym sprzedawcą, który doskonale słuchał swoich klientów, co przerodziło się w bardziej złożone zadanie, które teraz wykonujemy za pomocą naszych narzędzi analitycznych Next Office®, Next Education® i Next Care®. Zamiast zaczynać od produktu, zawsze zaczynaliśmy od potrzeb i rozwiązania, a następnie stworzyliśmy dobrą produkcję, aby była jak najbardziej wydajna i ekonomiczna”.
Co wyróżnia Kinnarps na tle konkurencji?
„Moim zdaniem nie ma wielu podobieństw. Nasi konkurenci najczęściej kupują gotowe elementy poza Szwecją, a następnie montują i dostarczają je tutaj. My mamy własne fabryki i produkcję w Szwecji, więc mamy kontrolę nad całym łańcuchem”, mówi Henry.
Kinnarps jest nadal firmą rodzinną, oczywiście na znacznie większą skalę. Można jednak mieć pewność, że nadal działa on z tym samym autentycznym duchem przedsiębiorczości, niezależnymi strategiami i ciągłym rozwojem. Reszta, jak to mówią, to historia.
Oś czasu firmy Kinnarps
1942
Evy i Jarl Andersson zakładają firmę w Kinnarp w Szwecji.
1974
Otwarcie oddziału w Wielkiej Brytanii. W kolejnych dziesięcioleciach do portfolio firmy Kinnarps stopniowo dodawano nowe rynki. Obecnie działamy w ponad 40 krajach.
1980
Kinnarps wprowadza na rynek bezrozpuszczalnikowy lakier UV, który zapewnia twarde, trwałe powierzchnie bez szkody dla planety.
2000
Uruchomiona zostaje usługa Next Office®. Dzięki temu firma Kinnarps może zaoferować analizę potrzeb, która pomoże klientowi zidentyfikować jego potrzeby i wzorce pracy.
Teraz i w przyszłości
Tworzymy meble i rozwiązania do aranżacji wnętrz, które mają pozytywny wpływ na życie ludzi.