Home, Sweet Home… Office
„Wydawało mi się, że wiem, jak pracować z domu, ale ostatni tydzień udowodnił mi, jakim wyzwaniem może być przebywanie z całą moją rodziną w naszym brooklyńskim mieszkaniu przez cały czas.”
Co mówią eksperci?
W tym samym czasie Luc Kamperman, jeden z ekspertów środowiska pracy w amerykańskim oddziale firmy Veldhoen+Company, która wprowadziła pojęcie activity-based working, mówi z pokorą „Wydawało mi się, że wiem, jak pracować z domu, ale ostatni tydzień udowodnił mi, jakim wyzwaniem może być przebywanie z całą moją rodziną w naszym brooklyńskim mieszkaniu przez cały czas.” Aktualna sytuacja jest zupełnie inna niż w czasach, gdy możliwość pracy zdalnej stanowiła formę dodatku motywacyjnego lub część programu promocji work-life balance w firmie. Dziś, skala i tempo dostosowania się do nowych warunków sprawiły, że zadajemy sobie pytanie, w jakim stopniu, to doświadczenie zmieni zarówno nasze, jak i naszych pracodawców, podejście do home office? I jak wpłynie na organizację pracy i przestrzeni biurowej, gdy już do niej powrócimy?
Autonomia, motywacja i samodyscyplina
Twórcza i efektywna praca zespołów pracujących zdalnie zależy od udzielenia pracownikom znacznego poziomu autonomii. Jeszcze do niedawna możliwość pracy zdalnej ograniczała się do najbardziej samodzielnej grupy pracowników firmy, czyli managementu lub niezależnych konsultantów. Ze względu na brak stałej kontroli przełożonych ten sposób realizacji zadań zakłada ponadprzeciętny poziom organizacji czasu, samodyscypliny i wewnętrznej motywacji. Dzięki technologicznemu postępowi praca spoza biura upowszechniła się, gdyż po prostu pewne czynności można wykonać z dowolnego miejsca. Nadzwyczajne okoliczności ostatnich tygodni spowodowały przeniesienie całych zespołów do home office, ale czy na dłuższą metę jest to rozwiązanie dla wszystkich?
Człowiek istota społeczna
Człowiek, jako istota społeczna, efektywnie i kreatywnie pracuje w grupie, ponieważ do rozwiązywania problemów potrzebuje inspiracji i konfrontacji z pomysłami innych osób, a najczęstszym powodem „twórczej niemocy” freelancerów jest brak kontaktów z innymi ludźmi. Dzisiejsza nadzwyczajna sytuacja uświadamia nam wyraźnie, że koncepcja pracy, która odbywa się w bezpośredniej interakcji pozostaje niezagrożona. Z licznych komentarzy pracowników, którzy zostali gwałtowni pozbawieni codziennych bezpośrednich relacji wynika, że ich brak odczuwają najbardziej.
O tym, jak silna jest potrzeba społecznych kontaktów, świadczy historia rozwoju biur w połowie lat 90-tych. Uważano wówczas, że dzięki powszechnemu dostępowi do iInternetu wszyscy zaczną pracować z domu. Okazało się jednak, że rozwój środowiska pracy przyjął zupełnie niespodziewany kierunek i biuro zamiast przenieść się do domu, zmieniło swój dość formalny charakter na „dom w biurze” Trend ten obserwujemy do dziś dnia i można zaryzykować stwierdzenie, że pod wpływem oczekiwań i przyzwyczajeń młodszych pokoleń pracowników, ten kierunek w aranżacji przestrzeni zyskał nowy impet – wnętrza biur stały się jeszcze bardziej nieformalne lub przypominają coraz bardziej przestrzenie publiczne (tzw. „third places”), takie jak biblioteki, kawiarnie, czy place miejskie lub pokoje wspólne znane z życia akademickiego. Ciekawe, jak doświadczenie pracy w trybie home office na niespotykaną dotąd skalę, zmieni nasze biura i domy?
Pracownik przedsiębiorca
Warto także wspomnieć, że brak twórczych interakcji nie jest jedynym ograniczeniem skuteczności zdalnych zespołów. Pracodawcy, teraz jeszcze bardziej niż dotychczas, będą oczekiwać od pracowników wzmocnienia postawy określanej mianem przedsiębiorczości wewnętrznej, tzw. intrapreneurship, która zakłada inicjatywę i samodzielność pracowników w podejmowaniu działań, mających na celu przekształcenie pomysłu w zyskowny produkt. Jednocześnie osiągnięcie tego celu wymaga zwiększenia zaangażowania, odwagi w podejmowaniu wyzwań i myślenia poza utartymi schematami. To wszystko jest niemożliwe bez udzielenia pracownikom autonomii w doborze metod i narzędzi oraz organizacji czasu, co oznacza, że styl pracy zarezerwowany dotychczas dla kadry zarządzającej, prawdopodobnie stanie się sposobem działania dla wielu innych grup pracowników. A to z kolei wymaga innego modelu przywództwa opartego na zaufaniu i bezstronnej ocenie wyników, co może stanowić z kolei wyzwanie dla wielu managerów. Czy wszystkie przedsiębiorstwa są na to gotowe?
Badanie Praca z domu 2020
W Kinnarps zazwyczaj we współpracy z naszymi klientami analizujemy takie kwestie, jak dominujące wzorce pracy w firmie i styl zarządzania, aby proponowany podział funkcjonalny przestrzeni oraz umeblowanie i aranżacja biura wspomagały organizacje w uzyskaniu przewag na rynku przez poprawę komunikacji, współpracy i wizerunku pracodawcy. Tę metodologię nazywamy Next Office®.
Dziś dla wielu pracowników wiedzy dom stał się tymczasowym miejscem pracy. Dlatego chcemy rzetelnie przyjrzeć się warunkom pracy w trybie home office. Naszymi partnerami w tym przedsięwzięciu są Katedra Zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego, Polski Instytut Środowiska Pracy oraz Pro Progressio. Jesteśmy ciekawi, jakiego rodzaju ograniczenia ujawniła praca w domu wdrożona z dnia na dzień? Czego brakuje do sprawnej pracy zdalnej zarówno w naszych mieszkaniach, jak i naszych organizacjach? Jak w tych warunkach przebiega godzenie obowiązków domowych i zawodowych? Czy nasz profesjonalny image cierpi, gdy klienci i współpracownicy, dosłownie zaglądają nam do mieszkań? Czy odwrotnie, sytuacja sprawia, że służbowe relacje stają się bardziej przyjacielskie?
Jesteśmy tutaj dla Ciebie.
Od początku do końca.
Szukasz konkretnego produktu? Interesuje Cię rozwiązanie dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb? A może po prostu chciałbyś dowiedzieć się więcej o oferowanych przez nas produktach i usługach? Napisz do nas – jesteśmy do Twojej dyspozycji.