Case: Uniwersytet Linneusza

Fakty

Klient:
Uniwersytet Linneusza

Liczba studentów studiów dziennych w budynku w Kalmarze:
około 8 000

Liczba pracowników w Kalmarze:
830

Powierzchnia:
50 000 m2

Data realizacji:
2020

Architekt:
Tengbom i Architekci CCO

Obieg zamknięty w sercu nowego Uniwersytetu Linneusza

Zrównoważony rozwój znajduje się wysoko na liście priorytetów nowego Uniwersytetu Linneusza w Kalmarze. Jednym z założeń tego przyjaznego dla środowiska projektu, który został ukończony w 2020 r., było ponowne wykorzystanie istniejących mebli. – Wymaga to nieco więcej pracy i planowania, ale nasza współpraca z Kinnarps była bardzo owocna – mówi Maria Ekstrand, inżynier budownictwa z działu mienia i usług na Uniwersytecie Linneusza.

Uczelnia, będąc częścią miasta, stanowi nowe, atrakcyjne miejsce spotkań, dzięki czemu studiuje tam już ponad 8000 studentów stacjonarnych i pracuje 830 osób kadry naukowej i administracyjnej. Lokalizacja w centrum Kalmaru była zamierzona, aby ułatwić życie studentom i wykładowcom, którzy wcześniej byli rozproszeni po całym mieście. Centralne położenie obiektu zachęca do kontaktów między studentami, naukowcami, sektorem biznesowym i publicznym. Obszar uniwersytetu oferuje także miejsca spotkań, takie jak kawiarnie, sklepy i restauracje, które są dostępne dla mieszkańców Kalmaru oraz odwiedzających miasto.

Sale wykładowe są umeblowane wytrzymałymi krzesłami Stack z drewna z certyfikatem FSC® z tapicerowanym siedziskiem dla większej wygody. Konstrukcja stołu Origo została dostosowana do wymagań Uniwersytetu Linneusza.

Łatwo dostępne miejsca do nauki dają korzyści wszystkim

Miejsca do nauki zostały dokładnie przemyślane, aby odpowiadać na różne potrzeby. Rezultatem są rozwiązania aranżacji wnętrz, które pomagają w różnych rodzajach aktywności – od współpracy po indywidualną pracę w skupieniu. Kompleksowa obsługa spotkań cyfrowych oraz nauczania zdalnego, które służą ograniczeniu negatywnego wpływu podróży na środowisko, wymagała zastosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych. W trakcie planowania oczywisty był wybór zrównoważonych i energooszczędnych materiałów oraz rozwiązań, w tym ponowne wykorzystanie mebli. Ważne było zrównoważone zarządzanie istniejącymi meblami, które nie nadawały się do ponownego wykorzystania.

– Jednym z naszych wymagań podczas procesu udzielania zamówień było, aby dostawca wyposażenia wnętrz przyjął od nas meble, których nie mogliśmy użyć w nowym budynku, i wykorzystał je ponownie. Jako uniwersytet z certyfikacją ekologiczną poszukiwaliśmy partnera, który podziela naszą wizję zrównoważonego rozwoju.

– Maria Ekstrand, inżynier budownictwa z działu mienia i usług na Uniwersytecie Linneusza.

Pomieszczenia dla pracowników oferują dostęp do oddzielnych biurek, aby umożliwić pełne skupienie. Biurka z regulacją wysokości blatu wraz z krzesłami biurowymi Plus zapewniają wspaniałe, ergonomiczne warunki pracy.

Miejsce spotkań w środku miasta. Struktura budynku wykorzystuje naturalne światło, przestrzeń i materiały przyjazne dla środowiska, zacierając granice między wnętrzem a światem zewnętrznym.

W bibliotece znajduje się sofa Point, która dzięki wysokiemu oparciu tworzy swoisty „pokój w pokoju” oraz tłumi dźwięki otoczenia. Sofa jest częścią serii, która umożliwia wiele różnych konfiguracji.

Obieg zamknięty

W fazie planowania istniejące meble zostały poddane inwentaryzacji i posortowane na trzy grupy: takie, które mogą zostać wykorzystane ponownie w nowym budynku, takie, które mogą zostać użyte przez kogoś innego oraz takie, które są niezdatne do użytku i muszą zostać poddane recyklingowi. Maria Ekstrand wyjaśnia, że dążenie do ponownego wykorzystania jak największej liczby istniejących elementów wystroju wnętrz jest pełne zarówno wyzwań, jak i możliwości. 

– Wymaga to podjęcia dodatkowych kroków i dokładniejszego planowania. Zamawiający musi dotrzymywać planu oraz angażować dostawców od samego początku. W tym przypadku było to jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Maria Ekstrand, inżynier budownictwa z działu mienia i usług na Uniwersytecie Linneusza

Ważne, aby zawsze mieć jasną wizję funkcji i rozplanowania przestrzeni do nauki, a wykorzystując ponownie istniejące elementy, trzeba wszystko planować jeszcze dokładniej, aby uzyskać jednolitą stylistykę wnętrz. Szeroka wiedza Kinnarps o strategiach planowania przestrzeni do nauki oraz zastosowaniu obiegu zamkniętego zapewniła sprawny przebieg procesu i pozwoliła na uzyskanie harmonii między starymi i nowymi meblami.

Dla kilku sal wykładowych dział zamówień specjalnych Kinnarps wykonał dla nauczycieli akademickich pulpity z regulacją wysokości.

Seria szaf Space jest wykorzystywana w różnych konfiguracjach na całym uniwersytecie. Oto wersja z zamknięciem na kod. Duże okna wychodzą na morze, co podkreśla wspaniałe położenie uniwersytetu.

Ponowne wykorzystanie i recykling stają się coraz bardziej popularne

Co się stało ze starymi meblami z Uniwersytetu Linneusza, którymi zajął się Kinnarps? Dan Molander, który jest odpowiedzialny za gospodarkę o obiegu zamkniętym w Kinnarps, zauważa, że zamówienia wymagające ponownego wykorzystania pojawiają się coraz częściej. – Z zadowoleniem przyjmujemy rozwój w kierunku ponownego wykorzystania mebli. Jest to nie tylko innowacyjne, lecz także niezbędne dla bardziej zrównoważonego rozwoju przemysłu meblowego. Choć osiągnęliśmy już sporo w tej dziedzinie, stale zdobywamy nowe doświadczenia i intensywnie pracujemy nad opracowywaniem efektywnych metod w obiegu wtórnym – mówi.

Meble będą dalej spełniać swoją funkcję po konserwacji lub renowacji i przystosowaniu do wymagań nowych użytkowników. Niektóre elementy produktów, które poddano recyklingowi, zostały wykorzystane jako części zamienne do innych, powtórnie wykorzystanych mebli. Pozostałe części zostały rozmontowane i posortowane u źródła. Takie materiały jak metal, plastik i tekstylia zostały oddane do recyklingu, a z części drewnianych został wytworzony brykiet, który jest wykorzystywany w ekologicznej ciepłowni Kinnarps ogrzewającej zarówno zakład produkcyjny w Kinnarp, jak i okoliczne gospodarstwa domowe.

W pomieszczeniach dla pracowników jest klika rodzajów biurek ergonomicznych. Miejsca do przechowywania służą także jako przegrody w pomieszczeniach.

– Stoły z regulacją wysokości blatu to przykład produktu, który ma ogromny potencjał do wtórnego użytku. Ich nogi mogą być zazwyczaj użyte ponownie od razu, a dobranie nowego blatu w wybranym przez klienta kolorze i kształcie sprawia, że stają się one bardzo atrakcyjnym i zrównoważonym produktem.

Dan Molander, odpowiedzialny za gospodarkę obiegu zamkniętego w Kinnarps

3-columns-image4.jpg

Fotele Centrum medio są przykładem mebli, które znajdowały się w poprzedniej siedzibie i zostały wykorzystane ponownie. Te fotele stanowią teraz miejsce spotkań dla studentów i pracowników w strefach publicznych.

4-columns.jpg

Korytarz został umeblowany tak, aby zachęcać do nieformalnych spotkań. Lean In oferuje wygodne podparcie podczas spotkań na stojąco, a przy okazji pochłania hałas.

columns-caption-side.jpg

Szafki z zamkiem na kartę RFID dla pracowników.

3-columns-image5.jpg

Do dynamicznych przestrzeni do nauki w salach wykładowych wybrano zarówno wysokie, jak i niskie siedziska.

Chcesz dowiedzieć się, jak ulepszyć Twoją przestrzeń edukacyjną?

Skontaktuj się z nami

Powiązane produkty

Plus

Plus

324 Kolory | 12 Warianty

Lean in

Lean in

Point

Point