Zdrowsza praca w biurze dzięki biurkom o regulowanej wysokości

Nadchodzą zmiany! Ergonomiczne biurka z elektryczną regulacją wysokości blatu zyskują na popularności nie tylko w Skandynawii, ale i na całym świecie. Rosnące zainteresowanie tym produktem jest wynikiem badań, które dowodzą, że praca wykonywana wyłącznie w pozycji siedzącej jest szkodliwa dla zdrowia. Pojawia się jednak wyzwanie: jak zachęcić pracowników do korzystania z biurek o regulowanej wysokości?

Już pod koniec lat 80. XX wieku rozpoczęliśmy produkcję biurek z regulacją wysokości blatu, aby poprawić ergonomię w miejscu pracy.

Pierwsze modele wyposażone były w ręczny mechanizm regulacji, jednak w 1991 roku wprowadziliśmy na rynek biurka typu sit/stand z podnośnikiem elektrycznym. Dzisiaj pracownicy oczekują możliwości korzystania z ergonomicznych mebli biurowych. Według przeprowadzonej przez nas ankiety czterech na pięciu pracowników biurowych chce mieć dostęp do ergonomicznych mebli, takich jak biurka o regulowanej wysokości blatu.

Z ODPOWIEDNIM BIURKIEM ŻYJESZ DŁUŻEJ

„Od dawna wiemy, że praca na zmianę w pozycji siedzącej i stojącej pomaga ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Jednak w ostatnich kilku latach pojawiły się raporty, które dowodzą, że praca wyłącznie w pozycji siedzącej szkodzi zdrowiu. Odkrycie to stało się motorem rozwoju biurek typu sit/stand i doprowadziło do wzrostu zainteresowania nimi. Badania pokazują, że ruszając się uwalniamy w naszym ciele substancje ważne dla naszego zdrowia, również w innych kontekstach, i że mogą one nawet wydłużyć nasze życie” – twierdzi Lundahl.

Siedzenie przez długi czas po prostu nie jest korzystne ani dla naszego organizmu, ani dla naszej efektywności. Niekorzystnie wpływa na postawę ciała i zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy.

Dzięki biurkom typu sit/stand możemy zmieniać pozycję ciała podczas pracy i poruszać się, co z kolei korzystnie wpływa na krążenie. Jednocześnie w organizmie uwalniane są wtedy związki chemiczne, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Różne osoby mają różną budowę, a biurko sit/stand jest doskonałym przykładem rozwiązania, które można dopasować do stylu pracy lub wzrostu każdego użytkownika.

„Coraz więcej osób chciałoby mieć do swojej dyspozycji biurko z regulacją wysokości i to z rosnącej liczby powodów” – zauważa Anders Lundahl, fizjoterapeuta i specjalista ds. ergonomii w firmie Kinnarps.

DOSKONAŁE ROZWIĄZANIE DLA BIUR TYPU ACTIVITY-BASED WORKING

Biura oparte na aktywności są kolejnym czynnikiem wpływającym na rozwój kategorii biurek o regulowanej wysokości. Gdy przemieszczamy się pomiędzy stanowiskami pracy, naturalną potrzebą stają się elastyczne, regulowane meble, które adaptują się do wymagań różnych użytkowników. Biurka muszą zapewniać możliwość łatwego dopasowania do indywidualnych wymogów.

Wyświetlacz na panelu sterowania pokazuje aktualną wysokość biurka, co ułatwia jego dopasowanie do pracy w pozycji siedzącej i stojącej. Jeśli często korzystamy z biurka, dobrym pomysłem może być wybranie opcji z panelem, który zapamiętuje wprowadzone ustawienia. Umożliwia to zapisanie indywidualnych ustawień do pracy zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Funkcja ta przypomina regulację foteli samochodowych: wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk, a blat automatycznie uniesie się lub opuści na odpowiednią wysokość. Regulacja ręczna również jest łatwiejsza, ponieważ wyświetlacz wskazuje aktualne ustawienie. Znajomość swoich indywidualnych ustawień pomaga dopasować wysokość biurek, z których korzystamy, zapewniając doskonałą ergonomię pracy

 

PRAWIDŁOWA WYSOKOŚĆ BIURKA DO PRACY NA SIEDZĄCO

„Praca przy biurku o  właściwej wysokości jest równie ważna w pozycji siedzącej, co w pozycji stojącej, i jest to kolejnym argumentem przemawiającym za wyposażeniem miejsca pracy w biurka typu sit/stand. Jaki jest sens posiadania fotela biurowego idealnie dopasowanego do naszych potrzeb i kształtu ciała, jeśli nie mamy do dyspozycji biurka, które można by precyzyjnie dopasować do wysokości siedzenia?” – pyta Lundahl.

Wiemy, jak ważna jest praca w trybie zmiennym - na zmianę w pozycji siedzącej i stojącej. Przebywanie przez cały czas w pozycji siedzącej może być szkodliwe dla zdrowia, jednak ciągła praca na stojąco na dłuższą metę jest męcząca i nie zapewnia nam ruchu, różnorodności i aktywności tak korzystnych dla organizmu.

„Dlatego, nawet jeśli znamy swoje optymalne ustawienie blatu do pracy na siedząco i stojąco i możemy sobie zaprogramować te ustawienia, to warto od czasu do czasu zmienić wysokość blatu. Siedząc i stojąc przyjmujemy przecież tak wiele różnych pozycji – nasze ciała są stworzone do ruchu!”

„Biurko o regulowanej wysokości jest dobrym sposobem na rozpoczęcie bardziej mobilnego i zdrowego stylu życia. Jedną z największych zalet biurka typu sit/stand jest łatwość regulacji wysokości. Dzięki temu wykształcamy w sobie nawyk częstego poruszania się i zmiany pozycji, zanim pojawią się bóle karku, ramion i pleców”.

Anders Lundahl, fizjoterapeuta i specjalista ds. ergonomii w firmie Kinnarps

4 WSKAZÓWKI! JAK ZACHĘCIĆ PRACOWNIKÓW DO KORZYSTANIA Z BIUREK O REGULOWANEJ WYSOKOŚCI

1

PANEL Z WYŚWIETLACZEM

Warto wyposażyć biurka w wyświetlacz, który pokazuje aktualną wysokość blatu. Ułatwi to pracownikom znalezienie ich ulubionych ustawień. Panele, które zapamiętują poszczególne ustawienia, pozwolą pracownikom zaprogramować wybraną przez siebie wysokość do pracy w pozycji siedzącej i stojącej.

2

INFORMOWANIE I EDUKACJA

Aby pracownicy prawidłowo korzystali ze swoich biurek o regulowanej wysokości, powinni najpierw zrozumieć korzyści płynące z ich użytkowania, a także nauczyć się ich obsługi. Umieszczenie na każdym biurku krótkiej instrukcji obsługi ze wskazówkami i poradami ułatwi im to zadanie.

3

NAUKA W FORMIE ZABAWY

W dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji szereg zabawnych aplikacji na telefon, które przypomną, że nadeszła pora na zmianę pozycji lub wykonanie kilku ćwiczeń. Można ogłosić w biurze konkurs: kto najczęściej zmienia pozycję ciała podczas pracy?

4

BIEŻNIA W BIURZE

Chodzenie na bieżni ustawionej przy biurku zapewnia jeszcze większą dawkę aktywności fizycznej i pozwala pracować w ruchu, w dogodnym tempie.

DOBRY NAWYK!

JEŚLI NASZE ZADANIA WYMAGAJĄ SPOTKAŃ LUB DŁUGIEGO SIEDZENIA PRZED MONITOREM, TO WARTO WYKSZTAŁCIĆ W SOBIE NAWYK WSTAWANIA I PRACY PRZEZ CHWILĘ NA STOJĄCO PO POWROCIE DO SWOJEGO BIURKA!

Dzięki zastosowaniu biurka typu sit/stand można stworzyć miejsce dla wspólnej pracy dużej grupy osób. To rozwiązanie spełni wymagania funkcjonalne i ergonomiczne zarówno stanowiska pracy indywidualnej, jak i wspólnej.

Wykorzystując cztery mniejsze biurka o regulowanej wysokości, można stworzyć kreatywną przestrzeń do pracy zespołowej. Biurka te z łatwością da się przekształcić w stanowiska do pracy indywidualnej, z możliwością przystosowania do pracy zespołowej w każdej chwili.

CO MÓWIĄ NA TEN TEMAT NAUKOWCY?

Pozostawanie w pozycji siedzącej przez długi czas zwiększa ryzyko chorób. Aktywność fizyczna po pracy nie eliminuje tych zagrożeń – na dobre samopoczucie i efektywność wpływa przede wszystkim sposób spędzania czasu w biurze (1). Spalamy średnio 350 kalorii, stojąc przez dwie i pół godziny podczas pracy. Nasza wydajność wzrasta o 10 procent, gdy pracujemy na stojąco zamiast na siedząco (2).

WARTO POMYŚLEĆ O TYM, WYBIERAJĄC BIURKA O REGULOWANEJ WYSOKOŚCI

  • Dzięki ramie o wyjątkowo dużym zakresie regulacji – a więc różnicy pomiędzy najniższym a najwyższym ustawieniem blatu – biurko jest niezwykle elastyczne i dostosowane do osób o różnym wzroście.

    Cichy mechanizm regulacji ograniczy zarówno poziom hałasu, jak i ryzyko, że regulacja biurka będzie przeszkadzać współpracownikom.