Ciało jest Twoim najważniejszym narzędziem

Ergonomią najlepszej postaci możemy cieszyć się gdy dostosujemy miejsce pracy do własnych potrzeb tak, aby miało ono pozytywny wpływ nie tylko na nas, lecz także na wykonywane przez nas obowiązki zawodowe. Aby to osiągnąć, musimy jednak uświadomić sobie pewien ważny fakt dotyczący naszego ciała. Oddajemy głos Lenie Lehmann, specjalistce ds. ergonomii i dyplomowanej fizjoterapeutce.

Anatomiczna budowa kręgosłupa posiada kształt zbliżony do litery S, który powinniśmy w miarę możliwości odwzorowywać w pozycji siedzącej. Umożliwiają to otaczające kręgosłup mięśnie, jak i ergonomiczne krzesła. Należy także zmieniać pozycję w pracy – na przemian siedząc i stojąc.

ruch

Jako istoty ludzkie zostaliśmy pod każdym względem przygotowani, aby się poruszać. Funkcjonowanie naszego organizmu – od układu nerwowego po trawienie – zależne jest od ruchu. Dlatego właśnie powinniśmy tworzyć środowiska efektywne ergonomicznie, które zapewniają nam szeroki zakres fizycznej aktywności. 

regeneracja

Tak, jak ruchu i aktywności fizycznej, potrzebujemy również czasu, aby odprężyć się i naładować baterie. Nie wystarczy wziąć kilka tygodni wolnego w roku – musimy regularnie planować aktywny wypoczynek. Dzięki napięciu pojawia się odprężenie i na odwrót.

plecy

Anatomiczna budowa kręgosłupa posiada kształt zbliżony do litery S, który powinniśmy w miarę możliwości odwzorowywać w pozycji siedzącej. Umożliwiają to otaczające kręgosłup mięśnie, jak i ergonomiczne krzesła.

szyja i ramiona

W prawidłowych warunkach podczas pracy szyja i ramiona pozostają rozluźnione. Takie środowisko zapewnia odpowiednie oświetlenie pomieszczenia i umożliwia regularne przerwy oraz zmianę postawy ciała, aby stymulować przepływ krwi. Konstrukcja mebli oraz możliwość
dostosowania ich funkcji do własnych potrzeb umożliwia korzystne rozłożenie masy ciała

dłonie i ręce

Chociaż praca biurowa z definicji nie jest ciężka fizycznie, wymaga wielokrotnego powtarzania tych samych, niewielkich ruchów dłoni i przedramienia. Dolegliwościom związanymi z jednostajnymi ruchami podczas pracy można zapobiec, korzystając z odpowiednio dostosowanych narzędzi oraz zmieniając od czasu do czasu pozycję ciała podczas pracy.