Pięć pokoleń w pracy: jak zamienić tarcia w potencjał
Co dzieli – a co łączy – pokolenia?
Napięcia rzadko wynikają z wartości. Częściej dotyczą sposobu pracy.
- Gen Z, Gen Alfa i młodsi Millennialsi dorastali w świecie szybkich przepływów informacji i stałego dostępu do technologii. Oczekują elastyczności, sensu i wpływu na swoją pracę.
- Starszych Millennialsów, pokolenie X oraz Baby Boomers kształtowały natomiast inne ścieżki kariery – oparte na wyraźniejszych hierarchiach, stałych godzinach pracy i bardziej sformalizowanych procesach.
Łatwo zobaczyć, skąd biorą się tarcia: w codziennej komunikacji, kulturze spotkań czy onboardingu. Mogą pojawiać się nieporozumienia, słabnąć współpraca, a bezcenna wiedza ukryta w doświadczeniu pracowników (tacit knowledge) może ginąć.
Mimo różnic wiele nas łączy. Młodsi i starsi wysoko cenią „poczucie sensu” i „dobrych współpracowników” – często wyżej niż pensję przy wyborze pracodawcy (McKinsey, 2023). Cele są podobne – różnią się drogi.
Przekształcanie różnorodności wiekowej w siłę
Z budowania mostów między pokoleniami płynie wiele korzyści. Badania pokazują, że zespoły zróżnicowane wiekowo są bardziej innowacyjne. Aby odblokować ten potencjał, organizacje powinny rozwijać „inteligencję międzypokoleniową” – zachęcając pracowników, by podejmowali wysiłek wzajemnego zrozumienia mimo dzielących ich różnic (PwC, 2024).
Sprawdzoną metodą jest odwrócony mentoring (World Economic Forum, 2020), w którym młodsi i starsi współpracownicy uczą się od siebie. Młodsi wnoszą kompetencje cyfrowe, świeże perspektywy i nowe narzędzia; starsi – doświadczenie, kontekst i długofalowe spojrzenie.
Aby w pełni wykorzystać różnorodność pokoleniową, trzeba ją wpisać także w strategię pracy hybrydowej. Co ciekawe, najmłodsza grupa Gen Z (18–24 lata) spędza w biurze najwięcej czasu (McKinsey, 2025). Wynika to z faktu, że są na początku kariery i chcą poszerzać swoją sieć kontaktów oraz korzystać z mentoringu – czego nie da się osiągnąć bez fizycznej obecności bardziej doświadczonych współpracowników.

Rola środowiska fizycznego
Samo miejsce pracy to kluczowe narzędzie budowania warunków, w których ludzie w każdym wieku mogą się rozwijać. Powinno wspierać różne potrzeby i style pracy – na przykład dzięki elastycznym rozwiązaniom, które można dostosować do indywidualnych preferencji.
Równie ważne są jasne zasady dotyczące m.in. kultury spotkań, komunikacji i korzystania z przestrzeni. Zapewniają wszystkim równe warunki do osiągania najlepszych wyników i pozwalają w pełni wykorzystać potencjał różnic kulturowych i pokoleniowych.
Zastanawiasz się, jak biuro może wzmocnić markę pracodawcy?
W publikacji Biuro i talenty znajdziesz jeszcze więcej spostrzeżeń i praktycznych wskazówek, które pomogą wspierać dobrostan pracowników, zwiększać zaangażowanie i osiągać lepsze wyniki.
Źródła
McKinsey. (2023). Debunking age stereotypes in the workplace
McKinsey. (2025). The shift to hybrid and flexible work in real estate
PWC. (2024). The value of age-diversity
World Economic Forum. (2020). Why we need different generations in the workplace