Coworking, czyli game changer rynku nieruchomości biurowych

Rynek pracy biurowej nieustannie się zmienia. Technologia sprawiła, że inaczej niż jeszcze dekadę temu realizujemy swoje zawodowe zadania. A wkraczające właśnie w życie zawodowe pokolenie cyfrowych tubylców ma świeże podejście do wydajności i efektywności. Młodsi pracownicy dają do zrozumienia, że w miejscu pracy oczekują nieformalnej atmosfery, która pozwoli im rozwijać pozazawodowe pasje i tworzyć wartościowe relacje. Poszukują też rozwiązań, które umożliwiają im swobodny wybór miejsca do realizowania swoich zadań.

Concept Be Yourself w Adgar Wave

Zmieniające się biurowe oblicze

Określenie ‘coworking’ po raz pierwszy zostało użyte w 1999 roku w odniesieniu do pracy zespołowej wspieranej przez technologię używaną pod koniec lat 90., choć genezy pierwszych spontanicznych wspólnot „wolnych strzelców” można szukać dwie dekady wcześniej w Szwecji. Dopiero w 2005 roku pojęcie to zostało użyte w znaczeniu, w jakim funkcjonuje dzisiaj - dla opisania miejsca, w którym pracują przede wszystkim freelancerzy oraz małe zespoły świeżo założonych firm. Pierwsza tego typu przestrzeń została otwarta w 2006 roku w San Francisco. W Polsce rozwój powierzchni coworkingowych rozpoczął się w 2012 roku, a pierwsi operatorzy oferowali głównie niewielkie lokalizacje w domach jednorodzinnych, kamienicach czy budynkach poprzemysłowych poza centrami miast. Warto zaznaczyć, że już w 2015 Kinnarps przewidywał wzrost popularności coworkingów, jako formy organizacji przestrzeni oraz relacji biznesowych, które najbardziej odpowiadają wielu współczesnym przedsiębiorcom, w swoim raporcie trendów zatytułowanym „Projektowanie przestrzeni życia i pracy w dekadzie różnorodności”.

Ewolucja coworkingu ze spontanicznie zaaranżowanego miejsca do tymczasowej pracy grupy znajomych w dynamiczną społeczność trwała ponad dekadę. To lata, w których ta forma organizacji intensywnie zmieniała się i poszukiwała własnej tożsamości, zyskując jednocześnie swoją dzisiejszą formę i znaczenie. Coworkingi weszły w kolejną fazę rozwoju, stając się pełnoprawnym produktem rynkowym, który budzi olbrzymie zainteresowanie rynku nieruchomości biurowych.

Tempo rozwoju coworkingów

Coworkingi, pomimo swojego stosunkowo niskiego udziału w całkowitej powierzchni najmu, którą Cushman & Wakefield szacuje w swoim raporcie[1] na 77 400 m2, czyli 1,5% całej biurowej podaży w Warszawie, są istotnym graczem zmieniającym zasady gry. Eksperci szacują, że potencjał tego sektora sięga nawet 30% całego rynku biurowego na najbardziej nasyconym rynku coworkingowym świata – w Centralnym Londynie (obecnie udział tego rodzaju powierzchni wynosi około 4,5%).

W Polsce wskaźnik wzrostu w tym sektorze w ciągu ostatnich 5 lat wyniósł 70% rok do roku. Oczekuje się, że zasób powierzchni coworkingowych do 2020 roku wzrośnie do około 150 000 m2. Nadal wiele wskazuje na to, że rozwój coworkingów będzie przyspieszał, choć różne scenariusze rynkowe mogą zweryfikować te prognozy. Co istotne, wyraźnie wzrasta popyt na aktywnie zarządzane powierzchnie serwisowane, a u jego źródeł leży prawdopodobnie wzrost popularności ekonomii współdzielenia.

 

[1] Introduction to Flexible Workspace, Emma Swinnerton, February 2019, Cushman & Wakefield Emma

Czynniki społeczno-technologiczne sprzyjające rozwojowi coworkingów

Najnowsze technologie determinują sposób, w jaki realizujemy nasze zawodowe obowiązki. Dostęp do informacji, w tym również dokumentów firmowych, z dowolnego punktu powoduje, że zainteresowanie elastycznymi formami pracy w miejscach do tego dostosowanych zdecydowanie wzrośnie w najbliższych latach. Dotychczas z tego typu rozwiązań korzystali głównie przedstawiciele branż kreatywnych i inni tzw. cyfrowi nomadzi, jednak obecnie coraz więcej firm z różnych sektorów otwiera się na nowe możliwości kształtowania środowiska pracy, które daleko wykracza poza biurowe mury.

Nie bez znaczenia jest zmiana pokoleniowa na rynku pracy i rola młodych pracowników. W ciągu najbliższej dekady, co czwarty zatrudniony będzie osobą urodzoną po roku 1980. W korporacjach wielopokoleniowe zespoły muszą współpracować często w ramach jednej, zunifikowanej aranżacji biura. Ten pozornie demokratyczny stan rzeczy nie sprzyja efektywności, ponieważ coraz wyraźniej widać, że każda z generacji posiada swój indywidualny styl pracy i w związku z tym potrzebuje odmiennego podejścia do przestrzeni, co stawia przed firmami spore wyzwania organizacyjne. Pracodawcy muszą pogodzić odmienne wzorce zachowań oraz sposoby pracy i zapewnić odpowiednie warunki wszystkim grupom.

Dzisiaj nie ulega wątpliwości, że przestrzeń jest bardzo dobrym sposobem na pozyskiwanie i utrzymywanie przez pracodawców najlepszych talentów. Po prostu ludzie chętnie pracują w miejscu, które zaprojektowano, stawiając potrzeby człowieka w centrum uwagi. Tam, gdzie komfort oraz łatwość korzystania z praktycznych i, co ważne, intuicyjnych rozwiązań są powszechne, pracownicy czują się dowartościowani i nie tracą niepotrzebnie energii.

Wyzwania i zalety pracy w coworkingu

Praca w elastycznych przestrzeniach daje możliwość dostosowywania miejsca do swoich aktualnych zawodowych potrzeb. Coworkingi są miejscami, które odpowiadają na trendy społeczne i zmieniające się dynamicznie potrzeby biznesowe przedsiębiorców, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym: 

"Niewątpliwą zaletą pracy w coworkingu jest łatwość dopasowywania liczby stanowisk pracy do aktualnego zapotrzebowania firmy. Alternatywą dla umów długoterminowych jest płatność w formie abonamentu, która dobrze koresponduje z dynamiką zmian biznesowych. Oznacza to, że pracodawca z łatwością może dodać, dokupując kolejny abonament, miejsce dla nowego pracownika, nawet z dnia na dzień, bez potrzeby przeprowadzania skomplikowanego i kosztownego procesu rearanżacji, jak to ma miejsce w tradycyjnej formule najmu."

Karina Kreja, Concept Manager & Workplace Expert w firmie Kinnarps

Abonament uwalnia organizację od inwestycji w środki trwałe oraz umożliwia lepszą koordynację kosztów operacyjnych z bieżącą skalą działalności, co dla rozwijającej firmy jest bardzo istotne. Ponadto biura coworkingowe zwalniają organizację z wielu rutynowych działań, związanych z naprawami czy utrzymaniem biura. W takich miejscach operator zapewnia wyposażenie, świeżą kawę a często także inne, dodatkowe atrakcje. Dzięki temu firma może całkowicie skupić się na swojej głównej działalności.

Tym, co wyróżnia coworking, jest społeczność i panująca w niej kreatywna atmosfera, która promuje różnorodne punkty widzenia. Aktywnie zarządzane przestrzenie tworzą ekosystem, w którym nieformalne spotkania przy kawie mogą stać się zalążkiem inspirujących pomysłów. Niewątpliwą zaletą coworkingów jest interdyscyplinarność. W tym samym miejscu spotykają się różne branże i różni specjaliści, co pozwala na wymianę doświadczeń i powstawanie nowatorskich rozwiązań. Z drugiej jednak strony, nie wszystkim odpowiada duża intensywność kontaktów społecznych w pracy, czy współdzielenie przestrzeni. Sceptycy takich rozwiązań wskazują również liczne dystrakcje, które utrudniają im pracę.

Koncept Brain Embassy w Adgar BIT

Najlepsze powierzchnie coworkingowe umożliwiają użytkownikom pracę opartą na aktywności (ang. activity-based working), która stanowi optymalny dla zdrowia i efektywności system pracy w biurze. Polega on na korzystaniu z takich przestrzeni i rozwiązań, które najlepiej wspierają wykonywany w danym momencie rodzaj zadań, np. indywidualnych miejsc do cichej pracy, stanowisk z regulowanymi biurkami, pozwalającymi pracować na stojąco, budek telefonicznych do poufnych rozmów, miejsc do nieformalnych spotkań przy kawie, odizolowanych akustycznie pomieszczeń do burzliwych dyskusji i pracy zespołowej. W przeciwieństwie do większości typowych biur aranżacja coworkingu odbywa się zanim powstanie grupa użytkowników, dlatego tak ważne jest, aby był to projekt elastyczny i umożliwiał niekłopotliwe modyfikacje.

Mimo odmienności coworkingu od innych miejsc, jedno jest stałe – praca siedząca. W coworkingu, tak samo jak w tradycyjnym biurze, ludzie spędzają wiele godzin przy komputerach i potrzebują ergonomicznych warunków dla utrzymania wysokiej wydajności i kreatywności. Zapewnienie wysokiego standardu wyposażenia przekłada się nie tylko na niższe koszty eksploatacyjne, lecz także realną poprawę samopoczucia. Przyczynia się także do wzrostu świadomości, że design i jakość otoczenia wpływają na poprawę efektywności oraz poziom satysfakcji z pracy. Użytkownicy, którzy poznali korzyści wynikające z takich warunków, przenosząc się z coworkingów do własnych biur, nie chcą rezygnować z komfortu, którego doświadczyli. Operatorzy coworkingów tworzą nowe formaty w odpowiedzi na to zapotrzebowanie.

Koncept Brain Embassy w Adgar BIT

"Tak właśnie było w przypadku jednego z naszych klientów - firmy Adgar Poland, która jest twórcą i właścicielem marki Brain Embassy. Adgar obserwując zachowania i potrzeby użytkowników, zauważył, że wraz z rozwojem swojej działalności stają przed wyzwaniem - potrzebują większej przestrzeni do rozwoju, a jednocześnie chcieliby utrzymać komfort dotychczasowych rozwiązań. Dla Adgara stało się to inspiracją do stworzenia kolejnych innowacyjnych formuł najmu przestrzeni do pracy. Be Yourself to wersja hybrydowa, łącząca moduły przestrzenne przeznaczone dla konkretnych firm z otwartą przestrzenią wspólną znaną z Brain Embassy. Rozwiązanie to wyróżnia się wzornictwem i jakością, a także elastycznymi warunkami najmu, które przewidują m.in. brak kaucji, miesięczny okres wypowiedzenia i opłatę za liczbę pracowników, a nie za metraż zajmowanej powierzchni. Z kolei Be Ready to koncept, zakładający wynajęcie własnego, już wykończonego biura, co znacznie redukuje wydatki klienta związane ze zmianą siedziby. Tym sposobem, niezależnie od wielkości firmy, użytkownicy w miarę dojrzewania swoich biznesów mogą przenosić się pomiędzy formatami, zachowując jednocześnie dostęp do wszelkich, dobrze im już znanych udogodnień. Warto dodać, że wszystkie wspomniane koncepty zostały wyposażone w meble przez firmę Kinnarps" – wyjaśnia Karina Kreja.

Coworkingi zdecydowanie urozmaiciły krajobraz rynku nieruchomości komercyjnych, a nieznana dotychczas elastyczność tego formatu precyzyjnie odpowiedziała na zmieniające się potrzeby wielu organizacji.  Dzięki temu coworking stał się atrakcyjny nie tylko dla startupów, czy niewielkich firm, lecz także dla dużych, międzynarodowych korporacji, które poszukują elastycznej przestrzeni oraz twórczych warunków pracy dla zespołów projektowych. To sprawiło, że zmieniły się dotychczasowe reguły gry. Ciekawe, co przyniesie kolejna dekada?

ZOBACZ INNE MATERIAŁY O COWORKINGACH

Jesteśmy tutaj dla Ciebie.
Od początku do końca.

Szukasz konkretnego produktu? Interesuje Cię rozwiązanie dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb? A może po prostu chciałbyś dowiedzieć się więcej o oferowanych przez nas produktach i usługach? Napisz do nas – jesteśmy do Twojej dyspozycji.

POZNAJ MEBLE DO COWORKINGU WIDOCZNE W ARTYKULE

Flex Up

Flex Up

Cap

Cap

Monolite table

Monolite table

Frame

Frame

Dropp

Dropp