Klient:
Szkoła średnia Hitachigymnasiet w Ludvika. Hitachigymnasiet tworzy zespół szkół razem z trzema innymi placówkami: szkołą średnią ABB-gymnasiet w Västerås, szkołą średnią Vattenfallgymnasiet w Forsmark oraz międzynarodową szkołą Mälardalen w Västerås.
Lokalizacja:
Ludvika, Szwecja
Liczba uczniów:
105
Liczba pracowników:
10-12
Architekt:
Arqly
Projekt wnętrz:
BSK
Metraż:
1631 m²
Termin realizacji:
Styczeń 2023
Sofa modułowa Pio ustawiona w okrąg tworzy naturalną przestrzeń do spotkań.
Szkoła Hiachigymnasiet w mieście Ludvika o atrakcyjnym, technicznym profilu stawia sobie za cel służyć jako pomost wprowadzający uczniów na rynek pracy. — Ważne jest dla nas, aby aranżacja wnętrz miała „dorosły” charakter i jak najbardziej przypominała miejsce pracy, oferując bezpieczne i inspirujące warunki do nauki — mówi dyrektor szkoły Inga Näslund.
Szkoła Hitachigynmasiet jest dobrze znana ze współpracy ze środowiskiem biznesowym i od stycznia 2023 znajduje się w tym samym budynku co firma Hitachi Energy w mieście Ludvika. Takie połączenie pasuje do wizji i metod pracy stosowanych w tej firmie oraz — oczywiście — tworzy świetne warunki do nauki.
„Nie jesteśmy tylko szkołą średnią — dla naszych uczniów jesteśmy pomostem, po którym wejdą w dorosłość i na rynek pracy. Ta wizja znajduje odzwierciedlenie w naszym fizycznym środowisku i sprawia, że jesteśmy doceniani z jednej strony za atrakcyjny program, a z drugiej za inspirujące miejsce pracy”.
Sale lekcyjne zostały wyposażone w ergonomiczne krzesła szkolna Xpect, które dzięki elastycznemu oparciu umożliwiają wykonywanie mikroruchów i zapobiegają statycznemu siedzeniu. Taka konstrukcja oferuje większy komfort siedzenia i pomaga dłużej utrzymać skupienie. Krzesła Xpect można łatwo sztaplować i zawieszać na stołach, co dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność.
Wytrzymałe krzesła Nilo w pomieszczeniach do nauki, tutaj z założonymi kółkami dla większej swobody. Tapicerowane meble i wykładziny poprawiają walory akustyczne pomieszczeń, ułatwiając skupienie.
Aby zrealizować tę wizję, sale lekcyjne wyposażono w dość tradycyjne ławki, ale miejsca wspólne są zorganizowane bardziej swobodnie. To zapewnia barwne, kreatywne przestrzenie, które przypominają miejsca pracy, a jednocześnie wspomaga naukę wymagającą skupienia.
— Zależało nam na stworzeniu holistycznego doświadczenia przy użyciu przestrzeni, które pasują do różnych szkolnych sytuacji, zadań i osobowości. Ważne było również uzyskanie ergonomii, akustyki i dobrego oświetlenia zarówno dla uczniów, jak i dla personelu — powiedziała Inga Näslund.
Stworzenie środowiska do nauki dla uczniów wchodzących w dorosłe życie wymagało innowacyjnego podejścia. W ten sposób dość tradycyjne meble szkolne zostały połączone z rozwiązaniami typowymi dla biur. Jednak projekt obejmował również inwentaryzację istniejących mebli. Zrównoważony rozwój jest jedną z podstawowych wartości szkoły, dlatego Hitatchigymnasiet stara się w jak największym stopniu ponownie wykorzystywać materiały w trosce o środowisko naturalne i zrównoważoną gospodarkę.
„Po przybyciu zespół Kinnarps ocenił wszystkie nasze meble. Chcieliśmy, aby aranżacja wnętrz była spójna zarówno wizualnie, jak i praktycznie, a dzięki starannemu rozplanowaniu udało się nam zachować większość starych mebli. Po wymianie blatów i tapicerek nasze stare produkty idealnie pasują do nowych holistycznych rozwiązań”.
Jedno z pomieszczeń w zespole szkół jest wyposażone w meble z recyklingu, które zostały starannie wkomponowane w nowy budynek szkoły. Stół Origo otrzymał nowy blat, a starsze modele krzeseł Kinnarps mają zmienioną tapicerkę.
Zrównoważona gospodarka cyrkularna. Pieczęć na spodzie jednoznacznie potwierdza, że meble przeszły już bardzo wiele. Teraz dzięki swojej wysokiej jakości i usługom wspierającym gospodarkę obiegu zamkniętego meble mogą nadal służyć.
Wizję szkoły średniej Hitachigymnasiet można podsumować trzema słowami: „Teamwork”, „Realwork” i „Dreamwork” (współpraca, prawdziwa praca i praca marzeń), które posłużyły również jako wytyczne do opracowania projektu wnętrz. „Teamwork” odwołuje się do potrzeby stworzenia warunków dla wspólnej pracy. Dzięki temu wspólne przestrzenie do nauki posiadają elastyczne rozwiązania dostosowane do konkretnych aktywności.
„Realwork” to bliskość życia zawodowego, która znalazła odzwierciedlenie w środowisku edukacyjnym poprzez aranżację wnętrz przypominającą nowoczesne miejsce pracy. „Dreamwork” natomiast dotyczy siły innowacji i wyobraźni, która pozwoli uczniom stawić czoła wyzwaniom przyszłości i współtworzyć zrównoważoną przyszłość. Jest to widoczne w dynamicznej aranżacji i kolorystyce popularnej studenckiej kafeterii.
„Nasza wizja i otoczenie fizyczne muszą iść ze sobą w parze, jeśli chcemy być wiarygodni, chroniąc nasze wartości i naszą markę. Teraz mamy do dyspozycji aranżację wnętrza, która podkreśla nie tylko naszą tożsamość, lecz także naszą atrakcyjność. Środowisko pozytywnie wpływa na zachowania uczniów i stwarza dobre warunki do prowadzenia zajęć”.