10 sposobów na poprawę akustyki w biurach na planie otwartym

Obecnie wiele osób pracuje w biurach na planie otwartym, które sprzyjają współpracy, komunikacji i kreatywności. Aby zapobiec stresowi i trudnościom w skupieniu, które powoduje hałas w tego rodzaju środowiskach, ważne jest zaplanowanie warunków akustycznych. Konsultant ds. akustyki Pontus Thorsson pomoże nam zrozumieć, na czym polega akustyka w biurach na planie otwartym, i powie, o czym warto pamiętać.

Obecnie wiele miejsc pracy powstaje raczej z myślą o kooperacji, a nie o zadaniach indywidualnych. Jest kilka przyczyn tego zjawiska. Z badań wynika na przykład, że lepiej nam się myśli i realizuje pomysły we współpracy z innymi ludźmi. Jest także aspekt społeczny. W miarę postępującej digitalizacji społeczeństw, coraz mniej czasu spędzamy ze sobą nawzajem, a coraz więcej na portalach społecznościowych. W tej sytuacji nasze biura stały się ważnymi ośrodkami interakcji społecznych. Co znajduje odzwierciedlenie w projektowaniu — otwarte przestrzenie sprzyjające kontaktom międzyludzkim wypierają strefy skupienia.

Zrównoważony poziom dźwięku

Zapewnienie dobrej akustyki i zrównoważonego poziomu dźwięku w biurach na planie otwartym nie jest łatwe. Otwarte przestrzenie niemal zawsze oznaczają pogorszenie warunków akustycznych. Wiele osób po prostu nie może znaleźć miejsca do skupienia i spokojnej pracy, co podnosi stres i zmniejsza wydajność. Zdaniem konsultanta ds. akustyki Pontusa Thorssona największym problemem nie jest sam poziom hałasu, lecz prowadzone w naszym otoczeniu rozmowy. — Jako gatunek ludzie zawdzięczają swój sukces dobrze rozwiniętej mowie i umiejętności współpracy. Wadą jest jednak to, że jesteśmy zaprogramowani tak, aby się nawzajem słuchać. Kiedy tylko usłyszymy jakąś rozmowę, nasz mózg będzie się starał usłyszeć i zinterpretować to, co mówią inne osoby. Pracownicy, którzy prowadzą w naszym otoczeniu rozmowy, po prostu nam przeszkadzają — twierdzi Pontus Thorsson.

Nie jest potrzebna całkowita cisza w środowisku biurowym. Wręcz odwrotnie: trochę bodźców akustycznych działa na nas korzystnie. Ważne jest jednak to, aby mieć do dyspozycji odizolowane miejsce, gdzie możemy pracować w skupieniu oddzieleni od rozmów prowadzonych przez kolegów. — Najlepiej zastanowić się, jak działamy w pracy, i uwzględnić różne rodzaje wykonywanych czynności. Podstawową zasadą jest zapewnienie odpowiednich przestrzeni do wszystkich wykonywanych czynności: od otwartych i kreatywnych przestrzeni, po ciche miejsca ułatwiające pracę w skupieniu — mówi Pontus Thorsson.

Jak zadbać o akustykę

1.

Warto rozpocząć od sufitu akustycznego, który podwiesza się pod stropem, aby zwiększyć dźwiękochłonność w całym biurze.

2.

Pionowe panele akustyczne najlepiej się sprawdzą w pomieszczeniach, o wyższych wymaganiach akustycznych, ale także w wybranych częściach biur na planie otwartym.

3.

Dźwięki rozmów ulegają rozproszeniu na półkach i regałach wypełnionych książkami i segregatorami. Ścianki działowe też mają swoje zalety.

4.

Zasłony korzystnie wpływają nie tylko na akustykę, lecz także na estetyczne walory miejsca pracy. Powinny być wykonane z grubej tkaniny i częściowo przysłaniać ścianę lub okno.

5.

Warto sprawdzić, czy biurowe fotele i krzesła nadmiernie nie hałasują. Nogi krzeseł powinny być podklejone filcem, a foteli na kółkach należy używać na podłożu z tworzywa dźwiękochłonnego.

6.

Sufitowe ekrany akustyczne (przegrody) skutecznie ograniczają rozprzestrzenianie się dźwięku w całym pomieszczeniu.

7.

Maty podłogowe tłumią hałas, zwłaszcza dźwięk kroków.

8.

Należy pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej odległości pomiędzy stanowiskami pracy.

9.

Warto aranżować dźwiękoszczelne pomieszczenia, w których będzie panować cisza. Można w nich organizować spotkania lub wykonywać indywidualną pracę w skupieniu.

10.

Dźwiękoszczelne okna zabezpieczają biuro przed dźwiękami z ulicy. Oczywiście jest to bardzo ważne, jeśli biuro znajduje się w centrum miasta lub w pobliżu drogi lub torów.

Jak chronić ciszę w środowisku pracy

Nie chodzi o to, aby tworzyć całkowicie bezdźwięczne przestrzenie biurowe, lecz o zrównoważenie poziomu hałasu i wyznaczenie odpowiednich stref dopasowanych akustycznie do różnego rodzaju czynności. Zadania kreatywne i burze mózgów lepiej się udają w przestrzeniach, gdzie panuje szum. Ale dla czynności wymagających skupienia rozmowy prowadzone w otoczeniu mogą być całkowicie niepożądane. — Nasz słuch przestał się rozwijać 50 000 lat temu. A akustycznym punktem odniesienia dla ludzi pozostaje przyroda, która nie zna ciszy. Dla wielu z nas całkowicie wyciszone środowisko może być nie do zniesienia. Nie chodzi więc o uzyskanie absolutnej ciszy, lecz raczej o zapewnienie poczucia spokoju. Pomimo tego, we współczesnych biurach najbardziej brakuje właśnie spokojnych przestrzeni — wyjaśnia Pontus Thorsson.

Najskuteczniejszym sposobem na zapewnienie ciszy w pracy jest ustawienie dźwiękoszczelnej ściany. Jeśli nie ma takiej możliwości, wystarczą odpowiednie dźwiękochłonne podłogowe ścianki działowe, które stworzą niejako pokój w pokoju, przeznaczony do pracy w skupieniu. Warto też zadbać o to, aby sufity i ściany miały odpowiednie właściwości akustyczne — nie tylko w wydzielonych strefach, ale w całej przestrzeni biurowej. Największą i najważniejszą pod tym względem powierzchnią jest sufit.

Pontus Thorsson

Konsultant ds. akustyki i założyciel Akustikverkstan

Pontus Thorsson uzyskał tytuł doktora w dziedzinie akustyki, pisząc rozprawę o zewnętrznej propagacji dźwięku. Ma duże doświadczenie jako konsultant ds. akustyki, jest badaczem i wykładowcą na Uniwersytecie Technologicznym Chalmers. Jest autorem bardzo popularnych badań, w których zajmował się hałasem generowanym przez turbiny wiatrowe i akustyką lekkich konstrukcji budowlanych. 

Więcej informacji na stronie akustikverkstan.se