Gimnazjum Paderup w Randers zostało zbudowane w 1980 roku i liczy 700 uczniów. Budynek jest nowoczesny, z rozległymi, pełnymi światła strefami ogólnodostępnymi i dużą ilością pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku, co sprzyja nauce i pracy interdyscyplinarnej.
Projekty aranżacji wnętrz w szkole zostały zainicjowane w momencie, gdy wskutek reformy systemu szkolnego wydłużeniu uległy godziny lekcyjne i wzrosły wymagania stawiane nauczycielom w zakresie przygotowania do lekcji. Z tego powodu wyższy priorytet należało nadać zarówno pomieszczeniom dla personelu, jak i tym przeznaczonym do pracy.
„Nowe przestrzenie i strefy służące do przygotowywania lekcji musiały być atrakcyjne. Chcieliśmy stworzyć swego rodzaju domową atmosferę, ponieważ nauczyciele mają przygotowywać się do lekcji w szkole, a nie w domu”.
POKÓJ W POKOJU
Duża otwarta przestrzeń i strefy służące do przygotowywania się do zajęć składają się z trzech sekcji wyposażonych w stanowiska do pracy, które są przedzielone strefą wypoczynkową, zwaną „pokojem w pokoju”, gdzie wysokie oparcia, miękkie poduszki i ścianki działowe sprzyjają przygotowaniom całego zespołu, nauce, nieformalnym spotkaniom i innym interakcjom społecznym. Sofy zastosowane w tym miejscu to popularny model Scandinavia marki Kinnarps.
FUNKCJONALNOŚĆ I ESTETYKA
Trzy sekcje spotkań zostały zintegrowane z jadalnią dla pracowników, wyposażoną w krzesła Embrace marki Kinnarps, których poduszki zapewniają dodatkowe akcenty kolorystyczne. Odpowiednie połączenie funkcjonalności, wszechstronności i estetyki stanowi podstawę całej aranżacji i pozwala na rozpowszechnianie jej koncepcji w fizycznym środowisku nauczania.
NIEFORMALNE MIEJSCA – DO ROZMOWY
Modułowa, zakrzywiona sofa Trix stojąca przy oknie w części wypoczynkowej stanowi atrakcyjne i sprzyjające integracji społecznej miejsce relaksu i spotkań. Sofa na czarnym stelażu jest tapicerowana bladoniebieską tkaniną Remix marki Kvadrat. Małe stoliki w kształcie plektronu wykończone dębowym fornirem, również na czarnej ramie, stanowią uzupełnienie całej aranżacji.
Reforma systemu szkolnego, kładąca nacisk na jakość nauczania, była okazją do stworzenia nowego, atrakcyjnego otoczenia. Należało zapewnić nauczycielom najlepsze warunki w postaci atrakcyjnego otoczenia oraz możliwości wyboru pomiędzy strefami pracy dostosowanymi do różnych zadań, aby mogli efektywnie przygotowywać się do lekcji w szkole.
Kinnarps poproszono o rearanżację pomieszczeń dla personelu i obszarów służących do przygotowywania się do lekcji oraz o odświeżenie pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku, znajdujących się w pewnej odległości od sal lekcyjnych każdej z trzech grup wiekowych uczniów.
Dyrekcja i pracownicy szkoły poszukiwali kompleksowego rozwiązania z trzema rodzajami przestrzeni roboczej: „cichym miejscem” do nauki, obszarem służącym do przygotowywania się do lekcji ze stanowiskami do pracy indywidualnej i zespołowej oraz dużą stołówką/miejscem do odpoczynku z pomieszczeniami socjalnymi i wypoczynkowymi.
„Chodziło nam o nową przestrzeń do przygotowywania się do lekcji i stworzenie przyjaznych stref. Chcieliśmy, by nauczyciele poczuli się jak w domu, ponieważ w myśl nowych przepisów mają przygotowywać się do lekcji w szkole.
Uznaliśmy więc, że należy stworzyć w szkole przestrzeń, w której nauczyciele będą chętnie przebywać i pracować” – mówi Pia Laursen, konsultantka ds. projektowania w Kinnarps.
Kompleksowy projekt Kinnarps zapewnił gimnazjum Paderup zróżnicowane strefy, które oferują kadrze nauczycielskiej funkcjonalne miejsca służące przygotowaniu się do lekcji oraz inne, alternatywne rozwiązania.
„Trzy etapy przebudowy gimnazjum w Paderup stanowiły spore wyzwanie, ale jednocześnie mnie zainspirowały. Spotkaliśmy się ze wspaniałym odzewem ze strony szkoły i innych osób”.
Naszym celem było zapewnienie funkcjonalności i elastyczności w nowoczesnej przestrzeni nauczania, z naciskiem na zapewnienie uczniom i nauczycielom możliwości wyboru podczas korzystania z tych stref.
Kiedy projektanci Kinnarps przystąpili do odświeżenia pomieszczeń dla pracowników, w których mogą odpocząć i coś zjeść oraz pomieszczeń biurowych, chcieli, aby stołówka była czymś więcej niż tylko pomieszczeniem, z którego można korzystać w godzinach od 11 do 12. Miała to być funkcjonalna przestrzeń przeznaczona do realizacji zadań w ciągu całego dnia: zebrań, wymiany informacji i nieformalnych spotkań.
„Było jasne, że w przypadku dużego, otwartego, jasnego i możliwego do dostosowania pomieszczenia dla pracowników, powinniśmy zachować nasze ogólne założenia projektowe i estetykę z pierwszego etapu, wybierając jednak trochę inne meble, w tym różne wersje naszego nagradzanego krzesła Embrace” – mówi projektantka Anne Reinholdt.
W odróżnieniu od jasnych stołów konferencyjnych i jadalnych, część przeznaczona na zebrania została wyposażona w sześciometrowy stół, którego proste linie i powierzchnia z czarnego linoleum zostały uzupełnione fotelami Embrace z eleganckimi obiciami.
W strefie wypoczynkowej dla pracowników stylowa jasnoniebieska sofa Trix zachęca do spotkań i rozmów. W projekcie uwzględniono również dążenie szkoły do zachowania równowagi pomiędzy meblami a pustą przestrzenią, co sprawi, że pomieszczenia w szkole będą przestronne.
Trzeci etap obejmował wyposażenie pomieszczeń do nauki i wspólnego spędzania czasu dla każdego z trzech roczników. W gimnazjum Paderup są one nazywane „strefy mieszkalne”.
„To była szansa na skoncentrowanie się na poszczególnych rocznikach. Wcześniej była to spora, ale w połowie pusta, raczej nudna przestrzeń z kilkoma dużymi stołami. A teraz jest to urokliwe miejsce, które zachęca uczniów do wspólnego spędzania czasu.
Służy również jako przestrzeń do pracy grupowej lub gdy uczniowie potrzebują ciszy i spokoju, żeby skupić się na konkretnym zadaniu. Można tu spędzać czas na różne sposoby” – dodaje Laursen.
Każdy z trzech pomieszczeń wypoczynkowych ma własny motyw kolorystyczny: niebieski, zielony lub czerwony. Obszary funkcjonalne są wyposażone w niewielkie stanowiska pracy, aranżacje typu „pokój w pokoju”, w których grupy mogą pracować razem oraz przyjemne miejsca do spotkań towarzyskich.
Projekt Kinnarps daje uczniom w ergonomicznym środowisku nauczania możliwość zmiany miejsca nauki i pozycji ciała w trakcie zajęć.
„Nasze trzy dotychczasowe projekty zrealizowane w gimnazjum w Paderup były próbą określenia nisz, w których można było ustanowić równowagę pomiędzy meblami i otwartą przestrzenią oraz stworzyć strefy, gdzie można się skoncentrować, uczyć i pracować w grupie” – mówi Laursen.
Projektantka mebli Anne Reinholdt dodaje: „Od razu mogliśmy przystąpić do rearanżacji. Wszystkie pomieszczenia były już ładnie wykończone za pomocą jasnej farby i czerwonej cegły.
To między innymi dlatego uważam, że te trzy etapy były bardzo emocjonujące, inspirujące oraz że dzięki temu mogliśmy je zrealizować. Nasz projekt spotkał się z pozytywnym odzewem ze strony społeczności szkolnej i gości”.
Jako zadanie uzupełniające trzy udane etapy projektowania, firma Kinnarps umeblowała również nową szatnię i strefę wypoczynkową w podziemiu budynku.
Nudna przestrzeń z szafkami została przekształcona w salę wypoczynkową, w której uczniowie mogą przyjemnie spędzać wolny czas na lekturze lub rozmowie. Można ją również wykorzystać jako pomieszczenie do organizacji różnych uroczystości i imprez.