Raport BPCC HR Review 2020

Dla firm, które wzięły udział w badaniu, zarówno sam proces rekrutacji, jak i utrzymanie pracowników stanowią wyzwanie. Co więcej, problemy te są powiązane - 2 na 3 firmy mające trudności z rekrutacją pracowników widzą też wyzwanie w ich utrzymaniu w firmie. Dodatkowo, prawie połowa badanych spodziewa się, że w przyszłym roku jeszcze trudniej będzie pozyskać nowych pracowników i utrzymać obecnych.
Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że dbanie o well-being pracownika przekłada się na jego chęć pozostania w firmie na dłużej. Najczęściej dbają o dobrostan fizyczny (prawie połowa firm, które wzięły udział w badaniu), ale coraz częściej też o ten relacyjny i psychologiczny. Potrzebna jest zmiana sposobu myślenia o well-beingu jako bufecie benefitów i eventów firmowych na rzecz zrównoważonego podejścia do potrzeb fizycznych i psychologicznych pracowników. Konieczne jest też budowanie świadomości liderów. Brak wsparcia liderów przekłada się bowiem na wzrost problemów z retencją - komentuje Ewa Stelmasiak, dyrektor zarządzająca The Wellness Institute.
Karta sportowa czy prywatna opieka medyczna to dziś już stały element programów benefitowych i żaden wyróżnik na rynku. 82% firm, które wzięły udział w badaniu, je oferuje, a pracownicy wręcz oczekują ich jako standardu. Podobnie prawie ¾ firm oferuje służbowy telefon czy samochód. Dziś benefity trzeba bardzo personalizować, budować pakiety, które dokładnie odpowiadają stylowi życia pracownika czy wydarzeniom w jego życiu. Pracownikowi, który ma samochód służbowy, urodziło się dziecko? Zaproponujmy mu wymianę auta na rodzinne. Wtedy pracownik czuje, że pracodawca o niego dba - mówi Mariola Kalisz, ekspertka ABC London Group Ltd.
Warto podkreślić, że w badaniu udział wzięły zarówno firmy z sektora produkcyjnego, jak i z sektora usług. W naszym raporcie widać, że work-life balance pracowników biurowych to temat dość dobrze rozpoznany. Sytuacja ma się gorzej w sektorze produkcyjnym, a tam jest też duży potencjał, na przykład w zakresie elastycznego czasu pracy i samodzielnego układania grafików. Z naszej praktyki biznesowej wiemy, że pracownicy produkcyjni bardzo sobie to cenią - mówi Łukasz Chodkowski, dyrektor zarządzający Dehora Polska.
Najczęściej zgłaszaną strategią przez badane firmy są różne formy uelastyczniania miejsca pracy. Pracownicy nie chcą już siedzieć przy własnym biurku od 9 do 17. Chcą móc pracować zdalnie. Biuro staje się raczej miejscem spotkań pewnej społeczności, którą tworzą pracownicy, partnerzy, klienci. To ma ogromny wpływ na funkcje przestrzeni, które muszą się znaleźć w biurze - od miejsc na grupową pracę kreatywną przez miejsca skupienia po pokój do drzemki, wylicza Karina Kreja, International Concept Manager w Kinnarps.
Kodeks pracy nie reguluje bezpośrednio wszystkich stosowanych na rynku benefitów mających na celu skuteczną rekrutację oraz długoletnie zatrudnienie pracownika. Muszą one natomiast w każdym przypadku odpowiadać wymogom przepisów prawa pracy, co w praktyce rodzi szereg problemów. Nawet przy wprowadzaniu najbardziej obecnie pożądanego przez pracowników świadczenia - pracy zdalnej – pracodawcy mogą wpaść w pułapki niosące negatywne konsekwencje i skutkujące sporami pracowniczymi. Dlatego warto powierzyć stworzenie regulacji dotyczących benefitów prawnikom prawa pracy - mówi mec. Monika Krzyszkowska-Dąbrowska, szefowa praktyki prawa pracy w Linklaters, mająca szerokie doświadczenie w tym zakresie zwłaszcza przy obsłudze centrów SSC i BPO.
Raport 2020 BPCC HR Review miał swoją premierę 15 stycznia br. w Londynie na spotkaniu z inwestorami do Polski. Został przygotowany przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową we współpracy z firmami członkowskimi: ABC London Group, Dehora Polska, Kinnarps, Linklaters i The Wellness Institute.
Partnerzy Raportu:
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa
BPCC jest jedną z wiodących izb handlowych w Polsce, dostarczającą informacji handlowych i biznesowych, wspierającą inwestycje naszych członków i klientów w Polsce i Wielkiej Brytanii. Grupy Robocze BPCC pomagają tworzyć lepsze relacje biznesowe poprzez regularne spotkania z przedstawicielami polskiego sektora publicznego, a także spotkania branżowe na temat trendów w różnych sektorach gospodarki.
www.bpcc.org.pl
ABC London Group
Advanced Business Consulting London Group Ltd. jest brytyjską firmą konsultingową w branży HR specjalizującą się w retencji pracowników kluczowych dla organizacji. ABC London Group buduje indywidualne pakiety świadczeń i benefitów, dopasowane do oczekiwań i rozwoju pracownika w ramach organizacji, pozwalające wyróżnić się wśród pracodawców, a także zbudować kulturę przywiązania pracownika do firmy.
www.abclg.eu
Déhora Polska
Déhora to międzynarodowa firma doradcza wyspecjalizowana w kompleksowym wsparciu firm produkcyjnych (działających w oparciu o zmianowość i nieregularność systemu pracy) w planowaniu czasu pracy ich pracowników oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Planowanie czasu pracy to znalezienie optymalnej równowagi między ilością pracy do wykonania, a dostępnością zróżnicowanego jakościowo personelu. Brak tej równowagi prowadzi m.in. do nadgodzin, przestojów, utraty motywacji i satysfakcji z pracy oraz nadmiernego angażowania pracowników tymczasowych.
www.dehora.pl
Kinnarps
KINNARPS TO FIRMA SKUPIONA NA ROZWIĄZANIACH DO PRZESTRZENI BIUROWEJ
Kinnarps zapewnia rozwiązania w zakresie wyposażenia przestrzeni biurowej i obiektów użyteczności publicznej. System wartości spółki charakteryzuje się wysoką jakością produktów i niskim poziomem oddziaływania na środowisko – od surowców po gotowe rozwiązania dla przestrzeni pracy. Obecnie firma Kinnarps jest jednym z największych dostawców rozwiązań w zakresie wyposażenia przestrzeni biurowej. Prowadzi sprzedaż w około 40 krajach, a rok finansowy 2017/2018 firma zakończyła z rocznym obrotem na poziomie 4,214 miliarda SEK (419 milionów EUR). Założona w 1942 roku przez Jarla i Evy Andersonów. Pozostaje firmą rodzinną, którą obecnie zarządzają dzieci i wnuki założycieli.
www.kinnarps.pl
Linklaters
Warszawskie biuro jest częścią globalnej firmy prawniczej Linklaters, zatrudniającej ponad 2600 prawników w 30 biurach w 20 jurysdykcjach na świecie. Kancelaria zapewnia kompleksową obsługę prawną, łącząc światowe doświadczenie z gruntowną znajomością polskiego prawa i uwarunkowań gospodarczych. Główne obszary specjalizacji firmy to: prawo handlowe, sprawy korporacyjne, w tym fuzje i przejęcia, private equity, własność intelektualna, prawo konkurencji, podatki, prawo pracy, prawo energetyczne i telekomunikacyjne, prawo UE, bankowość i rynki kapitałowe, nieruchomości, restrukturyzacja, jak również spory sądowe i arbitraż.
Kancelaria zatrudnia obecnie około 80 prawników (w tym ośmiu wspólników), z których większość to polscy radcowie prawni i adwokaci, pozostali to prawnicy zagraniczni posiadający angielskie, amerykańskie i szwedzkie uprawnienia do wykonywania zawodu.
Od wielu lat niezależni analitycy, w tym Chambers Global i European Legal 500, umieszczają warszawskie biuro Linklaters w czołówce międzynarodowych firm prawniczych działających w Polsce.
THE WELLNESS INSTITUTE
The Wellness Institute działa na polskim rynku od 2012 r. Oferuje wsparcie doradczo-szkoleniowe w strategicznym zarządzaniu obszarem well-beingu w firmie, od badania potrzeb interesariuszy po dobór odpowiednich narzędzi, budowę strategii well-beingowej i analizę kluczowych wskaźników efektywności. The Wellness Institute dostarcza rozwiązania wspierające liderów w dbaniu o siebie i swoich ludzi oraz w rozwoju ich kompetencji wellbeingowych. Specjalizuje się w budowaniu kultur opartych o wartości wellbeingowe. Realizuje projekty z zakresu zarządzania stresem i work-life balance. Działa w partnerstwie z amerykańską firmą Human Resources Institute.
www.wellnessinstitute.pl