10 wskazówek jak poprawić akustykę w klasie

Czy potrafimy sobie wyobrazić, że połowa wszystkich lekcji odbywa się w ciemności z powodu wadliwego oświetlenia? Albo brakuje, co drugiej strony w podręcznikach? Choć brzmi to surrealistycznie, tak właśnie można opisać sytuację, jeśli chodzi o akustykę w placówkach edukacyjnych!
Hałas pogarsza wyniki
Chociaż akustyka jest dość nieuchwytnym i abstrakcyjnym pojęciem, to wszyscy wiedzą z własnego doświadczenia, że hałas po prostu przeszkadza i męczy. Istnieją obszerne badania, które wskazują, że słaba akustyka bardzo negatywnie wpływa na zdolności poznawcze uczniów. Krótko mówiąc - hałas ogranicza ich możliwości pozyskiwania i utrwalania informacji, czyli przetwarzania ich w wiedzę. Ponadto młodzi ludzie są bardziej wrażliwi na dystrakcję niż dorośli, ponieważ mają większe problemy z ignorowaniem rozpraszających bodźców, co sprawia, że sytuacja w szkołach jest wyjątkowo poważna.
Zła akustyka w połowie wszystkich sal
Niektóre badania wskazują, że nawet połowa wszystkich badanych klas nie spełnia wymagań akustycznych. Ten wynik pogarsza nieprzystosowanie szkół do nowoczesnych metod nauczania - innych niż tradycyjnie prowadzone lekcje ”przy tablicy”, a bardziej opartych na aktywnej współpracy w grupach.
Problem występuje nie tylko wtedy, gdy hałas zagłusza wykład nauczyciela, czyli podczas słuchania, lecz także, gdy zaangażowane są inne zmysły, np. w trakcie czytania lub analizowania map i wykresów. Hałas po prostu udaremnia skuteczną naukę.
Wpływ długo- i krótkoterminowy
Hałas powoduje, że mózgi uczniów zużywają tak dużo energii na blokowanie zakłóceń, że pozostaje im niewiele siły poznawczej do nauki. A ponieważ połowa wszystkich klas nie spełnia akustycznych wymagań, oznacza to, że praktycznie połowa wszystkich zajęć się marnuje.
Niepokojący jest bezpośredni i przewlekły negatywny wpływ hałasu na szkolne wyniki dzieci i młodzieży, a co gorsze na ich rozwój poznawczy.


Tworzenie akustyki funkcjonalnej
To były złe wieści. Ale są też dobre. Po pierwsze, nie jest tak, że w szkole musi panować absolutna cisza. Odrobina szumu w tle może być nawet pozytywna. Nasz słuch jest dostosowany do życia w naturze, która nigdy nie jest całkowicie bezgłośna. Po drugie, funkcjonalne środowiska akustyczne mogą powstawać w szkołach za pomocą stosunkowo prostych środków.
Oczywiście najlepiej przemyśleć akustykę na wczesnym etapie procesu tworzenia szkoły, zatrudniając ekspertów. Jednak w istniejących budynkach również można poprawić warunki.
Różne rodzaje tekstyliów tłumią hałas. Dywany, zasłony i miękkie, tapicerowane meble mają pozytywny wpływ na otoczenie. Przykładami prostych środków są panele akustyczne montowane pod blatami biurek, krzesła szkolne wyposażone w miękkie kółka oraz tzw. ciche domykanie szuflad i drzwiczek w szafach. Ruchome ścianki dźwiękochłonne można stosować do tworzenia cichych zakątków do indywidualnej pracy w wysokim skupieniu lub w grupach projektowych. Aby uzyskać naprawdę dobry efekt, warto zastosować także panele ścienne i sufitowe.

Dobra akustyka się opłaca
Czy to będzie dużo kosztować? To zależy od tego, co dokładnie mamy na myśli, ale krótka odpowiedź brzmi: nie, zwłaszcza w porównaniu z korzyściami płynącymi z uczenia się w długoterminowej perspektywie społeczno-ekonomicznej.
Dwóch szwedzkich ekspertów * przeprowadziło nawet obliczenia na podstawie danych WHO. Przyjrzeli się kosztom defektów uczenia się spowodowanych wysokim poziomem hałasu. Doszli do wniosku, że czas nauki, stracony ze względu na słabą akustykę, pomnożony przez wartość wynagrodzenia za pracę dydaktyczną, kosztuje w szwedzkich szkołach około 1,4 miliarda SEK rocznie.
Wracając na chwilę do dramatycznych porównań ze wstępu – czy, jeśli oświetlenie przestanie działać lub w książkach będzie brakować stron, nie było by naturalne podniesienie alarmu i podjęcie działań zaradczych? Czyż nie powinniśmy równie stanowczo reagować, gdy akustyka w szkołach jest słaba?
* Staffan Hygge, emerytowany profesor psychologii środowiska i Robert Ljung, adiunkt w Gävle University College.

„Jeśli chodzi o poprawę akustyki w klasie, to często drobne rzeczy mają duże znaczenie. Funkcjonalne rozwiązania, takie jak szuflady z cichym domykaniem oraz szafki lub krzesła na kółkach, skutecznie usuwają wiele zakłóceń, powstających w klasie. Uważam, że akustyka jest istotną częścią dobrego środowiska pracy dla nauczycieli i uczniów ”.

1.
Mobilne ścianki na kółkach pomagają zmniejszyć zakłócenia i stworzyć bardziej elastyczne środowisko do nauki w grupach.
2.
Pochłaniające dźwięk panele naścienne skutecznie poprawiają warunki akustyczne.
3.
Stoły z panelami akustycznymi zmniejszają hałas (np. przyborów do pisania) w salach lekcyjnych. Panele zamontowane pod blatem wychwytują i pochłaniają hałas z całego pomieszczenia.
4.
Krzesła i stoły na kółkach zmniejszają irytujące odgłosy, np. dźwięk szurania krzeseł.
5.
Wykładzina na podłodze redukuje wszystkie dźwięki, przede wszystkim odgłos kroków i przesuwania mebli.
6.
Zasłony wyciszają i sprawiają, że pomieszczenia stają sie bardziej przytulne.
7.
Miękkie, tapicerowane meble nie tylko są wygodne, lecz także redukują hałas w pomieszczeniach.
8.
Sufity akustyczne mogą sprawić cuda dla akustyki placówek edukacyjnych.
9.
Drzwi i szuflady z tzw. cichym domykaniem eliminują całkowicie irytujące trzaskanie.
10.
Oddzielne przestrzenie do pracy indywidualnej oraz grupowej zmniejszają zakłócenia i zwiększają koncentrację.
Dowiedz się więcej, jak możemy Ci pomóc w stworzeniu dobrego środowiska akustycznego!
Skontaktuj się z namiJesteśmy tutaj dla Ciebie.
Od początku do końca.
Szukasz konkretnego produktu? Interesuje Cię rozwiązanie dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb? A może po prostu chciałbyś dowiedzieć się więcej o oferowanych przez nas produktach i usługach? Napisz do nas – jesteśmy do Twojej dyspozycji.
