Wybierając taką patronkę, nowa szkoła w gminie Hjo postawiła sobie wysoko poprzeczkę. Estrid Ericson żyła w Hjo i w latach 20. XX wieku założyła firmę Svenskt Tenn zajmującą się aranżacją wnętrz. Przełomowe pomysły Ericson dotyczące pozytywnego wpływu dobrych projektów na ludzi silnie wpłynęły na wystrój wnętrz w szkole. „Od razu widać, jak bardzo uczniowie i kadra lubią spędzać czas w tym elastycznym, stymulującym i zrównoważonym środowisku” – twierdzi Susanne Appelberg, dyrektor szkoły.
Rewolucyjne pomysły Estrid Ericson w dziedzinie aranżacji wnętrz i współczesne wymagania dotyczące przestrzeni edukacyjnych nie różnią się tak bardzo, jak mogłoby się wydawać. Chodzi o inwestowanie w takie aspekty jak jakość, kreatywność, indywidualizm, funkcjonalność i piękno.
Estrid Ericson dorastała w Hjo. Następnie studiowała w Sztokholmie, po czym przez pewien czas pracowała jako nauczycielka sztuki w swoim rodzinnym mieście. W 1924 roku założyła firmę Svenskt Tenn. Wspólnie z projektantem Josefem Frankiem stworzyli całkowicie nowy styl aranżacji wnętrz, w którym kolory, wzory i kształty charakteryzują się elegancją, ciepłem, pięknem i funkcjonalnością.
Udało się nam stworzyć przestrzenie, które odzwierciedlają wizję szkoły i pomagają nam realizować naszą filozofię edukacyjną skoncentrowaną na uczniu. Holistyczne podejście do aranżacji wnętrz było dla nas niezwykle ważne i umożliwiło nam sprostanie naszym wymogom jakościowym.
Szkoła im. Estrid Ericson zlokalizowana jest na obrzeżach miejscowowści Hjo, w pobliżu lasu i doliny rzeki o tej samej nazwie. Na jej terenie znajduje się ogromny plac zabaw dla dzieci. Fakt, iż gmina zdecydowała się na budowę nowej szkoły zamiast na rozbudowę już istniejącej, umożliwił dokładne przemyślenie wszystkiego od podstaw i realizację projektu, który jest „dobry od samego początku”, jak powiedziała Susanne Appelberg. „Był to długi proces, charakteryzujący się bliską współpracą wszystkich uczestników. Wsparcie i zaangażowanie kadry nauczycielskiej było szczególnie silne. Równie ważne i wspaniałe było zaangażowanie firmy Svenskt Tenn, która nieprzerwanie motywowała nas do działania” – dodała.
Wpływ Estrid Ericson jest od razu widoczny w projekcie architektonicznym, doborze materiałów i różnych charakterystycznych elementach, takich jak słynny słoń Svenskt Tenn i równie rozpoznawalna podpórka do książek Alfa Omega, zarówno na zewnątrz, jak i na elewacji.
Duch Estrid Ericson jest jeszcze lepiej widoczny wewnątrz dzięki zaokrąglonym organicznym kształtom, klasycznym nadrukom oraz zachwycającym kolorom, przyjemnym w dotyku materiałom, ponadczasowemu stylowi i aranżacji wnętrz umożliwiającej zmianę ich funkcji. To proste i eleganckie rozwiązanie, ale niepozbawione ciepła i kolorów. Wszystko zostało zaprojektowane na podstawie wyników współczesnych badań dotyczących wpływu środowiska fizycznego i sposobu, w jaki zostało zaprojektowane, na samopoczucie i wydajność – w tym konkretnym przypadku na uczniów oraz kadry nauczycielskiej.
„Firma Kinnarps już na początkowym etapie dołączyła do projektu i rozpoczęła współpracę z zespołem, w skład którego weszli przedstawiciele kadry kierowniczej szkoły oraz deweloperzy. Później odbyło się także spotkanie z kadrą nauczycielską dotyczące jej pomysłów i opinii” – dodała Susanne Appelberg. Podkreśliła także, jak ważna była obecność firmy Kinnarps, czyli eksperta w dziedzinie przestrzeni edukacyjnych, promotora najnowszych badań i dostawcy kompleksowych rozwiązań.
Kinnarps ma wyjątkowo kompleksowe podejście: firma rozumie, jakie warunki musi spełniać szkoła i potrafi analizować nasze potrzeby. To prawdziwi eksperci od aranżacji wnętrz i mebli. Są dobrymi konsultantami i przedstawili nam propozycje, o których nigdy nie pomyślelibyśmy sami.
Pracownia krawiecka wyposażona została w krzesła Xact, które poza regulacją wysokości umożliwiają także dostosowanie głębokości siedziska, co gwarantuje każdemu ergonomiczną pozycję bez względu na wzrost czy wiek.
Pojęcia klucze dla szkoły im. Estrid Ericson – zrównoważony rozwój, ruch i literatura – także wytyczyły kierunek prac nad aranżacją wnętrz. Pojęcie ruchu jest odzwierciedlone nie tylko w przedmiotach takich jak stoliki z regulacją wysokości, stoły o różnych wysokościach, stołki o dużej sprężystości, poduszki wypełnione plastikowymi kuleczkami i piłki do siedzenia, ale także w wyborze lekkich, ruchomych mebli oraz ogólnej różnorodności i elastyczności w aranżacji wnętrz, której głównym założeniem jest kompleksowe ergonomiczne podejście. W całym budynku powtarzają się na przykład takie elementy, jak ścianki zapewniające prywatność oraz oświetlenie z regulacją natężenia. „To wszystko wiąże się z jakością i kompleksowym zrównoważonym podejściem, o którym mówiłam wcześniej. Nie możemy zapominać, że nasze przestrzenie oraz meble muszą być w stanie wytrzymać użytkowanie przez dzieci, które są aktywne i pełne energii, bo taka ich natura” – powiedziała Susanne Appelberg.
Postrzegamy zrównoważony rozwój w kilku różnych perspektywach. Przede wszystkim szkoły powinny być zrównoważone pod względem edukacyjnym, społecznym i fizycznym oraz dostosowane do potrzeb uczniów i pracowników. Zainwestowaliśmy również w ekonomicznie zrównoważoną aranżację wnętrz, tj. w wysokiej jakości wnętrza, które będą nam służyć przez długi czas, gdyż wytrzymają intensywne użytkowanie, a w razie potrzeby mogą zostać odnowione i odświeżone.
Wreszcie ostatnia kwestia, ale nie mniej ważna – literatura. Pośrodku szkoły znajduje się biblioteka – zachęcająca do odwiedzin, przytulna przestrzeń do czytania, inspirowana salonem samej Estrid Ericson, dla której książki były naturalnym elementem wystroju. Przestrzeń biblioteczna jest otwarta, utrzymana w ciepłych odcieniach zieleni i wyposażona w drewniane powierzchnie. Znajdują się w niej zarówno przytulne, zaciszne miejsca z wysokimi, osłaniającymi oparciami, jak i biurka do różnych zadań szkolnych.
„To prawdopodobnie najlepsza szkolna biblioteka, jaką kiedykolwiek widziałam; jesteśmy z niej niesamowicie dumni. W założeniu ma to być bijące serce szkoły, miejsce, które w naturalny sposób przyciąga uczniów i sprawia wrażenie przyjaznego, inspirującego, a jednocześnie spokojnego” – wyjaśniła Susanne Appelberg.
Na koniec dodaje: „Wybór Estrid Ericson na patronkę naszej szkoły stawia oczywiście przed nami wyzwanie, któremu musimy sprostać, ale jednocześnie stanowi dla nas także duże źródło inspiracji. To osoba godna naśladowania w wielu kwestiach, nie tylko jako ikona aranżacji wnętrz, ale także jako odważna i silna kobieta podążająca za swoimi marzeniami. Wierzę, że stworzyliśmy przestrzeń edukacyjną, która pomoże wszystkim naszym uczniom pójść w jej ślady”.