Kiedy w stosunkowo krótkim czasie liczba pracowników działu Nordic Marketing Company firmy AstraZeneca w Sztokholmie wzrosła, konieczne stało się znalezienie nowej siedziby. Wybrano budynek Forskaren położony przy sąsiedniej ulicy. Obiekt, który stał się siedzibą firmy w sierpniu 2024 r., zgodnie z zamysłem ma stanowić miejsce wymiany wiedzy i spotkań wiodących przedstawicieli świata nauki, opieki zdrowotnej oraz biznesu. Zamiarem AstraZeneca było stworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, w którym nacisk położony jest na innowacje i współpracę. Miejsca, które przyczynia się do rozwoju firmy i pomaga jej zachować pozycję atrakcyjnego partnera w dziedzinie nauk biologicznych.
Wizja atrakcyjnego miejsca pracy skupionego na innowacjach i współpracy stała się rzeczywistością. Nowe biuro cieszy się dużym uznaniem nie tylko wśród blisko 200 pracowników, lecz także klientów i partnerów biznesowych, którzy chętnie je odwiedzają.
Po przeprowadzce większość pracowników decyduje się spędzać w biurze więcej czasu niż wcześniej. Ten sukces jest efektem klarownej wizji, gruntownych prac przygotowawczych i bliskiej współpracy między AstraZeneca i Kinnarps.
Budynek Forskaren został otwarty 6 maja 2024 r. przez króla Szwecji Karola XVI Gustawa i króla Danii Fryderyka X. Zgodnie z zamysłem ma być „salonem Hagastaden”, czyli neutralnym miejscem, w którym spotykają się i dzielą wiedzą światowi liderzy z dziedziny nauki, opieki zdrowotnej i biznesu. Aby realizacja tej wizji była możliwa, w budynku mieszczą się wyłącznie siedziby firm, które coś łączy. Forskaren, zaprojektowany przez pracownię 3XN Arkitekter na zlecenie Vectura Fastigheter, posiada wyraźnie określony profil zrównoważonego rozwoju, co potwierdzą przyznane mu certyfikaty LEED i WELL.
Jednym z kluczowych pojęć towarzyszących tworzeniu nowych przestrzeni był zrównoważony rozwój, a to pociągało za sobą konieczność wykorzystania elementów wyposażenia z poprzedniego biura. Przy wsparciu firmy Kinnarps opracowano szczegółowo nową aranżację, tak aby praktycznie wszystkie elementy mogły zostać wykorzystane ponownie.
Andreas Holmgren, dyrektor ds. IT i zarządzania obiektami w AstraZeneca, wyjaśnia, że organizacja ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, zgodnie z którymi również dostawcy są zobowiązani do wprowadzania ich w perspektywie długoterminowej. Jak tłumaczy, był to jeden z powodów, dla których firma zdecydowała się na współpracę z Kinnarps, zarówno przy realizacji projektu Forskaren, jak i kilku poprzednich. „Szukaliśmy dostawcy, z którym będziemy mogli współpracować przez długi czas, co oznaczało, że nasze wspólne długoterminowe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju musiały się zgadzać. Te oczekiwania spełniła firma Kinnarps” – mówi.
Wśród pracowników przeprowadzono ankietę, której wyniki posłużyły jako baza danych do aranżacji wnętrz opracowanej przez AstraZeneca i Kinnarps. Wnioski z ankiety umożliwiły stworzenie biura dostosowanego do sposobu pracy organizacji. Celem było rozwiązanie, które wspiera każdy rodzaj pracy – od indywidualnej po kreatywną współpracę.
Ponieważ osobiste spotkania sprzyjają promowaniu innowacji i współpracy, potrzebne były zróżnicowane przestrzenie spotkań, które umożliwiają wszystkie ich rodzaje – od kreatywnych i nieformalnych spotkań po większe konferencje i prezentacje.
„Szukaliśmy dostawcy, z którym będziemy mogli współpracować przez długi czas, co oznaczało, że nasze wspólne długoterminowe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju musiały się zgadzać. Te oczekiwania spełniła firma Kinnarps”.
Wielu uczestników ankiety wykazało chęć zamiany tradycyjnych stanowisk pracy na inne przestrzenie. Na przykład interesowano się możliwością pracy w pozycji siedzącej na sofie lub w fotelu, w bardziej nieformalnym otoczeniu, sprzyjającym odprężeniu.
Dla pracowników strefa spotkań pełni funkcję salonu, czyli miejsca, w którym mogą się spotkać, wypić kawę, popracować przez chwilę lub porozmawiać w przerwie między spotkaniami.
Jednym z najbardziej oczywistych wniosków, jakie wynikały z prac przygotowawczych, było zapotrzebowanie na przestrzenie, które sprzyjają indywidualnej, wymagającej skupienia pracy. Dużą liczbę stanowisk na planie otwartym uzupełniono o 19 umieszczonych w oddzielnych pomieszczeniach z możliwością rezerwacji. Ta opcja spotkała się z aprobatą pracowników. Świadomość, że pomieszczenia są zawsze dostępne, na przykład gdy trzeba przeprowadzić wideokonferencję, stwarza nowy poziom bezpieczeństwa.
Umieszczone na stanowiskach pracy ścianki Vibe pozwalają się skupić, ponieważ odseparowują pracowników od rozpraszających ruchów, które wychwytuje się kątem oka. Krzesło biurowe Plus i biurko z Serie P z regulacją wysokości zapobiegają statycznemu siedzeniu, zachęcając do przyjmowania różnych pozycji.
Oddzielne pomieszczenia do pracy wyposażono w zasłony i panele dźwiękochłonne, które tworzą miłą atmosferę i zapewniają przyjazne warunki akustyczne.
Często nieprzewidziane okoliczności mogą opóźniać realizację projektów na taką skalę. Jak mówi Andreas, wielu pracowników było pozytywnie zaskoczonych, gdy dokładnie w ustalonym terminie wszystko było gotowe do przeprowadzki . „Wszystko było gotowe na czas, więc 80 pracowników mogło rozpocząć pracę w nowym biurze natychmiast po urlopie, bez żadnych przeszkód”. Analizując ten udany projekt, potwierdza, że precyzyjne i kompleksowe podejście od wizji do realizacji okazało się opłacalną taktyką.