Prawdziwy sens projektowania zrównoważonego
A czym tak naprawdę jest zrównoważony projekt? Jak dokonuje się całościowej oceny wpływu danego produktu na środowisko?
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej odbywającej się na targach Stockholm Furniture & Light Fair Kinnarps zaprezentował nowe odpowiedzi oraz obserwacje na ten temat. Na stoisku A29:20 podczas spotkania z przedstawicielami międzynarodowych mediów dyskutowano na temat zrównoważonego projektowania. Gośćmi byli - wielokrotnie nagradzany szwedzki architekt Gert Wingårdh, Louise König, sustainability manager roku 2017, Johanna Ljunggren, manager ds. zrównoważonego rozwoju w Kinnarps oraz Robert Petersson, dyrektor generalny Kinnarps. Dyskusję moderowała Renée Nyberg z TV4 szwedzkiej telewizji.
Punktem początkowym dla rozmowy był wskaźnik Better Effect Index, unikatowe narzędzie służące do oceny poziomu zrównoważenia produktów przy pomocy systemu punktowego. Narzędzie to zostało zaprojektowane z wykorzystaniem obszarów zidentyfikowanych przez różne grupy konsumentów jako ważne w procesie podejmowania decyzji dotyczących wpływu produktów na szeroko pojęte środowisko. Punkty w skali od 1 do 3 przyznaje się w kategoriach: surowców i zasobów, klimatu, czystych materiałów, odpowiedzialności społecznej, ponownego wykorzystania oraz ergonomii. Metoda ta wyraźnie wskazuje obszary do dalszego rozwoju oraz mocne strony danego produktu.
Przykładem jest fotel biurowy Capella ze wysoką średnią punktową 2,40 (w skali od 1-3). Narzędzie to jest całkowicie transparentne, więc zarówno klienci, jak i całe otoczenie biznesowe mogą sprawdzić, w jaki sposób Kinnarps ocenia swoje produkty. Ocena zrównoważenia i porównywanie produktów pod kątem ich wpływu na środowieko nigdy nie były łatwiejsze. Mamy nadzieję, że wskaźnik Better Effect Index stanie się nowym, standardem obowiązującym w całej branży.
Klient ma prawo wiedzieć, w jakim stopniu zrównoważony jest dany produkt oraz móc porównać go z konkurencyjnymi przedmiotami. Dla nas jest to kwestia współpracy. Jeśli wszyscy podzielą się swoimi danymi, możemy zacząć je porównywać. Doprowadzi to do szybkiej zmiany całej branży