Linksium, firma zatrudniająca 26 pracowników, której celem jest ułatwianie transferu technologii. Dzięki znacznej zdolności inwestycyjnej i wsparciu udziałowców, odgrywa wiodącą rolę w tworzeniu innowacyjnych start-upów. Korzysta z innowacji technologicznych dostępnych w laboratoriach w regionie Grenoble w Alpach i skupia się na czterech obszarach, obejmujących: cyfryzację, nowe technologie energetyczne, technologie medyczne oraz zrównoważone zasoby.
Od czasu założenia firmy w 2015 roku z myślą o zbudowaniu obszernego portfolio projektów (do tej pory firma ma ich na koncie 90) i zgromadzeniu zespołów w jednym miejscu, Linksium wynajęło dodatkowe pomieszczenia. Biura mieszczące się w majestatycznym budynku dawnego zakładu przemysłowego, urządzone bardzo tradycyjnie, w żaden sposób nie odzwierciedlały innowacyjnego charakteru i rozwoju firm, którymi zarządza Linksium. Szerokie korytarze prowadziły do ogromnych, indywidualnych i podzielonych biur, bez wspólnych przestrzeni, które nie dają sposobności do spotkań i rozmowy.
Remont powierzchni 760 m2 był zatem okazją do uprzątnięcia starych biur i stworzenia bardziej otwartej przestrzeni, która odzwierciedlałaby innowacyjny charakter projektów, była bardziej przyjazna dla projektodawców, lepiej oddawała podejście firmy oparte na współpracy oraz oferowała przestrzeń do pracy wysokiej jakości. W tym celu Linksium ogłosiło konkurs dla architektów, określając następujące wymagania:
Wybrany architekt postanowił przywrócić miejsce do stanu surowego i usunąć wszystkie ścianki działowe, aby na nowo przemyśleć organizację całej powierzchni. Wyzwanie czekało także pracowników, którzy mimo trwających zmian, musieli realizować swoje codzienne obowiązki. Gra w „komórki do wynjęcia” trwała od marca do lipca 2016 r., a w ciągu tego okresu wszyscy pracownicy firmy musieli się aż trzykrotnie przenosić!
„Aby nieco złagodzić niedogodności potrzebowaliśmy bardzo dobrej komunikacji. Dlatego pracowników informowano o poszczególnych fazach pracy poprzez specjalny biuletyn oraz regularne spotkania, odbywające się co dwa miesiące, podczas których referowano postępy prac” – wyjaśnia Nelly Biboud, kierownik ds. stosunków zewnętrznych, odpowiedzialna za ten remont. „W ramach zaangażowania pracowników w proces tworzenia ich przyszłego miejsca pracy poproszono ich o wymyślenie zabawnych nazw dla nowych wspólnych przestrzeni. Dzięki temu każdy miał swój wkład ” – dodaje.
W kwestii wyboru mebli architekt zaproponował wizytę w showroomie Kinnarps, aby firma Linksium mogła się spotkać i porozmawiać z doświadczonym zespołem handlowym w Lyonie. Przeprowadzono ważne rozmowy dotyczące ergonomii i dobrego samopoczucia (to bardzo ważne dla klienta zagadnienia). Spotkanie w showroomie pozwoliło też Linksium znaleźć inspirację i dopracować decyzje dotyczące wykończeń i kolorów... To delikatny temat, ponieważ zgodnie z wymogami właściciela budynku wszystkie drzwi musiały pozostać szare, co groziło bardzo ponurym wyglądem biur. Na szczęście architekt świadomie poszedł inną drogą i podjął ryzyko przy wyborze kolorów. Punktem wyjścia stały się pomarańczowy i niebieski, czyli kolory użyte w logo Linksium. Następnie architekt dobrał uzupełniające barwy. Rezultat jest dynamiczny, ciepły i odświeżający.
"Z jednej strony biuro jest bardzo otwarte, dzięki usunięciu ścianek i zastosowaniu przeszkleń, z drugiej zaś - jest bardzo przytulne – co może wydawać się sprzecznością, ale osiągnięcie tego oszałamiającego rezultatu świadczy o talencie architekta" – wyjaśnia pani Biboud.
Inauguracja odnowionych biur odbyła się w grudniu 2016 roku. Pracownicy Linksium, a także młodzi innowatorzy pracujący przy projektach na dobre zadomowili się w nowej przestrzeni, co potwierdza, że renowacja się udała. O zadowoleniu użytkowników świadczą zarówno ich codzienne opinie, jak i rzeczywiste wykorzystanie poszczególnych stref – zwłaszcza serca firmy z barem i sofami, gdzie odbywa się wiele towarzyskich rozmów
o nieformalnym charakterze.