Wygląd biura wspiera zadowolenie, kreatywność i produktywność
Wzornictwo i estetyka były tradycyjnie postrzegane jako luksus, na który można ewentualnie przeznaczyć nadwyżkę finansową. Z badań wynika jednak, że projekt miejsca pracy ma na nas znacznie większy wpływ, niż sądzono wcześniej. Jest nawet silna korelacja pomiędzy brakiem odpowiedniego projektu przestrzeni biurowej a liczbą zwolnień lekarskich.
Z badań przeprowadzonych przez Ohio State University i amerykański Narodowy Instytut Zdrowia Psychicznego wynika, że tam, gdzie środowisko pracy nie zostało odpowiednio zaprojektowane, ludzie są bardziej zestresowani.
W badaniu tym porównano budynki zmodernizowane zgodnie z dobrze opracowanym projektem, z gorzej zaprojektowanymi budynkami. Osoby pracujące w starszych, gorzej zaprojektowanych przestrzeniach były o wiele bardziej zestresowane, nawet gdy nie były w pracy. Ich poziom stresu był tak wysoki, że zwiększał ryzyko choroby serca.
— Znaczenie słowa „projekt" jest dość szerokie — chodzi w nim raczej o znalezienie rozwiązania problemu, a nie tylko o kolor ścian w recepcji. Mam na myśli holistyczną koncepcję miejsca pracy — tłumaczy Louise Klarsten, dyrektor generalna agencji modowo-kolorystycznej Colourhouse.
Ma to szczególnie znaczenie dla zdrowia, ponieważ choroby związane ze zdrowiem psychicznym są obecnie jedną z najczęstszych przyczyn zwolnień lekarskich.
Być może przyczyną tego, że nie udaje nam się unikać współczesnych wypadków przy pracy, jest przejście z epoki przemysłu do gospodarki myśli. Współczesne okulary ochronne i rękawice robocze są wykonane z bardziej ulotnych materiałów i być może trudniej je zdefiniować, lecz mają takie samo znaczenie.
dobrze zaprojektowane biura
wspierają
zdrowie pracowników.
• Pracownicy, którzy lubią swoje miejsce pracy, są często bardziej zadowoleni z wykonywanej przez siebie pracy.
• Prawie połowa osób poszukujących pracy stwierdziła, że wygląd biura ma wpływ na to, czy podjęliby pracę w danej firmie.
• Wygląd biura ma również wpływ na naszą zdolność kreatywnego i krytycznego myślenia.
— Naturalne oświetlenie, poziom hałasu, temperatura i jakość powietrza. Te rzeczy mają olbrzymi wpływ na naszą produktywność i zaangażowanie, kiedy jesteśmy w biurze — mówi Tim Oldman, dyrektor generalny Leesman Index, firmy, która analizuje miejsca pracy.
Kolejnym aspektem projektu miejsca pracy jest funkcjonowanie środowiska jako elementu marki przedsiębiorstwa.
— Biura i meble przyszłości będą odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu swego rodzaju kultury — mówi Derek Barker, dyrektor generalny biura projektowo-architektonicznego Haskoll.
Tim Oldman myśli w ten sam sposób:
— Musimy sprawić, aby pracownicy byli dumni ze swojego miejsca pracy. Dlatego powinniśmy postawić sobie następujące pytania: Czy to jest miejsce, które z dumą pokazałbym rodzinie? Czy to jest miejsce, do którego chciałbym zaprosić klientów? Duma jest ważna dla całej firmy: to sposób na lojalnych pracowników, którzy będą chcieli jak najlepiej reprezentować pracodawcę.
Kluczem do sukcesu jest poszerzenie horyzontów, tak aby nie obejmowały tylko pojedynczego pomieszczenia i elementów jego wystroju, lecz by umożliwiały ogólny ogląd sytuacji.
Jakie są cele, kultura i kierunek firmy? W jaki sposób projekt stanowiska pracy wzmacnia wewnętrzną i zewnętrzną tożsamość firmy? W jaki sposób pracownicy przemieszczają się po miejscu pracy?
— Zaprojektowanie samych produktów i wnętrza nie wystarczy. Praca projektanta powinna się wiązać z pełnym zrozumieniem kultury i celów klienta — to jedyny skuteczny sposób — mówi Beata Osiecka, dyrektor zarządzająca w Kinnarps Polska.
Z badania, w którym wzięło udział 120 000 osób wynika, że tylko 52% z nich uważa, że ich stanowisko pracy służy produktywności.
Innymi słowy, jednym z największych wyzwań na przyszłość jest stworzenie takiego środowiska, które będzie stymulować pracowników do tego, by w całości wykorzystywali swój potencjał. W jaki sposób to osiągniemy, będzie oczywiście zależeć od rodzaju działalności firmy, choć są pewne schematy, które obowiązują w każdym przedsiębiorstwie.
— W biurach przyszłości będziemy kłaść na nacisk na interakcję, w pewnym stopniu na proces, ale głównie na interakcję, produkcję i wymianę pomysłów. To punkt wyjścia do działalności sprzedażowej, audytów i badań. Przestrzeń biurowa musi odpowiadać potrzebom różnych aktywności — mówi Martin Cook, dyrektor grupy projektowania wnętrz i grafiki w BDP Wielka Brytania.
– Markus Wilhelmson
Cytat:
— Zaprojektowanie samych produktów i wnętrza nie wystarczy. Praca projektanta powinna się wiązać z pełnym zrozumieniem kultury i celów klienta.
– Beata Osiecka, Managing Director, Kinnarps Polska
CZY WIECIE, ŻE...
…94% osób, które wzięło udział w badaniu opinii przeprowadzonym wiosną 2013 roku przez Demoskop na zlecenie Kinnarps, uznało, że środowisko pracy ma wpływ na ich samopoczucie w biurze.
...tylko 1 na 4 ankietowanych w tym samym badaniu był całkowicie zadowolony ze środowiska pracy w swoim miejscu pracy.
...pracownicy myślą bardziej kreatywnie w pomieszczeniach z wysokim sufitem. Pomieszczenia z niskimi sufitami są lepsze do krytycznego i konstruktywnego myślenia, jak wynika z badania przeprowadzonego przez University of Minnesota.
...w 41-kondygnacyjnym wieżowcu DTAC House w Bangkoku znajduje się 4500 stanowisk pracy dla 6000 pracowników. Przestrzeń biurowa została zaprojektowana w zależności od rodzaju pracy, która będzie w niej wykonywana. Coraz więcej ludzi pracuje poza biurem, co zwiększa zapotrzebowanie na elastyczną przestrzeń biurową.