Inwestowanie w doświadczenia pracowników

Jak zachęcić wszystkich pracowników do działania w tym samym kierunku, gdy liczba pracowników na całym świecie wynosi około 10 000? Katarina Berg, dyrektor ds. zasobów ludzkich w Spotify i Susanne Engdahl, dyrektor ds. kadr i organizacji w Husqvarna Group, wyjaśniają, w jaki sposób pracują nad doświadczeniem pracowników.

Niewiele nowych koncepcji było ostatnio omawianych tak często, jak doświadczanie pracowników. Wykazano, że sposób, w jaki pracownicy doświadczają swojego miejsca pracy, ma bezpośredni wpływ na wyniki organizacji - od produktywności i rotacji po innowacje i satysfakcję klientów. Inwestując w doświadczenia pracowników, firmy mogą stworzyć środowisko pracy, które pomoże zapewnić im długoterminowy sukces. Rozmawialiśmy z dwiema znanymi szefowymi działów HR, Katariną Berg ze Spotify i Susanne Engdahl z firmy Husqvarna, o tym, jak zapatrują się na tę koncepcję. 

Między gigantem technologicznym Spotify a producentem sprzętów do zastosowań zewnętrznych Husqvarna istnieje różnica wieku, która wy-nosi ponad 300 lat. Obie firmy mają podobny status szwedzkich „skarbów narodowych”, zatrudniają ponad 10 000 pracowników i posiadają biura na całym świecie. A także pracują nad doświadczeniem pracowników na skalę globalną. 

Co dla Pani oznacza pojęcie doświadczeń pracownika?

Katarina Berg: „Nazywamy to „doświadczaniem ludzi” i można je podsumować trzema słowami: przed, w trakcie i po. Wszystko, czego doświadczają nasi pracownicy – od dołączenia do zespołu, wdrożenia, podejmowania wyzwań i próbowania nowych ról po cieszenie się z satysfakcjonującej pracy z nami”.

Susanne Engdahl: „Wszystko, co menedżerowie, przełożeni i HR robią w taki czy inny sposób, prowadzi do tej koncepcji, od onboardingu do offboardingu. Podsumowałabym to słowem „włączanie”.

Czy może Pani podać przykłady pracy z doświadczeniami pracowników?

KB: „Jedną z rzeczy, którą wszyscy doceniają, jest „sala koncertowa”, do której artyści przychodzą i grają na żywo w biurze. Kolejnym są nasze „dni wprowadzające”. Posiadamy również wewnętrzny rynek talentów, na którym sztuczna inteligencja służy do dopasowywania pracowników do odpowiednich zadań. Niezależnie od tego, czy pracujesz w Sydney, São Paulo czy Nowym Jorku, nie zapomnimy o tobie”.

SE: „Niedawno odświeżyliśmy nasz program kulturalny, w który zaangażowało się wszystkich 14 000 naszych pracowników za pośrednictwem grup fokusowych. To ogromny projekt, z którego jesteśmy dumni, zwłaszcza że nasi pracownicy byli w niego zaangażowani na każdym kroku.”

W jaki sposób ocenia się doświadczenia pracowników?

KB: „Przeprowadzamy ankiety wśród pracowników dwa razy w roku. Kiedy w 2020 roku uruchomiliśmy „pracę z dowolnego miejsca”, rozpoczęliśmy współpracę z badaczami zewnętrznymi, aby przyjrzeć się efektom – parametrom takim jak kreatywność, innowacyjność, energia wewnętrzna. W tym celu uruchomiliśmy także kwartalną ankietę”.

SE: „Robimy to w sposób ciągły – poprzez coroczne ankiety wśród pracowników, spotkania indywidualne lub grupy fokusowe. Zwykle pracujemy w grupach, gdzie spotykamy się wokół jakiegoś tematu.”

Square big_katarina.jpg
Katarina Berg

Square big_susanne.jpg
Susanne Engdahl

„Wszystko, co menedżerowie, przełożeni i dział kadr robią dla pracowników, prowadzi do koncepcji doświadczenia pracownika – od pierwszego do ostatniego dnia pracy w firmie”.

Susanne Engdahl

Co działa, a co nie?

KB: „W naszych ankietach wszyscy wracali do dwóch rzeczy: elastyczności i wolności. Przesłanie było jasne – nie zabierajcie tego. Dlatego wprowadziliśmy „pracę z dowolnego miejsca”. Wiele osób uwielbiało pracę z domu, inne jej nienawidziły. Być może nie będziemy w stanie zapewnić całkowitej wolności, ale możemy ułatwić życie naszym pracownikom, oferując wybór”.

SE: „W czasie pandemii zdaliśmy sobie sprawę, jak ważna jest kultura organizacyjna – i bycie atrakcyjnym miejscem pracy. To coś, co mogliśmy wcześniej uważać za oczywiste. Od tego czasu zupełnie inaczej skupiliśmy się na tym aspekcie „doświadczenia pracownika”. W firmie Husqvarna musimy brać pod uwagę wiele różnych przestrzeni, ale jeszcze wiele pracy przed nami, aby je uatrakcyjnić”. 

Czy pracownicy mają wpływ na środowisko pracy?

KB: „Mają ku temu ogromne możliwości, zwłaszcza podczas przebudowy. Zatrudniamy architektów i naukowców zajmujących się behawioryzmem, którzy specjalizują się w dziedzinie zdrowia i środowiska, a pracownicy mają wpływ na każdą relokację lub ekspansję”.

SE: „Kiedy wdrażamy projekty dużych zmian, tworzymy grupy robocze składające się z przedstawicieli każdego działu. Nie musi to być kierownik ani przełożony, równie dobrze może to być pracownik. Decyzje są podejmowane wspólnie”.

Jaką rolę pełni fizyczne biuro?

KB: „Od początku jesteśmy firmą cyfrową i dysponujemy zestawem narzędzi, dzięki którym można pracować, skądkolwiek. Około 50% pracowników ma obecnie „miks domowy”, a 50% „miks biurowy”.

SE: „Pracę hybrydową oferujemy pracownikom, którzy wykonują zadania, jakie można wykonywać zdalnie, ale decyzje podejmowane są w zespole. Niektóre działy od czasu do czasu pracują z domu, podczas gdy inne pracują w pełnym wymiarze godzin na miejscu lub zdalnie. Ważne, że czas spędzony w biurze jest poświęcony na działania wykonywane z większym skupieniem. Jako pracodawca musimy myśleć o tym, jak stworzyć przestrzeń, która zachęca do współpracy.”

Spotkania hybrydowe zostaną z nami na dłużej. Jak jednak stworzyć kulturę spotkań, w których część osób uczestniczy osobiście, a część zdalnie? Rozmawiamy na ten temat z dwiema ekspertkami - Mią Holmlund z Kinnarps i Niną Rapp z Microsoft.

Zaprojektowane do spotkań hybrydowych