Część raportu Biuro i talenty. Publikacja skierowana do osób pracujących w działach HR, na stanowiskach kierowniczych lub w innych rolach odpowiedzialnych za ludzi, środowisko pracy i wyniki organizacji.

Uczenie jako strategia: jak podnoszenie kompetencji staje się przewagą konkurencyjną

Luka kompetencyjna się poszerza

Globalna zmiana kompetencji już trwa. Według raportu World Economic Forum Future of Jobs (2025) 59% pracowników będzie potrzebowało przekwalifikowania do 2030 r. – głównie w wyniku rozwoju nowych technologii i zmieniających się wymagań.

Jednocześnie rosną oczekiwania pracowników. Coraz więcej osób – zwłaszcza z młodszych pokoleń – chce rozwijać się w swojej roli i zdobywać nowe umiejętności bez konieczności zmiany pracodawcy (Deloitte, 2025). To zarówno wyzwanie, jak i szansa.

Od dodatku do fundamentu strategii

W wielu miejscach pracy rozwój jest wprawdzie wspierany, ale często odbywa się „przy okazji”: poprzez indywidualne inicjatywy, samokształcenie czy krótkie rozmowy między spotkaniami. Wraz ze wzrostem znaczenia planowania zasobów jako priorytetu strategicznego, upskilling musi przesunąć się z marginesu do centrum.

Naturalnym miejscem na włączenie rozwoju kompetencji jest EVP (Employee Value Proposition) – obietnica pracodawcy określająca, co pracownicy otrzymują w zamian za swoje umiejętności i zaangażowanie.

Czym jest EVP?

Aby wyróżnić się jako pracodawca, wiele organizacji definiuje Employee Value Proposition (EVP). Najczęściej przybiera ono postać oferty firmy dla zespołu. Zazwyczaj dzieli się je na cztery obszary:

Wynagrodzenie i benefity

Kultura i społeczność

Kariera i rozwój

Sens i misja

Im wyraźniej organizacja pokazuje wartość w tych obszarach, tym silniejsza staje się jako pracodawca.

   

Nie tylko „łatanie” luk

Upskilling to nie tylko most nad lukami kompetencyjnymi – to także motor zaangażowania i lojalności.

Według Workplace Learning Report (LinkedIn, 2024) siedmiu na dziesięciu pracowników czuje, że nauka wzmacnia ich relację z pracodawcą, a ośmiu na dziesięciu – że nadaje pracy większy sens. W efekcie rosną wyniki i siła marki pracodawcy.

Stwórz właściwe warunki

Aby upskilling się udał, kultura i środowisko muszą go wspierać. Organizacje powinny wykorzystywać czas, przestrzeń i zachęty, które czynią rozwój i dzielenie się wiedzą czymś naturalnym. Oto trzy pytania, które pomogą ocenić, gdzie organizacja znajduje się dziś:

  1. Czego będziemy musieli się nauczyć jutro, czego dziś nie wiemy?
    Czy planujecie strategię zasobów z myślą o przyszłości, czy głównie „łatacie” bieżące braki?

  2. Czy nasza kultura lub środowisko utrudniają naukę, którą deklarujemy?
    Czy mamy dość czasu, przestrzeni i zachęt do rozwoju i dzielenia się wiedzą, czy nauka jest spychana „na bok”?
  3. Czy pracownicy czują, że z nami rosną?
    Czy wiemy, jak rzeczywiście postrzegają oferowane możliwości rozwoju?


Przewaga w wyścigu o talenty

Organizacje, które czynią upskilling integralną częścią swojej kultury i codziennej pracy, zyskują na wielu poziomach. Pracownicy, którzy mają możliwość rozwoju, stają się bardziej zmotywowani, firma szybciej dostosowuje się do nowych wymagań i technologii, a długoterminowe pozyskiwanie talentów staje się bardziej stabilne. Z kolei przedsiębiorstwa, które nie znajdują przestrzeni na rozwój, ryzykują pozostanie w tyle – zarówno w rywalizacji o klientów, jak i o odpowiednie talenty.

7 av 10.png

Siedmiu na dziesięciu pracowników czuje, że nauka wzmacnia ich relację z pracodawcą.

 

8 av 10.png

Ośmiu na dziesięciu mówi, że nadaje ich pracy większy sens.

Zastanawiasz się, jak biuro może wzmocnić markę pracodawcy?

W publikacji Biuro i talenty znajdziesz jeszcze więcej spostrzeżeń i praktycznych wskazówek, które pomogą wspierać dobrostan pracowników, zwiększać zaangażowanie i osiągać lepsze wyniki.

Pobierz raport

Źródła

Deloitte. (2025). Global Gen Z and Millennial Survey

LinkedIn. (2024). Workplace Learning Report

World Economic Forum. (2025) The Future of Jobs Report