ABCD – ESG? 7 skrótów dotyczących zrównoważonego rozwoju, które warto znać

W obszarze zrównoważonego rozwoju funkcjonuje mnóstwo skrótów – wiele z nich łatwo ze sobą pomylić. Ale co one właściwie oznaczają? Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich i rozwiejmy wątpliwości!

CSR

Corporate Social Responsibility

(Społeczna odpowiedzialność biznesu)

CSR to ogólna koncepcja, która dotyczy odpowiedzialności organizacji za to, w jaki sposób jej działalność wpływa na trzy konkretne obszary: społeczeństwo, środowisko i gospodarkę. CSR obejmuje wszystko – od redukcji emisji i inwestycji w recykling po przejmowanie odpowiedzialności społecznej poprzez zapewnienie uczciwych warunków pracy i wspieranie lokalnych społeczności.

Organizacje, które poważnie traktują CSR, często wzmacniają swoją markę  i relacje z klientami i pracownikami.

ESG

Environmental, Social & Governance

(Środowisko, Społeczeństwo i Ład korporacyjny)

ESG obejmuje trzy konkretne obszary służące ocenie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa: wpływu na środowisko, wpływu społecznego oraz zarządzanie.
W każdym obszarze występują szerokie kategorie, m.in. ślad węglowy firmy, równość płac, jak firma prowadzi sprawy pracownicze, i które powinny być raportowane.

Ustrukturyzowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i raportowanie zgodnie z ESG zapewnia przejrzystość i daje inwestorom, klientom i interesariuszom jasny obraz wyników firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju.

UNGC

United Nations Global Compact

(Globalny Pakt Narodów Zjednoczonych)

UNGC to największa na świecie inicjatywa na rzecz zrównoważonego rozwoju w sektorze biznesu. Została zainicjowana w 1999 roku przez ówczesnego Sekretarza Generalnego ONZ, Kofiego Annana, a jej celem jest przyspieszenie wdrażania odpowiedzialnych praktyk biznesowych.

Firmy, które dołączają do inicjatywy, zobowiązują się do przestrzegania dziesięciu zasad w obszarach: praw człowieka, pracy, środowiska i przeciwdziałania korupcji – oraz do corocznego, przejrzystego raportowania postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

SBTi

Science-Based Targets initiative

(Inicjatywa na rzecz celów opartych na nauce)

SBTi (Science Based Targets initiative) to wspólna inicjatywa UNGC, World Resources Institute (WRI), Carbon Disclosure Project (CDP) oraz WWF. Pomaga firmom w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych poprzez ustalanie celów klimatycznych opartych na naukowych podstawach.

SBTi ocenia i weryfikuje, czy cele klimatyczne danej organizacji są zgodne z tym, co według nauki jest konieczne, aby ograniczyć globalne ocieplenie, zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego.

CSRD

Corporate Sustainability Reporting Directive

(Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju)

CSRD nie należy mylić z CSR. CSRD to unijna dyrektywa, która nakłada obowiązek raportowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju na szersze grono firm – w ujednoliconym i porównywalnym formacie.

Od 2024 roku duże firmy oraz podmioty o istotnym znaczeniu publicznym są zobowiązane do raportowania danych dotyczących zrównoważonego rozwoju zgodnie z wymogami CSRD. Zwiększa to przejrzystość i ułatwia porównywanie firm pod względem ich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

ESRS

European Sustainability Reporting Standards

(Europejskie Standardy Sprawozdawczości w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju)

Podczas gdy CSRD określa, że firmy muszą raportować zgodnie z określonymi zasadami, ESRS precyzuje co dokładnie i w jaki sposób należy raportować. Podobnie jak CSRD, celem ESRS jest zwiększenie przejrzystości i zapewnienie porównywalnych danych dotyczących zrównoważonego rozwoju.

Jedną z kluczowych zasad ESRS jest tzw. „podwójna istotność” (double materiality): Firmy muszą raportować zarówno wpływ swojej działalności na otoczenie, jak również to, w jaki sposób kwestie zrównoważonego rozwoju wpływają na samą firmę.

SDG

Sustainable Development Goals

(Cele zrównoważonego rozwoju)

Większość ludzi zapewne zetknęła się z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG) ONZ. Jest to lista 17 celów, które należy osiągnąć do 2030 roku. Obejmują one takie obszary, jak: klimat, zdrowie, równość, zrównoważona konsumpcja, ochrona środowiska, pokój, sprawiedliwość, eliminacja głodu i wiele innych.

Cele te stanowią punkt odniesienia dla przedsiębiorstw, które chcą przyczynić się do lepszego świata. Łącząc swoje działania z konkretnymi celami, takimi jak „zrównoważone miasta i społeczności” (Cel 11), przedsiębiorstwa mogą wyraźnie pokazać, że działają na rzecz zrównoważonego rozwoju.