Plan połączenia poszczególnych oddziałów La Poste, który oficjalnie został potwierdzony na początku 2015 r., został w końcu zrealizowany. Przyświecało mu założenie, że „razem pracuje się lepiej”, a zbliżenie geograficzne skonsoliduje oddziały, zacieśni współpracę i wzmocni kooperacyjność między nimi oraz stworzy poczucie jedności w Grupie, dzięki czemu cała organizacja będzie się mogła szybciej rozwijać.
Projekt dotyczy blisko 4400 pracowników rozrzuconych po Paryżu i jego przedmieściach w 9 różnych lokalizacjach.
Teraz wszyscy znajdują się razem w wiosce La Poste, na którą składają się:
Na zdjęciach widzimy budynek Lemnys, którego renowację powierzono architektowi Christianowi de Portzamparc. Wnętrza wykończono tak, aby zawierały wspólne pomieszczenia biurowe, sale konferencyjne, salki do spotkań zamkniętych, miejsca rozmów nieoficjalnych, przestrzenie socjalne oraz restauracje. Powstały one jako efekt pracy wspólnej, przy zaangażowaniu wielu osób. Pracownicy mogli wypróbować i podzielić się swoimi odczuciami na temat mebli, specjaliści od ergonomii i lekarze medycyny pracy ocenili jakość wyposażenia, zarządcy budynku mieli okazję wykazać się kreatywnością, a kierownicy projektów zarządzali i szczegółowo organizowali instalację projektu od strony technicznej.
Pomysł na urządzenie wnętrz był następujący: zostawiamy klasyczny wystrój w biurach, ale burzymy wszelkie zasady w strefach spotkań. Idei tej przyświecała chęć stworzenia dynamicznej atmosfery miejsca, zachęcającej do lepszej komunikacji. Każdej przestrzeni nadano indywidualny rys, związany z wybranymi tematami tj. kultura, podróże, sport, natura. Kolory, użyte materiały i zastosowane meble mają zachęcić ludzi do mniej formalnego sposobu pracy.
„Przestrzenie te zostały zaprojektowane jako miejsca, które umożliwiają pracę w nowy i inny sposób” — mówi Laurent Dousset, kierownik projektu w Village La Poste, który odpowiadał za część projektu dotyczącą mebli. „Skonstruowaliśmy te obszary jak centra układu nerwowego: są tam, gdzie spotykają się różne przepływy, w pobliżu wejść na każde piętro i jako miejsca, w których można wymyślić inny sposób życia, współpracy, wspólnej pracy. Sala interakcji, rodzaj studia kreatywnego / rekreacyjnego” – wyjaśnia.
Mocne kolory, różne grupy mebli, które zachęcają do tworzenia nowych grup roboczych i wspólnych dyskusji, a także niektóre po prostu dziwaczne przedmioty, takie jak stół do ping-ponga, który został ponownie wykorzystany jako stół do sali konferencyjnej, stworzony przez firmę Extramuros, partnera społecznego Kinnarps, który pomaga ludziom wrócić na rynek pracy oraz promuje solidarność gospodarczą. Obszary te zostały celowo zaprojektowane tak, aby kontrastowały z bardziej konwencjonalnym wystrojem w biurach.
Był to stopniowy proces przejmowania własności tych przestrzeni przez pracowników, ale różne obszary wymienione powyżej są teraz wykorzystywane i uznane za sukces. Nie ulega więc wątpliwości, że cel został osiągnięty. Zrobiono wszystko, aby „lepiej razem pracować”, wspierać ducha zespołu, nawiązywać kontakty ze współpracownikami oraz komunikować się i wymieniać pomysłami w całej organizacji.