Każdego dnia uczniowie nowo wybudowanej szkoły średniej Westerlundska Gymnasiet w Enköping przekraczają próg szkoły, w której nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Martina Ericson, dyrektor ds. nauczania, i Maria Johansson, kierownik ds. administracji, zarządzają szkołą od wielu lat i dokładają wszelkich starań, aby stworzyć włączającą, kreatywną i bezpieczną przestrzeń do nauki.
Czy rzeczywiście konieczne jest tak dokładne sprawdzanie tylu szczegółów, testowanie każdej decyzji w praktyce i angażowanie zarówno studentów, jak i kadry w cały proces na wczesnym etapie? Martina Ericson i Maria Johansson nie mają wątpliwości. – Tak, jeśli chcesz osiągnąć naprawdę dobry wynik, proces budowy nowej szkoły musi być po prostu tak długi i staranny, jak nasz. Dzięki wizytom studyjnym, konsultacjom z ekspertami, testowaniu mebli i zasięganiu opinii uczniów i pracowników szkoły, efekt końcowy jest znacznie lepszy niż, gdybyśmy tego nie zrobili – mówi Martina Ericson.
Duże, przestronne wejście wpuszcza mnóstwo światła dziennego i stanowi centrum trzech budynków tworzących szkołę.
Na boisku szkolnym znajdziemy różne rozwiązania do różnych aktywności. Stołki barowe z nieco wyższym siedziskiem Decibel i stół Nexus sprawiają, że zmiana pozycji siedzącej na stojącą jest naturalna, co zachęca na przykład do aktywnego udziału w pracy grupowej.
W całej szkole wybrano kolory w odcieniach ziemi, aby stworzyć spokojne, harmonijne otoczenie zarówno dla uczniów, jak i personelu.
Poprzedni budynek szkoły Westerlundska wybudowano w latach 70. XX w. W 2017 roku gmina Enköping zdecydowała, że budynek nie nadaje się dłużej do użytku, jednak generalny remont był nieuzasadniony z ekonomicznego punktu widzenia. Planowanie nowej szkoły rozpoczęło się w 2020 roku, obejmując serię wizyt studyjnych, warsztatów i innych działań z udziałem wszystkich zaangażowanych stron – począwszy od White Arkitekter, Kinnarps i innych dostawców mebli po nauczycieli i samorząd uczniowski. – Testowaliśmy nasze pomysły na miejscu w starej szkole. Na przykład stworzyliśmy salę testową z wyposażeniem wnętrz od różnych dostawców, wykładzinami tekstylnymi, tapetami do tablic suchościeralnych i różnymi rozwiązaniami IT, aby sprawdzić, co sprawdza się najlepiej w ciągu roku – mówi Martina Ericson.
Nowa szkoła średnia została wybudowana tuż obok starej, w pobliżu centrum Enköping. Składa się z trzech połączonych ze sobą budynków z drewnianym stelażem oraz dużego, otwartego holu wejściowego z biblioteką, która służy jako centrum szkoły. Wizja ciepłego, gościnnego salonu została zrealizowana dzięki otwartemu układowi przestrzennemu, z naturalnymi materiałami, takimi jak drewno i kamień, oraz kolorami w odcieniach ziemi. – Aranżacja wnętrz Kinnarps uzupełnia elementy architektoniczne i promuje naszą koncepcję edukacji włączającej, którą przenikają dwa hasła przewodnie – dostrzeż i pomóż. Chcemy stworzyć spokojne i wolne od dystraktorów środowisko, które nie będzie przeszkadzać uczniom ani ich nadmiernie stymulować – mówi Maria Johansson.
Martina Ericson, dyrektor ds. nauczania, Westerlundska Gymnasiet
Projektując nową szkołę, m.in. nawiązano współpracę z zespołem Kinnarps z Västerås, którą Maria Johansson i Martina Ericsson określają jako bezcenną. – Ta współpraca dała nam okazję zobaczyć i przetestować aranżację wnętrz pod względem estetyki, ergonomii i użytkowania. Poza tym ogromną pomocą była możliwość skorzystania z wiedzy specjalistycznej Kinnarps i doświadczenia z realizacji innych projektów – mówi Maria Johansson.
Martina Ericson dodaje: – Kiedy odwiedziliśmy showroom Kinnarps, otrzymaliśmy wiele informacji i podpowiedzi, co najlepiej sprawdza się w instytucjach edukacyjnych. Oznaczało to, że nie tylko otrzymaliśmy ważne odpowiedzi, ale także zrozumieliśmy, jakie pytania musimy zadać.
Jednym z wyzwań było sporządzenie inwentaryzacji mebli, które szkoła mogłaby zabrać ze starych pomieszczeń i wykorzystać ponownie, aby bezproblemowo dopasować do nowej aranżacji wnętrza. – Kinnarps pomógł nam w obu aspektach i stworzył przejrzyste i kreatywne propozycje projektowe, w których wszystko zrealizowano w ramach jednego przetargu. Firma zinterpretowała nasze pomysły dotyczące kolorów, kształtów i materiałów, a następnie uwzględniła je w konkretnych rozwiązaniach aranżacji wnętrz – mówi Maria Johansson.
Biurko Origo z blatami z marmoleum, naturalnego materiału o właściwościach dźwiękochłonnych, jest używane w salach lekcyjnych. Haczyk na plecak z boku biurka ułatwia utrzymanie porządku w klasie. Elastyczne oparcie krzesła Xpect zachęca do ruchu, dzięki czemu uczniowie mogą lepiej skupić się podczas lekcji.
Obok wielu konsultacji z Kinnarps i innymi dostawcami trwały prace nad procesami wewnętrznymi, które miały wpływ na efekt końcowy. Jednym z przykładów jest projekt toalet zapewniających większe bezpieczeństwo, który powstał w wyniku pracy uczniów podczas warsztatów. Między innymi okazało się, że toalety powinny się znajdować niedaleko miejsca, gdzie dostępny jest personel. Nie powinno być również problemu z wejściem czy wyjściem z toalet, a drzwi do kabin powinny być na tyle ukryte, aby nie było widać, którą wybiera uczeń.
Innym przykładem jest umieszczenie stołów barowych wzdłuż okien w szkolnej stołówce, które tworzą wrażenie przytulności oraz przestrzeń, gdzie uczniowie mogą wygodnie usiąść i zjeść.
– Nowa szkoła średnia to duża, ważna inwestycja, która stanowi sygnał dla całej społeczności, co jest ważne dla gminy. Oczywiście takie prace muszą zostać wykonane dokładnie i starannie.
Założeniem było zaprojektowanie szkolnej stołówki z dużą liczbą miejsc siedzących i przytulną, bezpieczną atmosferą. Do tego celu wykorzystano małe przestrzenie z siedziskami modułowymi oraz stołami Asto i krzesłami Lexie. Elementy natury uwzględniono w postaci kwietników Grow, którę nie tylko poprawia akustykę pomieszczenia, lecz także funkcjonuje jako element rozdzielający.
Również sofa Monolite High posłużyła do stworzenia bezpiecznego zakątka, a jej wysokie oparcie zapewnia prywatność i tworzy przytulne przestrzenie, gdzie można spokojnie zjeść lunch.
Martina Ericson i Maria Johansson zgadzają się, że życie towarzyskie w Westerlundska Gymnasiet nigdy nie było tak ożywione. Nowe wnętrza nie tylko poprawiły warunki do pracy i nauki, lecz także wyzwoliły dobre samopoczucie personelu i uczniów. Duża inwestycja w rozwój szkoły przyniosła wspaniałe efekty.
Podczas oficjalnego otwarcia, które było wydarzeniem dostępnym dla wszystkich, nowy budynek odwiedziło aż 5000 gości. Jeszcze długo po inauguracji szkoła wzbudza pozytywne reakcje – ludzie są ciekawi wnętrz i zachwyceni efektem – na miejsce przyjeżdża wiele osób z innych gmin w ramach wizyt studyjnych, poszukując źródła inspiracji dla nowych środowisk i sposbów pracy.
Westerlundska Gymnasiet to coś więcej niż tylko szkoła; jest to tętniąca życiem przestrzeń spotkań dla całej społeczności. Szkoła została zaprojektowana tak, aby była łatwo dostępna dla wszystkich i czynna jak najdłużej. Aula służy do organizacji wydarzeń z udziałem gości, np. wykładów, koncertów, obozów sportowych, kiedy to sale lekcyjne są traktowane jak pokoje. Stołówka szkolna dostępna jest również dla osób z zewnątrz, m.in. emerytów, którzy mogą tam zjeść lunch.
To otwarte, inkluzywne podejście sprawia, że szkoła stanowi centralną częścią społeczności i wzmacnia więzi między uczniami, personelem i mieszkańcami. Westerlundska Gymnasiet jest więc nie tylko miejscem do nauki, lecz także inspirującą areną współpracy dla całej społeczności.