Dzięki szkole Silvia gmina Hässleholm od lat dziewięćdziesiątych jest liderem w dziedzinie edukacji dostosowanej do potrzeb uczniów z upośledzeniem słuchu. Kiedy placówka rozrosła się tak, że nie mieściła się w swojej siedzibie, kluczową kwestią stało się zapewnienie, że dotychczasowy, wysoki standard nauczania zostanie utrzymany także w przyszłości. Zbudowano nową szkołę, w której każdy szczegół – od układu przestrzennego po wybór materiałów i rozwiązań technicznych – został zaprojektowany tak, aby powstało optymalne środowisko do nauki dla uczniów z upośledzeniem słuchu. Szkoła Silvia dzięki wsparciu Kinnarps zrealizowała swoją wizję najnowocześniejszej szkoły, w której potrzeby uczniów znajdują się w centrum uwagi.
Dla Szkoły Silvia inwestycja w dobrze przemyślane, wysokiej jakości rozwiązania aranżacji wnętrz była oczywistym wyborem. Nie tylko dlatego, że otoczenie fizyczne odgrywa kluczową rolę w procesie edukacji, ale również po to, by stworzyć przestrzenie, które przetrwają próbę czasu — inwestycję, która, jak podkreśla dyrektor Christian Örn, przyniosła namacalne rezultaty.
Chociaż poprzednio szkoła utrzymywała wysoki standard, dyrektor uważa, że nowa placówka poczyniła kolejny krok naprzód. „To najnowocześniejsza szkoła w Szwecji, jeśli chodzi o to, w jaki sposób środowisko wspiera uczniów z upośledzeniem słuchu” – mówi, podkreślając cztery kluczowe czynniki sukcesu: wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycielską, małe grupy uczniów, zaawansowaną technologię wspierającą słyszenie oraz starannie zaprojektowane otoczenie fizyczne.
„Czytanie i pisanie to podstawa nauki. Już samo zetknięcie się z takim środowiskiem wysyła jasny sygnał, jakiego rodzaju edukację chcemy zaoferować — mówi dyrektor Christian Örn, odnosząc się do strategicznego umiejscowienia biblioteki przy wejściu do szkoły. Przestrzeń wyposażono w sofę Pio i fotel Monolite High.
Przed zaaranżowaniem nowych przestrzeni przedstawiciele firmy Kinnarps odwiedzili istniejącą szkołę, aby przeprowadzić wywiady z uczniami i nauczycielami. Celem było określenie, co się sprawdza, a co można poprawić w środowisku fizycznym. Jednym z kluczowych wniosków było stwierdzenie, że akustyka i oświetlenie mają istotny wpływ na proces uczenia się.
Nawet najcichsze dźwięki, takie jak skrzypiące krzesło czy szum wentylacji, mogą utrudniać osobom z upośledzeniem słuchu zrozumienie mowy. Aby uzyskać dobre środowisko akustyczne, konieczne było holistyczne podejście mające na celu zminimalizowanie zarówno poziomu hałasu, jak i czasu pogłosu* w pomieszczeniach.
Aby zmniejszyć emisję hałasu, istotny jest odpowiedni dobór materiałów we wnętrzu. Na przykład, gdy upuści się na blat jakiś przedmiot, to blaty z marmoleum wydają bardziej stłumiony dźwięk niż laminowane. Do innych środków redukujących hałas należały dywany w wielu pomieszczeniach oraz podkładki filcowe pod nogami krzeseł i stołów.
*Czas pogłosu to okres, w którym dźwięk jest nadal słyszalny w pomieszczeniu po tym, jak źródło dźwięku ustało. Na jego długość wpływają takie czynniki, jak wielkość pomieszczenia, jego kształt, meble oraz materiały użyte do produkcji ścian, podłóg i sufitów.
Przeczytaj więcej o różnych sposobach wpływania na środowisko akustyczne
Aby zmniejszyć pogłos, na ścianach zainstalowano panele akustyczne. Kluczową rolę odgrywają również dywany, meble i dobór materiałów. Nawet ściany są specjalnie zaprojektowane – są ustawione pod kątem, aby odbijać dźwięk w określony sposób.
„Wspólnie osiągnęliśmy najlepsze możliwe rezultaty” – mówi Christian Örn o współpracy z Kinnarps w zakresie wyboru mebli i materiałów. Wyjaśnia, że zarówno uczniowie, jak i pracownicy byli zaangażowani w testowanie różnych opcji.
„To najbardziej nowoczesna szkoła w Szwecji, jeśli chodzi o to, w jaki sposób środowisko wspiera uczniów z upośledzeniem słuchu”.
W każdej sali lekcyjnej znajduje się kabina stworzona z wykorzystaniem akustycznych paneli podłogowych Vibe, zapewniająca ciche miejsce dla uczniów, którzy potrzebują dodatkowego skupienia.
Na korytarzach ustawiono wielofunkcyjne meble Lean In, które poprawiają warunki akustyczne i stanowią miejsce do spotkań towarzyskich między lekcjami.
Szkoła Silvia jest wyposażona w najnowocześniejszą technologię wspomagającą słyszenie. W salach lekcyjnych nauczyciele noszą mikrofony, które przesyłają dźwięk do pętli indukcyjnej w podłodze, z którą łączą się aparaty słuchowe uczniów. Jednak w przypadku niektórych rodzajów upośledzenia słuchu to wsparcie technologiczne nie jest wystarczające. Dlatego też nauczyciele w Silvia wykorzystują w nauce mowę wspomaganą znakami języka migowego, co sprawia, że szczególnie ważne jest dobre oświetlenie.
„Upośledzenie słuchu kompensowane jest często poprzez użycie wzroku. Obserwację ruchów ust i mowy ciała. Kąt padania światła może decydować o tym, czy to, co zostało powiedziane zostanie zrozumiane, czy nie” – wyjaśnia dyrektor szkoły Christian Örn.
Oprócz dobrze zaplanowanego układu przestrzennego i oświetlenia, kluczowym rozwiązaniem było ustawienie biurek i krzeseł w kształcie litery U, tak, aby nauczyciel mógł znajdować się w centrum. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogą widzieć i słyszeć to, co jest przekazywane na lekcji.
Niewielki rozmiar klas i układ sal lekcyjnych powoduje, że wszyscy uczniowie mogą widzieć i słyszeć nauczyciela. Wykładzina dźwiękochłonna na podłodze klasy zmniejsza pogłos i hałas. Tapicerowane siedziska krzeseł Xpect dodatkowo przyczyniają się do wyciszenia otoczenia.
Na początku lat dziewięćdziesiątych grupa rodziców z okręgu Kristianstad pragnęła zapewnić dzieciom z upośledzeniem słuchu takie same możliwości uczenia się jak innym dzieciom. Zwrócili się oni do kilku gmin z prośbą o utworzenie szkoły specjalistycznej, a gmina Hässleholm odpowiedziała pozytywnie. Kiedy przyszło do nadania szkole nazwy, jeden z członków kadry kierowniczej, który wcześniej uczył języka migowego królową Szwecji - Sylwię, zasugerował, by poprosić ją o zgodę na wykorzystanie jej imienia. Z zadowoleniem przyjęła ten pomysł i osobiście uczestniczyła w inauguracji szkoły. Od tamtej pory wielokrotnie ją odwiedzała.
Szkoła Silvia kształci uczniów z 26 gmin. Oprócz 87 uczniów uczęszczających do szkoły, placówka zapewnia wsparcie około 500 dzieciom z upośledzeniem słuchu w regionie za pośrednictwem mobilnych edukatorów.
W projekcie, w którym detale mają tak duże znaczenie jak przy budowie nowej szkoły Silvia, kluczowe jest podejście zorientowane na poszukiwanie rozwiązań. Po drodze zawsze pojawiają się nieoczekiwane wyzwania. Christian Örn jest wdzięczny za uważne i elastyczne podejście firmy Kinnarps do projektu. Z perspektywy czasu uważa, że był to udany projekt i zauważa, że ścisła współpraca stanowiła klucz do stworzenia odpowiedniego środowiska do nauki. "Ogólny projekt środowiska fizycznego i specjalistyczne adaptacje związane z nauczaniem tworzą wyjątkowe warunki do nauki dla uczniów. To właśnie drobne szczegóły sprawiają wielką różnicę!” – mówi.