W jaki sposób biuro może spełniać potrzeby pracowników w różnym wieku

Nieubłagana demografia – to jedno z wyzwań, które stoją dziś przed pracodawcami. Wymyślony w USA termin „srebrne tsunami” zdaje się trafnie opisywać wpływ, jaki mogą wywrzeć na nasz rynek pracy członkowie starszego pokolenia. Piramida wieku w społeczeństwie ulega odwróceniu i na rynku pracy będzie wzrastać liczba osób powyżej 50 r.ż., a według danych Eurostatu Polska jest jednym z krajów europejskich, gdzie odsetek zatrudnionych seniorów rośnie najbardziej dynamicznie. W związku z tym już można zaobserwować, że w niektórych miejscach pracy spotyka się kilka pokoleń pracowników.

W wielu krajach Europy Zachodniej to zjawisko pojawiło się dużo wcześniej niż u nas, jednak przeprowadzone w UK kilka lat temu badania Instytutu Personelu i Rozwoju (Chartered Institute of Personnel and Development – CIPD) pokazują, że aż dwie trzecie brytyjskich pracodawców nie posiada strategii zarządzania zespołem o zróżnicowanej strukturze wiekowej.

 

 

"Wprawdzie liczba zatrudnionych seniorów sukcesywnie wzrasta, ale niewiele firm bierze pod uwagę aspekt demograficzny nie tylko w swojej polityce HR, lecz także podczas projektowania i aranżacji biura tak, aby uwzględniała potrzeby i możliwości psychofizyczne pracowników w wieku powyżej 50 lat.

Przy okazji warto zwrócić uwagę, że uwarunkowania demograficzne sprawiają, że pracodawcy muszą zmagać się jednocześnie na dwóch frontach, tworząc miejsca pracy atrakcyjne zarówno dla młodszych, jak i dla starszych pokoleń."

Maria Lorenc, HR Development Manager

Międzypokoleniowa współpraca

Niemniej jednak, jeśli przedsiębiorstwa mają z sukcesem skorzystać z umiejętności i atutów różnych pokoleń, to powinny także uwzględnić potrzeby przedstawicieli poszczególnych generacji i zindywidualizować miejsca pracy, dostosowując je do oczekiwań, które zmieniają się wraz z wiekiem zatrudnionych. Z jednej strony starsi pracownicy potrafią radzić sobie bez pomocy zaawansowanych rozwiązań cyfrowych. Z drugiej strony młodsze pokolenie to tzw. „cyfrowi tubylcy” – osoby od urodzenia żyjące w świecie Internetu. Wspomniane różnice mogą przyczynić się do zwiększenia innowacyjności. Dzięki odpowiedniemu podejściu do projektowania środowiska pracy międzypokoleniowa współpraca staje się kołem zamachowym konkurencyjności i kreatywności.

Jakie powinno być biuro dla wszystkich generacji?

Warto zastanowić się, czy obie grupy pracowników oczekują od środowiska pracy zupełnie innych rozwiązań? Ciekawych spostrzeżeń na ten temat dostarcza raport, któremu Kinnarps partronował, zatytułowany Welcoming Workplace: A Major New Report on the Implications for Office Design of an Ageing Workforce. Opublikowane dekadę temu wnioski badań prof. Jeremy’ego Myersona z London College of Art, dotyczących warunków pracy preferowanych przez pracowników wiedzy powyżej 50. r.ż. do tej pory nie straciły aktualności.

Z raportu wynika wiele praktycznych wskazówek dotyczących środowiska pracy, które uwzględnia potrzeby starszych specjalistów. Stosowane w miejscu pracy rozwiązania, w tym również meble, można dopasować do potrzeb wszystkich grup wiekowych, zwracając uwagę na 4 aspekty:

1. Zróżnicowane oświetlenie

W badaniu przeprowadzonym przez profesora Jeremiego Myersona, zauważono, że starsi pracownicy zamiast czytać dokumenty na ekranie komputera wolą zapoznawać się z ich treścią w wersji papierowej. Dlatego obowiązkowym rozwiązaniem uzupełniającym wyposażenie stanowiska pracy powinny być indywidualne lampki na biurko. Zmniejszają ryzyko zmęczenia wzroku i pozwalają dopasować natężenie światła do zadania.

Dziś wielu pracowników narzeka na tzw. syndrom widzenia komputerowego (CVS), który charakteryzuje się zmęczeniem oczu i bólem głowy. Ponieważ ekrany urządzeń elektronicznych są podświetlane, potrzebujemy więcej światła, by zrównoważyć kontrast pomiędzy jasnością monitora i  otoczenia. Dlatego światło do pracy powinno być indywidualnie regulowane, np. by uniknąć refleksów. Oczywiście bardzo pomocne może być oświetlenie ogólne, które pracownicy mogą samodzielnie kontrolować i dostosować do konkretnych sytuacji.

W miarę upływu lat rośnie także wpływ ekspozycji na światło słonecznego na nasze samopoczucie. Światło dzienne pomaga regulować rytm okołodobowy organizmu – dzienny cykl aktywności i odpoczynku. Wszystkie okna w  budynkach, jako źródła naturalnego światła, mają wpływ na dobre samopoczucie i wydajność osób, które spędzają 90% swojej aktywności wewnątrz.

2. Ergonomiczne i przyjazne dla użytkownika stanowisko pracy

Wygodne biuro dla zróżnicowanego demograficznie zespołu powinno zapewniać ergonomiczne fotele biurowe i regulowane biurka, które umożliwiają wybór pozycji do pracy – można przy nich usiąść lub stać. To zachęca pracowników do ruchu oraz poprawia krążenie krwi. Ale, aby którykolwiek z tych elementów okazał się skuteczny, musi być przyjazny dla użytkownika i łatwy w obsłudze.

Profesor Myerson zauważył, że pracownicy mają mniejsze szanse na pełne wykorzystanie foteli lub biurek o regulowanej wysokości, jeśli sterowanie nimi nie jest intuicyjne. Dlatego ergonomia jest ważnym kryterium wyboru, jednak łatwość użytkowania ma równie istotne znaczenie. I choć starsi pracownicy częściej cierpią na zaburzenia mięśniowo-szkieletowe (MSD), to możliwość skorzystania z ergonomicznych regulacji ma znaczenie nie tylko dla nich, lecz także dla ich młodszych kolegów, aby mogli takim dolegliwościom zapobiegać na przyszłość.

 

 


W ofercie Kinnarps każda seria stanowisk pracy posiada biurka z regulowaną elektrycznie wysokością blatu, które stanowią optymalne rozwiązanie w elastycznych biurach. Biurka, które umożliwiają dostosowywanie wysokości blatu do rodzaju zadania, sprawiają, że zmieniając w ciągu dnia pozycję pracy, zapobiegamy wielu możliwym urazom i schorzeniom.

ZOBACZ BIURKA Z REGULACJĄ WYSOKOŚCI

3. Redukcja hałasu w biurze

Niestety nasz słuch pogarsza się już po czterdziestce. Zmiany te charakteryzują się słabszym rozumieniem mowy, szczególnie w hałasie oraz trudnością z wyodrębnieniem dźwięków z szumu tła, np. pogorszeniem zrozumienia rozmowy przez telefon i są spowodowane tym, że wraz z wiekiem obniża się górna granica słyszenia tonów o wysokich częstotliwościach. Osiągnięcie właściwej akustyki w biurowym open space nie jest łatwe, bo zróżnicowany demograficznie zespół ma także różne możliwości i potrzeby. Dlatego ważną zasadą komfortowego środowiska pracy jest zaplanowanie odpowiednich typów przestrzeni do wszystkich rodzajów biurowych aktywności: od miejsc otwartych do spotkań kreatywnych, po ciche zakątki, ułatwiające pracę w skupieniu.

 

 

 

Jednym z najbardziej elastycznych systemów ścianek, przegród i paneli akustycznych na rynku jest Vibe. Ścianki dźwiękochłonne zapewniają prywatność w miejscu pracy oraz warunki, które sprzyjają zdrowiu i koncentracji. Dzięki systemowi ścianek Vibe wszystkie typy przestrzeni w biurze będą tworzyły harmonijną całość mimo różnorodnych funkcji.

ZOBACZ PANELE AKUSTYCZNE VIBE

4. Elastyczne warunki pracy i elastyczna aranżacja przestrzeni

Dobre biuro zapewnia warunki, w których będą czuć się dobrze zarówno obeznani z rozwiązaniami cyfrowymi przedstawiciele młodego pokolenia, jak i starsi pracownicy, korzystający z powodzeniem z tradycyjnych metod. Przedstawiciele starszego pokolenia przyzwyczajeni do koncentrowania się na jednym zadaniu zwykle narzekają na poczucie permanentnej dostępności w przestrzeniach typu open space.

Dlatego w biurach dla zróżnicowanych demograficznie zespołów dobrze sprawdzają się rozwiązania typu activity based working, gdzie - w zależności od charakteru zadania można wybrać adekwatne pomieszczenie, np. do zadań wymagających koncentracji zaszyć się w zamykanym, odizolowanym pokoju cichej pracy, a do aktywności twórczej lub zespołowej, wybrać miejsce bardziej stymulujące i otwarte. Również możliwość pracy z domu lub w elastycznych godzinach przestała być benefitem zarezerwowanym dla managerów. Elastycznych warunków, podobnie, jak elastycznego środowiska pracy, oczekuje większość pracowników wiedzy, niezależnie od wieku i stanowiska.

 

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O ACTIVITY BASED WORKING

Najciekawszym wnioskiem płynącym z raportu Welcoming Workplace jest spostrzeżenie, że dobre rozwiązania w miejscu pracy służą wszystkim generacjom, nie tylko tym najstarszym. Profesor Jeremy Myerson podsumował to w ten sposób: „Nie tylko starsi pracownicy pragną spokoju i prywatności, gdy chcą się skoncentrować na swoich indywidualnych zadaniach – lub narzędzi i przestrzeni do współpracy, gdy chcą pracować w zespole. Wszyscy tego chcą.”