"Niebieska ciężarówka” firmy Kinnarps – nasz wkład w zrównoważone środowisko dla biur i szkół
„Realizacja tej koncepcji dostaw była możliwa, ponieważ stanowiła założenie Kinnarps od samego początku. Zrealizowanie tego zadania dzisiaj byłoby zbyt dużym wyzwaniem i wymagało zbyt dużych nakładów pracy i pieniędzy”.
Ingemar johansson, Kinnarps
Spółka Kinnarps została założona w 1942 roku przez Evy i Jarla Anderssonów. W pierwszy pojazd do transportu mebli zainwestowano w latach 50. Wzięto wówczas pod uwagę korzyści wynikające z dostarczania produktów na własną rękę. Dzięki własnemu transportowi firma Kinnarps mogła decydować o terminach dostaw, trasach, kosztach oraz, co równie ważne, usługach świadczonych klientom, z pewnością, że wszystkie meble zostały dostarczane we właściwy sposób i w odpowiednie miejsce. Stało się to podstawą systemu transportowego firmy z wykorzystaniem własnych ciężarówek, który dziś jest znany pod nazwą „Niebieskich ciężarówek”. Stanowi on podstawę unikalnego, zrównoważonego i przyjaznego środowisku systemu logistycznego, dzięki któremu Kinnarps kontroluje każdy odcinek łańcucha dostaw.
„W latach 90. koncepcja ta została udoskonalona przez syna Evy i Jarla, Assara Jarlssona, który opracował inteligentne sposoby ładowania i pakowania produktów. Cały łańcuch logistyczny i wszystkie ciężarówki są dostosowane do przewozu naszych mebli, dzięki czemu system ten jest bardzo efektywny” – wyjaśnia Ingemar Johansson, kierownik ds. logistyki w Kinnarps.
To wyjątkowe rozwiązanie w branży mebli do przestrzeni publicznych. Dzisiaj zespół ds. logistyki firmy Kinnarps zatrudnia około 100 osób, z czego 15 pracowników jest odpowiedzialnych za strategię i planowanie, a resztę stanowią monterzy odpowiedzialni za dostawę.
Efektywne pakowanie zapewnia korzyści dla środowiska
Siłą napędową koncepcji "niebieskich ciężarówek” jest zdrowy rozsądek. Zrównoważony rozwój, opłacalność i korzyści dla klienta przynoszą pozytywny skutek zarówno firmie Kinnarps, jak i jej klientom.
Łańcuch logistyczny jest całkowicie podporządkowany zamówieniom. Gdy zamówienie wpływa do systemu, trasy i załadunek ciężarówek planuje się z uwzględnieniem czasu i miejsca dostawy. Specjalny program, który można porównać z układaniem trójwymiarowych puzzli, wspomaga efektywny załadunek mebli do ciężarówki. Biurka, fotele obrotowe, krzesła, szafy – system doskonale wie, jak należy zapakować różne meble, aby zmieściło się ich jak najwięcej.
„W ten sposób nasze ciężarówki można w 100% zapełnić przed każdą dostawą. Meble pakuje się również zgodnie z zasadą, że meble pierwsze w kolejności do wyładunku, trafiają do auta jako ostatnie" – wyjaśnia Johansson.
„W drodze powrotnej od naszych klientów niebieskie ciężarówki zatrzymują się u dostawców Kinnarps i przywożą materiały do produkcji. Oznacza to, że w drodze powrotnej osiągamy około 50% ładowności. W ten sposób zmniejszamy liczbę pustych załadunków i możemy zredukować emisję CO2 oraz »ślad węglowy« naszych mebli biurowych”.
Meble zapakowane w sposób minimalny
Każda ciężarówka jest obsługiwana przez dwóch montażystów Kinnarps. W trakcie dostawy wnoszą oni meble, rozpakowują i montują. Chodzi o to, aby ustawienie mebli na miejscu odbyło się szybko, skutecznie i bez zakłóceń w pracy klienta.
Zamiast tradycyjnych opakowań, do ochrony naszych mebli w transporcie wykorzystujemy koce z włókniny i kartony. Opakowania wracają do fabryki i są wykorzystywane ponownie. Oznacza to 270 kg opakowań mniej, na przykład tektury falistej, w każdym kontenerze i każdej ciężarówce. Jest to oszczędny sposób gospodarowania zasobami Ziemi poprzez wyeliminowanie problemu utylizacji opakowań.
Korzyści zrównoważonego transportu Kinnarps dla środowiska
-
Kinnarps dzięki skutecznej metodzie pakowania "Niebieskich ciężarówek" transportuje 50% więcej mebli niż inne przedsiębiorstwa w branży
- Kinnarps oszczędza co najmniej 270 kg opakowań na każdy kontener wykorzystując zwrotne koce z włókniny
-
Ciężarówki Kinnarps wykorzystują olej napędowy z surowców odnawialnych, tym samym przyczyniając się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 40%
Korzyści dla klientów wynikające z ekologicznej koncepcji "niebieskich ciężarówek”
-
W ramach jednej dostawy dostarczamy kompleksowe rozwiązanie
-
Montujemy o 50% szybciej niż przeciętnie w tej branży.
-
Podczas dostawy i montażu występują minimalne zakłócenia w działalności firmy klienta.
Kinnarps wybiera olej napędowy z surowców odnawialnych
Dzisiaj nasza system dostaw "niebieskimi ciężarówkami” obejmuje kraje nordyckie oraz Belgię i Wielką Brytanię. Wszyscy serwisanci są szkoleni z ekologicznej jazdy, z naszych warsztatów ciężarówki wyjeżdżają zawsze w najlepszym stanie, z odpowiednim ciśnieniem w oponach.
„W skład naszej floty ciężarówek wchodzi około 50 pojazdów, z czego około połowa spełnia normę Euro 6, a druga połowa normy Euro 4 i Euro 5. Druga część pojazdów będzie stopniowo wycofywana” – wyjaśnia Ingemar Åberg, kierownik floty w Kinnarps.
Zdecydowaliśmy się na ciężarówki wykorzystujące olej napędowy z surowców odnawialnych, znany jako HVO i produkowany z odpadów pochodzących m. in. ze szwedzkiego przemysłu leśnego. Dzięki temu udało nam się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 40%, co stanowi istotną część naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
Dążyliśmy do wykorzystania ciężarówek na olej napędowy z surowców w 90% lub 100% odnawialnych.
„Jednak w rzeczywistości taki rodzaj paliwa staje się towarem deficytowym. Nowa szwedzka ustawa o redukcji emisji spalin z silników Diesla wejdzie w życie 1 lipca 2018 roku, co prawdopodobnie spowoduje, że wszyscy, którzy traktują zrównoważone paliwa alternatywne dla oleju napędowego jako priorytet, nie otrzymają potrzebnych dostaw”.
Åberg uważa, że dyskusja o obszarach ochrony środowiska w największych miastach europejskich i samochodach z silnikami Diesla, w tym kontekście dotyczy głównie samochodów prywatnych.
„Olej napędowy zawierający surowce odnawialne to świetny wybór dla środowiska, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Obszary ochrony środowiska mają na celu redukcję szkodliwych substancji. Ruch komercyjny w nich jest od wielu lat ograniczany. Opracowaliśmy procedury wykorzystania ciężarówek spełniających normę Euro 6 w tych miejscach”.
Olej napędowy – zrównoważone paliwo?
Czy olej napędowy jest opcją dla tych, którym zależy na zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla? Jakie są inne alternatywy? Kierownik ds. kluczowych klientów firmy naftowej Preem, Anette Rydén, oraz specjalista ds. produktów, Eva Clintenell, odpowiadają na nasze pytania.
Jakie mam do dyspozycji alternatywy dla oleju napędowego w przypadku transportu przyjaznego dla klimatu?
W dzisiejszych czasach jest wiele możliwości wyboru. Grupa produktów znanych jako estry metylowe kwasów tłuszczowych (ang. FAME) oparta jest na różnych rodzajach olejów roślinnych, na przykład sojowym, rzepakowym i kukurydzianym. Prawdopodobnie najbardziej znany jest ester metylowy oleju rzepakowego (ang. RME) . Taki rodzaj paliwa można nazwać biodiesel. Istnieje różnica w składzie chemicznym paliwa typu biodiesel oraz zwykłego oleju napędowego, która pociąga za sobą pewne ograniczenia pod względem wykorzystania pojazdów. Producenci aut zazwyczaj dopuszczają 7% paliwa biodiesel do mieszanek paliw. Jeżeli ktoś chce wykorzystać w 100% biodiesel, pojazd musi zostać do tego dostosowany i zaaprobowany przez dostawcę samochodu. Obecnie tylko pojazdy ciężkie uzyskują tę aprobatę.
Inną możliwością, gdy nie są wymagane specjalnie dostosowane pojazdy, jest olej napędowy z surowców odnawialnych, taki jak HVO – hydrorafinowany olej roślinny uzyskiwany z odpadów pochodzących m. in. z przemysłu leśnego. Struktura chemiczna HVO jest w dużym stopniu podobna do kopalnego oleju napędowego, co oznacza, że można go wykorzystać w zwykłych ciężarówkach. To właśnie ten rodzaj paliwa wykorzystuje Kinnarps. Jednak w przypadku niepełnej zgodności z wymogami obecnej normy dotyczącej oleju napędowego potrzebna jest aprobata dostawcy pojazdu. W Preem olej napędowy z surowców odnawialnych nazywamy „Ewolucją”. Jest on oparty na mieszance standardowego oleju napędowego, 7% FAME oraz nawet 43% HVO. Paliwo HVO jest produkowane na bazie oleju pochodzącego ze szwedzkiego przemysłu leśnego i celulozowego. Teoretycznie możliwe jest wykorzystanie HVO w bardzo dużej ilości. Im wyższy składnik HVO, tym niższa emisja węgla z paliw kopalnych.
"Rosnące lasy pobierają z atmosfery dwutlenek węgla i szybko się odnawiają, co zmniejsza wpływ na środowisko. Dlatego olej napędowy z surowców odnawialnych jest dobrym, zrównoważonym paliwem alternatywnym."
Jaki jest środowiskowy cel wykorzystania oleju napędowego z surowców odnawialnych?
„Ropa naftowa również jest pochodzenia roślinnego. Jednak jest gromadziła się pod ziemią przez miliony lat, co oznacza, że długość cyklu produkcji jest nieporównanie większa w stosunku do czasu jej zużycia. Z tego powodu równowaga jest zakłócona. Paliwo HVO pochodzi z surowców odnawialnych, w tym przypadku ze szwedzkiego przemysłu leśnego. Rosnące lasy pobierają z atmosfery dwutlenek węgla i szybko się odnawiają, co zmniejsza wpływ na środowisko. Dlatego olej napędowy z surowców odnawialnych jest dobrym, zrównoważonym paliwem alternatywnym”.
Co zmieni się po wprowadzeniu w życie szwedzkiej ustawy o redukcji emisji spalin z silników Diesla?
Oznacza to, że wszyscy dostawcy paliw muszą zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych z benzyny i oleju napędowego, dodając do nich biopaliwo. W przypadku oleju napędowego redukcja musi wynosić 19,3%. Jeżeli dostawca, czyli nasza firma, nie spełni tego wymogu, otrzyma wysokie grzywny. Co oznacza, że obecne paliwo HVO będzie musiało spełniać wymogi ustawy o redukcji emisji spalin z silników Diesla. HVO już teraz jest towarem deficytowym, dlatego w wyniku ustawy klientom trudno będzie go uzyskać w takim samym stopniu jak obecnie. Paliwo HVO jest bardzo popularne w Szwecji – 30% jego globalnej produkcji odbywa się w tym kraju. Szwedzka ustawa o redukcji emisji spalin z silników Diesla pociągnie za sobą konieczność redystrybucji zasobów, jednak aby produkować olej napędowy z surowców odnawialnych, potrzeba dużych inwestycji w nowe zakłady produkcyjne oraz większego dostępu do surowców.
Eva Clintenell, Product specialist
Anette Rydén, Key Account