Case: Szkoła średnia Järfälla

Fakty

Klient:
Szkoła średnia Järfälla

Lokalizacja:
Järfälla, Szwecja

Architekt:
Atrium Ljungberg

Metraż:
3250 m²

Liczba kondygnacji:
Jedna

Liczba pracowników:
Ok. 45 nauczycieli oraz innych pracowników

Liczba uczniów:
Przestrzeń dla maksymalnie 500 uczniów

Termin realizacji:
Styczeń 2022

Przestrzeń do nauki z naciskiem na dostępność

Różnorodna, inkluzywna i inspirująca przestrzeń do nauki dla uczniów uczęszczających do szkoły średniej Järfälla. Kiedy uniwersyteckie kursy przygotowawcze zostały przeniesione do nowego obiektu w Barkarbystaden, firma Kinnarps otrzymała zlecenie stworzenia takiej aranżacji wnętrz, która będzie zachęcać do nauki i spełniać potrzeby młodych dorosłych zarówno pod względem twórczego współdziałania, tak jak i pracy samodzielnej. Szkoła wdrożyła koncepcję Accessible Learning (edukacji dostępnej) zgodnie z kryteriami Krajowej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (National Agency for Special Needs Education and Schools), co sprawiło, że firma Kinnarps musiała zastosować nieszablonowe podejście pozwalające dostosować pomysły i potrzeby kadry kierowniczej oraz uczniów do rzeczywistości.

Dialog i konsultacje podstawą integracji i dobrego samopoczucia

Firma Kinnarps i szkoła średnia Järfälla ściśle ze sobą współpracowały, aby znaleźć kompleksowe rozwiązanie, które usatysfakcjonuje wszystkich. W proces decyzyjny zaangażowani byli zarówno uczniowie, jaki i dyrekcja oraz personel placówki. Na przykład firma Kinnarps przedstawiła więcej propozycji siedzisk, niż określono w zamówieniu, zaś uczniowie mogli te rozwiązania wypróbować i zagłosować na cztery wybrane. W rezultacie powstało środowisko pracy i nauki, w które każdy z uczniów miał swój wkład, dzięki czemu zyskało ich aprobatę.

Dostępna edukacja dla młodych dorosłych

Zadanie, przed którym stanęła firma Kinnarps, było jasne: Nowa siedziba szkoły średniej Järfälla powinna odzwierciedlać fakt, że nauka jest progiem dorosłego życia oraz przygotowaniem do dalszych studiów na uniwersytecie lub do pracy zawodowej. Aranżacja wnętrz została starannie dobrana i dopasowana, aby stworzyć optymalną przestrzeń do rozwoju i nauki, z miejscem pracy w grupach oraz możliwością znalezienia prywatności i skupienia.

Możliwość rezerwacji pomieszczeń do pracy zespołowej i nauki

Dzięki inspiracji nowoczesnymi stanowiskami pracy powstało otwarte i elastyczne wnętrze, które bardziej przypomina przyszłe miejsca pracy uczniów niż tradycyjne pomieszczenia szkolne. Oprócz otwartej przestrzeni Studietorget w budynku znajdują się rezerwowane pomieszczenia, w których uczniowie mogą pracować w ciszy i spokoju - indywidualnie lub w grupie.

Doskonałe środowisko akustyczne dzięki dobrze zaplanowanym rozwiązaniom i inteligentnie dobranym materiałom

Do pomieszczeń w budynku wpada dużo naturalnego światła, zarówno z sięgających od podłogi do sufitu okien wokół całej kondygnacji, jak i z wnętrza budynku, które jest otwarte aż do szklanego sufitu na dziesiątym piętrze. W szkole liczącej setki uczniów i nauczycieli panuje zwykle duży hałas. Aby stworzyć dobre środowisko akustyczne, firma Kinnarps wykorzystała tapicerowane meble, tekstylia i dźwiękochłonne ścianki działowe.

Wszystkie klasy zostały umeblowane w sposób sprzyjający elastyczności i dynamice. Krzesło Xpect zachęca do ruchu i zapewnia ergonomię wszystkim uczniom. Biurko Origo z kółkami umożliwia łatwą zmianę układu pomieszczenia w zależności od sytuacji podczas zajęć, na co szczególne zwracali uwagę nauczyciele.

Zlecenie z naciskiem na zrównoważone rozwiązania

Wszystkie działania gminy Järfälla koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i dbałości o środowisko. Jest to pierwsza sytuacja w Szwecji, gdy certyfikowano cały region, a konkretnie Barkarbystaden, w którym znajduje się nowa siedziba szkoły średniej Järfälla. Wszystkie meble marki własnej Kinnarps są produkowane w Szwecji ze starannie wybranych, przyjaznych dla środowiska materiałów. Dostawy są kompletowane i transportowane bez zbędnych opakowań jednorazowego użytku.

Zrównoważony rozwój miał kluczowe znaczenie podczas procesu zakupowego. Firma Kinnarps nie tylko spełniła, lecz także przekroczyła nasze oczekiwania w zakresie ochrony środowiska, jakości i zrównoważonego rozwoju. Meble i elementy aranżacji wnętrz Kinnarps są wyjątkowo wysokiej jakości, wytrzymałe i funkcjonalne, a także trwałe, dzięki czemu możemy skupić się na naszej działalności.

Mariella Augustsson, dyrektor szkoły

Specjalnym wymaganiem szkoły było, aby światło w pomieszczeniach wpływało również na estetykę wnętrz. Jest to doskonały przykład, jak oprawy oświetleniowe z szeroką osłoną uzupełniają wystrój wnętrza. Sofy Fields z wysokim oparciem tworzą przytulną przestrzeń, a uczniowie mogą usiąść przy stole Asto na krześle Leia z tapicerowanym siedziskiem, które zapewnia im większą wygodę.

W tym projekcie firma Kinnarps spełniła wymagania szkoły średniej Järfälla dotyczące wielu aspektów zrównoważonego rozwoju: społecznych, środowiskowych i jakościowych. Dzięki sprawnej komunikacji z kierownictwem, nauczycielami i uczniami w trakcie całego procesu udało się wypracować rozwiązanie, uwzględniające opinie wszystkich zainteresowanych stron, dzięki któremu nowe środowisko szkolne stwarza na wiele kolejnych lat najlepsze warunki dla edukacji.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji projektu przez firmę Kinnarps. To była naprawdę wspaniała współpraca. Tego typu projekt stanowi dla szkoły dużą inwestycję, a jego funkcjonalność, paleta barw oraz forma muszą przetrwać wiele lat. Dla dyrektora szkoły to rodzaj projektu, który realizuje się tylko raz w życiu, dlatego świadomość, że wynik końcowy znacznie przekroczył oczekiwania, daje wielką satysfakcję. Kinnarps zamienił nasze spojrzenie na rzeczywistość.

Mariella Augustsson, dyrektor szkoły

Podsumowanie

  • • Aranżacja wnętrza, która wspiera różne aktywności zgodnie z mottem „Prawidłowa nauka powinna być łatwa”

    • Przestrzeń do nauki oparta na kryteriach edukacji dostępnej według Krajowej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej

    • Zrównoważone podejście do aspektów środowiskowych, jakościowych i społecznych

    • Kompleksowy i integrujący proces, charakteryzujący się otwartą komunikacją, zapewnił wysoki poziom zaangażowania i dobre samopoczucie