Ruch w szkole służy lepszej koncentracji

Zachęcanie do ruchu w środowisku edukacyjnym wspiera dobrostan i koncentrację. Przeciwdziałanie statycznym lub niewygodnym pozycjom ciała oraz zapewnienie różnorodności aranżacji w środowisku edukacyjnym sprawia, że uczniowie są w stanie lepiej skupić się na wykonywanym zadaniu.

Naturalny ruch wspiera proces uczenia się

Ludzie są stworzeni do chodzenia, biegania, wspinania się, skakania, podnoszenia, pływania – do naturalnego ruchu. W bezruchu krążenie krwi ulega pogorszeniu, poziom energii spada, a koncentracja staje się trudniejsza, co negatywnie wpływa na zdolność uczenia się. Dlatego promowanie ruchu to kluczowy element fizycznego środowiska edukacyjnego.

Zachęcanie do ruchu w klasie i innych przestrzeniach do nauki nie polega na wyposażaniu ich w rowery treningowe czy bieżnie. Chodzi raczej o przemyślane zaplanowanie przestrzeni w budynku szkolnym w sposób, który sprzyja naturalnemu ruchowi i różnorodnym aktywnościom. To także kwestia wyboru mebli, które zachęcają do drobnych, pozytywnych ruchów. Może to oznaczać na przykład wybór ergonomicznych krzeseł z podparciem pleców, regulowanych stołów, a także biurek, które umożliwiają zmianę pozycji z siedzącej na stojącą. Bo najlepsza pozycja podczas nauki, to ta następna!

Różnorodność w środowisku do nauki służy wszystkim

Uczymy się na różne sposoby. Dlatego zróżnicowana aranżacja wnętrz stwarza lepsze warunki do koncentracji dla wszystkich uczniów oraz wspiera dostępność – niezależnie od tego, czy zajęcia odbywają się indywidualne, czy w grupie.

Różnorodność może obejmować zmiany pozycji nauki z siedzącej na stojącą, korzystanie z miękkiej sofy lub fotela, leżenie na dywanie, balansowanie na piłce lub siedznie na stołuach o różnych wysokościach i kształtach. Zróżnicowanie wyposażenia zachęca do pozytywnego ruchu, co sprzyja lepszej koncentracji i umożliwia wszystkim uczniom zdobywanie wiedzy oraz rozwój na własnych warunkach.

„Rozwiązania dostosowane do dzieci ze specjalnymi potrzebami często przynoszą korzyści wszystkim, ale pamiętajmy, że dzieci uczą się na różne sposoby. Dlatego zróżnicowane i elastyczne, a jednocześnie spójne rozwiązanie aranżacji wnętrz szkoły może być kluczem do zapewnienia wszystkim uczniom warunków do koncentracji oraz poczucia bezpieczeństwa.”

Anders Larsson

Krzesła szkolne wspierające koncentrację

Siedzenie nie musi oznaczać bezruchu! Krzesła, które umożliwiają wykonywanie mikroruchów pomagają uczniom w utrzymaniu koncentracji przez dłuższy czas.

Xact – ERGONOMICZNE krzesło dla ucznia

Xact to opracowane przez Kinnarps ergonomiczne krzesło przeznaczone dla uczniów. Krzesło posiada regulację wysokości, głębokości siedziska oraz oporu, co pozwala każdemu uczniowi – niezależnie od wzrostu czy wieku – uzyskać idealną ergonomiczną pozycję do nauki. Mechanizm Freefloat™ umożliwia ruch siedziska i oparcia razem z uczniem, pomagając mu w utrzymaniu koncentracji. Xact dostępne jest również w mniejszej wersji – Xact Start – zaprojektowanej specjalnie dla młodszych dzieci.

Dowiedz się więcej o krześle Xact

 

 

Xpect – design, który wspiera naturalny ruch

Obejmujące oparcie krzesła daje uczniowi poczucie prywatnej przestrzeni, bezpieczeństwa oraz zapewnia zmianę pozycji podczas siedzenia. Elastyczność oparcia umożliwia delikatne kołysanie i wspiera mikroruchy, które pomagają utrzymać koncentrację. Xpect to wszechstronna rodzina krzeseł, oferująca różne funkcje i zastosowania – w zależności od wybranego modelu. Dodatkową zaletą jest łatwość sztaplowania i zawieszania na krawędzi blatu, co przekłada się na dużą elastyczność użytkowania.

Dowiedz się więcej o krzesłach Xpect

 

  

47%

Badanie przeprowadzone przez Demoskop na zlecenie firmy Kinnarps pokazuje, że prawie połowa wszystkich uczniów w Szwecji uważa, że siedzi na niewygodnym krześle.

Stoły szkolne wspierające różnorodność i ruch

Odpowiedni dobór stołu i krzesła ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia prawidłowej postawy siedzącej. Stoły o właściwej wysokości, w połączeniu z ergonomicznymi krzesłami, odciążają ciało i wspierają koncentrację. Stoły z regulacją wysokości lub o zróżnicowanej wysokości pozwalają uczniom zmieniać pozycję siedzącą na stojącą, co sprzyja ruchowi w ciągu dnia.To rozwiązanie jest korzystne nie tylko dla uczniów, lecz także poprawia ergonomię i warunki pracy nauczycieli.

ELEVATE – STÓŁ Z REGULACJĄ WYSOKOŚCI

Elevate to stół z regulacją wysokości, który umożliwia uczniowi łatwe dostosowanie wysokości za pomocą dźwigni umieszczonej pod blatem.. Dzięki temu możliwe jest swobodna zmiana pozycji siedzącej na stojącą, a także utrzymanie idealnej wysokości stołu dostosowanej do wzrostu użytkownika. Zróżnicowanie pozycji ciała ma kluczowe znaczenie – pomaga przeciwdziałać obciążeniom statycznym i utrzymać poziom energii w ciągu dnia.

ORIGO – kompleKSOWA SERIA wszechstronnych stołów

Origo to kompleksowa seria stołów zaprojektowana z myślą o ergonomii, akustyce i elastyczności – by wspierać fizyczne środowisko pracy i nauki. Stoły dostępne są w kilku stałych wysokościach, a także z nogami o regulowanej wysokości. Umożliwiają zarówno pracę na stojąco, jak i na siedząco, co pozwala uczniom zmieniać pozycję w ciągu dnia.

  

  

Statyczne lub niewygodne pozycje podczas nauki mogą stanowić element rozpraszający, który uniemożliwia uczniom skupienie się na wykonywanym zadaniu. Dowiedz się więcej o znaczeniu minimalizowania negatywnych czynników rozpraszających w środowisku nauki, aby wspierać uczenie się w skupieniu.

Meble zaprojektowane z myślą o wspieraniu ruchu

Oto kilka przykładów mebli, które umożliwiają uczniom ruch bez przeszkadzania kolegom!

Przeczytaj pełne wydanie magazynu

W magazynie Education Solution dzielimy się wiedzą i spostrzeżeniami na temat tego, jak przestrzenie edukacyjne wpływają na codzienne życie uczniów i pracowników szkoły. Dowiedz się, w jaki sposób możemy wspólnie tworzyć nowoczesne wnetrza szkół, sprzyjające bezpieczeństwu, koncentracji, radości i nauce w optymalnych warunkach.

Przeczytaj magazyn tutaj