Ulubione biura

Praca zdalna jest fantastyczna – czasami dla niektórych ludzi. Jednak w przyszłości biuro będzie nadal odgrywać ważną rolę. Jako nośnik kultury organizacyjnej oraz miejsce odzwierciedlające wizerunek i wartości firmy.

Podczas pandemii zakwestionowano wiele procedur pracy, zwłaszcza biuro. Niemal z dnia na dzień spotkania online stały się częścią codziennego życia. Pracownicy biurowi na całym świecie zaczęli się zastanawiać, po co w ogóle mają chodzić do biura. Pisanie e-maili, korzystanie z Excela, PowerPointa i Worda, wykonywanie połączeń telefonicznych, czytanie raportów – to wszystko można robić bez wychodzenia z domu.

Jednak w miarę jak pandemia się prze-dłużała, zaczęli zmieniać nastawienie. Nawet pracodawcy – którzy z niecierpliwością czekali na redukcję kosztów ogólnych i liczby pracowników, którzy mogliby być zlokalizowani w dowolnym miejscu na świecie – zaczęli dostrzegać wady tej sytuacji. Trudniej być innowacyjnym, jeśli nigdy nie spotkamy się osobiście. Nie ma nieformalnych spotkań przy ekspresie do kawy, czy podczas lunchu. A są one ważniejsze, niż wcześniej sądzono. Pogłoski o śmierci biura były mocno przesadzone. 

W badaniu przeprowadzonym przez firmę Axiom Insight pracownicy biurowi w Szwecji, Danii i Finlandii zostali poproszeni o wyrażenie swojej opinii na temat biur. Wniosek jest jasny – biuro pozostanie z nami. Dla wielu osób biuro oznacza interakcje towarzyskie i miejsce spotkań ze znajomymi. 62% respondentów twierdzi, że najważniejszą cechą biura są ich współpracownicy. Dziewięciu na dziesięciu skandynawskich pracowników biurowych pracuje w biurze przez co najmniej połowę tygodnia. 

Wygląda to podobnie na całym świecie. Na przykład badanie przeprowadzone przez The Economist w imieniu Aruby wykazało, że umiejętność wyboru miejsca pracy jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na to, jak kreatywnie się czujesz. W tym samym badaniu 42% osób stwierdziło, że są bardziej produktywne, gdy mają łatwy dostęp do umiejętności i wiedzy innych osób. Warto po prostu poprosić współpracowników o radę. 

Chociaż komunikacja cyfrowa znacznie się rozwinęła, spotkania fizyczne nadal mają kluczowe znaczenie dla budowania silnej kultury organizacyjnej, rozwijania relacji i wspomagania zaangażowania.

Kolejną zaletą biura jest wdrażanie nowych pracowników. Każdy, kto przybył do nowego miejsca pracy, wie, jak trudne jest to – wszystkie nowe nazwy i twarze, nauka nowych zadań, poznanie firmy i zapamiętanie, czym się kto zajmuje. Wszystko to jest o wiele trudniejsze, gdy odbywa się to zdalnie. Badanie przeprowadzone przez University of East London wykazało, że udane wdrożenie nowych pracowników jest wspomagane przez „znaczną liczbę spotkań międzyludzkich” – o co o wiele łatwiej w biurze. 

Wykazano również, że niektórzy pracownicy uważają, że praca w domu stanowi lepszą alternatywę, gdy ich biuro posiada wady. Brakuje w nim obszarów do pracy w wysokiej koncentracji, przestrzeni do spotkań i cyfrowych sal konferencyjnych, które wspomagałyby prowadzone działania. Jeśli mamy do dyspozycji dobrze zaplanowane biuro, które wspiera działania i sposoby pracy naszej organizacji, to pracownicy będą chcieli i będą mogli pracować w biurze. Warto pamiętać, że to, co może być pozytywne dla danego pracownika, może być negatywne dla całej organizacji. Pracownik może czuć, że może równie łatwo odhaczyć swoją listę rzeczy do zrobienia w domu, ale zespół jako całość straci na innowacyjności, rozwiązywaniu problemów i kreatywnych spontanicznych spotkaniach.

Nowe wzorce pracy stawiają nowe wymagania wobec przestrzeni pracy. Biuro musi być miejscem dodającym wartość, atrakcyjnym i zrównoważonym, w którym ludzie czują się dobrze, rozwijają się i mają możliwość osiągania jak najlepszych wyników. Coraz ważniejsze staje się nie tylko utrzymanie pracowników, lecz także przyciąganie nowych.

I wreszcie: tak, przełożony zauważa  nas i naszą pracę w większym stopniu, gdy jesteśmy w biurze. Wynika to z badania przeprowadzonego przez firmę Envoy. Nawet 96 procent kierowników w USA przyznaje, że zwracają większą uwagę na wysiłki swoich pracowników, gdy są oni w biurze.

Wsparcie w tworzeniu środowiska pracy

Analiza środowiska pracy pomaga w identyfikacji potrzeb i wzorców zachowań przed zaprojektowaniem nowego biura. Dzięki warsztatom i narzędziom analitycznym pracownicy uczestniczą w całym procesie zmian. W oparciu o wyniki powstają zalecenia dotyczące układu przestrzennego i rodzajów aranżacji. Tutaj przeczytasz więcej o naszej analizie środowiska pracy Next Office®.

„Dla wielu osób biuro oznacza interakcje towarzyskie i miejsce spotkań ze znajomymi”.