Case: WWF w Wielkiej Brytanii – Centrum Żywej Planety

Nowa siedziba Domu Pandy

WWF w Wielkiej Brytanii pragnęła założyć nową siedzibę, która byłaby wzorem dla innych organizacji i pozwoliłaby czołowej na świecie organizacji ochrony przyrody pokazać, jak miejsce pracy może być rzeczywiście przyjazne dla środowiska. Kluczowym czynnikiem, który umożliwił organizacji WWF zrealizowanie swojej wizji budynku działającego w harmonii z naturą, a także inspirującego, angażującego i kształcącego pracowników i gości, był wybór partnerów biznesowych i dostawców odznaczających się wysoką etyką zawodową, wśród których warto wymienić szwedzką firmę Kinnarps produkującą meble biurowe.

Siedziba WWF przez dwadzieścia pięć lat mieściła się w przestarzałym segmentowym budynku w przemysłowej dzielnicy w pobliżu Godalming. Karen Gravestock, dyrektor ds. personalnych oraz dyrektor placówki WWF wyjaśnia:

„Nasz stary budynek, Dom Pandy, nie spełniał już swojego celu. Pierwotnie został skonstruowany jako budynek przemysłowy, a nie biurowy, co z pewnością nie pomagało nam w promowaniu wartości ekologicznych”.

Znalezienie nowego miejsca

Oddział WWF przeanalizował możliwości, które pozwoliłyby na wybór najlepszego rozwiązania zarówno w sensie ekonomicznym, jak i ekologicznym. We współpracy z Radą Gminy Woking znaleziono poprzemysłowy teren z doskonałymi połączeniami komunikacyjnymi. Miejsce to, niedaleko parkingu rady miejskiej, przeznaczone już wcześniej do modernizacji, jest położone nad Kanałem Basingstoke, ważnym siedliskiem dzikiej przyrody w Wielkiej Brytanii, oraz sąsiaduje z chronionym wrzosowiskiem Horsell Common, co sprawia, że z nowej placówki jest tylko kilka kroków do środowiska naturalnego, o którego ochronę walczy WWF.

WWF zleciło światowej sławy architektom z firmy Hopkins Associates opracowanie projektu Centrum Żywej Planety, które, odznaczając się funkcjonalnością, byłoby również rozpoznawalnym obiektem. Praca architektów spełniła nasz cel, jakim było sprostanie wymogom umożliwiającym zdobycie certyfikatu BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Methodology - metoda oceny budynków pod kątem ich przyjazności dla środowiska naturalnego opracowana przez organizację Building Research Establishment). Wilmott Dixon otrzymał zadanie realizacji projektu według najwyższych standardów firmy Hopkins i oczekiwań WWF.

Bliżej natury dzięki firmie Kinnarps

Nasza organizacja ochrony środowiska współpracowała także z wieloma partnerami biznesowymi, którzy podzielali naszą wizję stworzenia pięknego, ale również zrównoważonego miejsca pracy, służącego za przykład ochrony środowiska. Z ostatecznej listy najbardziej prestiżowych firm wybraliśmy firmę Kinnarps, jako dostawcę mebli spełniającego w najwyższym stopniu wymagające kryteria projektu. Jej wkład stał się decydujący w realizacji estetycznych walorów przestrzennego zagospodarowania nowego budynku projektu firmy Hopkins, mieszczącego się jednocześnie w założonym budżecie.

Karen Gravestock zaznaczyła, że „sposób, w jaki ludzie pracują w budynku, może w ogromnym stopniu przyczynić się do jego zrównoważonego funkcjonowania” i wyjaśniła:

„Naszym celem jest znalezienie możliwie największej liczby rozwiązań zmniejszających wpływ budynku na środowisko, nie tylko poprzez jego cechy fizyczne, takie jak ogrzewanie dostarczane przez pompy ciepła i pozyskiwanie prądu z energii słonecznej, ale także przez dogłębną rewizję metod pracy, dzięki której moglibyśmy zoptymalizować przestrzeń i wykorzystywane zasoby bez uszczerbku dla naszej skuteczności”.

Piękno kryje się w szczegółach

Zaangażowanie WWF w zmniejszenie emisji dwutlenku węgla z naszej działalności przejawiło się przede wszystkim w wyborze miejsca na siedzibę, które ma zachęcić pracowników i gości do wykorzystywania środków transportu przyjaznych środowisku, między innym dzięki wielu ścieżkom rowerowym w naszej okolicy, prysznicom w naszej siedzibie i bliskości połączeń publicznego transportu. Firma Kinnarps wsparła tę inicjatywę, wyposażając naszych pracowników w zamykane szafki, gdzie mogą trzymać ubrania do jazdy rowerem, ręczniki, kaski oraz specjalne szafki, które ułatwiają pracę i utrzymanie porządku na biurku.

Firma Kinnarps dostarczyła również komplety mebli, które pomagają kadrze kierowniczej WWF zrealizować pozostałe ambitne plany związane z naszym nowym domem. Zatem 160 nowych stanowisk zastąpiło 300 osobnych biurek i umożliwiło pracownikom WWF sprawną pracę (styl agile) oraz efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni. W Centrum Żywej Planety jest 17 różnej wielkości pomieszczeń konferencyjnych wyposażonych w różnorodne narzędzia potrzebne w czasie spotkań i prac w grupach, jasna i przyjazna część socjalna umeblowana w przytulny sposób, oraz pokój z wygodnymi kanapami zapewniający prywatność, w którym można odpocząć w ciągu dnia.

 

Płynne przejście do stylu agility

Firma Kinnarps pomogła nam również przejść w płynny sposób do stylu pracy agile, przez wyrażenie jego korzyści w stylu wnętrz i zademonstrowanie ich pozostałej części organizacji. Karen Gravestock wyjaśnia:

„Firma Kinnarps pomogła stworzyć w Domu Pandy modelowe wnętrze, które umożliwiło innym doświadczenie korzystania z mebli, których będą używać w Centrum Żywej Planety. Nasze wnętrze zostało wyposażone w miejsca pracy i szafki, które pozwolą nam efektywnie pracować przy naszych biurkach, w miejscach pracy wspólnej oraz w kabinach zapewniających spokojne miejsce na skupienie.”

Centrum Żywej Planety szczyci się także przyjemną recepcją i miejscem wystawowym oraz długo wyczekanymi klasami ze specjalistycznym umeblowaniem i najnowszym wyposażeniem technologicznym, gotowymi na przyjmowanie grup trzydziestu uczniów, a także aulą z 150 składanymi krzesłami tapicerowanymi bordowym materiałem.

Udane rozwiązanie

Dla Karen Gravestock sukces projektu relokacji był witoczny niemal natychmiast, jak wyjaśnia:

"Wspaniale było to odkryć, ponieważ koncepcje zwinnej pracy – takie jak hot desking i wybór miejsca pracy w zależności od charakteru wykonywanych zadań – zostały tak skutecznie zakomunikowane, że w ciągu godziny od wejścia do Living Planet Center nasi ludzie byli już zadomowili się na odpowiednich przestrzeniach i rozpoczęli codzienną pracę.

Komentując współpracę pomiędzy WWF oraz Kinnarps, Karen Gravesrock mówi:

"W każdym procesie zakupowym musimy przejść przez jasny i otwarty protokół przetargowy. W procesie uczestniczyła duża komisja przetargowa i poddaliśmy Kinnarps i innych producentów bardzo rygorystycznemu procesowi kwalifikacji. Współpracowaliśmy również bardzo blisko z Kinnarps, aby upewnić się, że wszystkie meble spełniają nasze bardzo surowe kryteria środowiskowe. Wszystkie produkty zawierające drewno posiadają albo pełny łańcuch dostaw FSC, albo ich materiały źródłowe posiadają certyfikat FSC

Podsumowuje:

„Z zespołem Kinnarps pracowało się świetnie – był bardzo przystępny, zawsze pomocny i szczęśliwy, mogąc spędzić z nami wiele godzin, upewniając się, że wszystko, co wybraliśmy, wpływa nie tylko na estetykę budynku, ale także na to, by umeblowanie pomogło nam skutecznie zarządzać naszą pracą i akustyką. Spędziliśmy dużo czasu w showroomie Kinnarps w Londynie, co było świetnym źródłem inspiracji i pozwoliło nam zobaczyć w praktyce pomysły na pracę w stylu agile. Zespół Kinnarps nie mógł być lepszy pod względem obsługi klienta i był niezwykle elastyczny w opracowywaniu kreatywnych rozwiązań naszych wyzwań”.

Podoba Ci się ta realizacja? Porozmawiajmy o aranżacji Twojej przestrzeni!

Napisz do nas!