Case: SZKOŁA SJÖLUNDA, LIDKÖPING, SZWECJA

Klient:
gmina Lidköping

Architekt:
Link Arkitektur

Koordynator Kinnarps:
Lotta Karlsson

Zakres:
Miejsca pracy dla maksymalnie 400 uczniów

Termin:
jesień 2017

ARANŻACJA ACTIVITY-BASED W SZKOLE PRZYGOTOWUJE DZIECI DO EKSCYTUJĄCEGO ŻYCIA ZAWODOWEGO

Dzieci dzisiaj uczą się i odkrywają świat na zupełnie inne sposoby niż dawniej. Dlaczego więc wnętrza szkół i ich wyposażenie oraz meble wyglądają tak samo, jak kiedyś? Nowo wybudowana szkoła Sjölunda w Lidköping została zaaranżowana i wyposażona zgodnie z koncepcją activity-based, zachęcającą dzieci do wyboru miejsca najlepiej odpowiadającego temu zadaniu, które aktualnie wykonują. Ściśle współpracując z Kinnarps, dyrektor szkoły, nauczyciele i dzieci stworzyli innowacyjne środowisko do nauki, które przygotowuje uczniów do przyszłego życia zawodowego.

„Kinnarps oferuje wiele świetnych rozwiązań aranżacji wnętrz dla biur i miejsc spotkań, które doskonale sprawdzają się również w środowisku szkolnym. Oferta Kinnarps jest różnorodna i kompleksowa, a my połączyliśmy meble szkolne, biurowe i te przeznaczone do miejsc spotkań, w sposób, który odpowiadał naszym potrzebom”.

Elisabet Ingemarsson, dyrektor szkoły Sjölunda

BIURKA – PRACA NA RÓŻNYCH WYSOKOŚCIACH

Każda sala oferuje możliwość pracy przy biurkach i stołach o kilku różnych wysokościach. Uczniowie mogą usiąść bezpośrednio na podłodze, na miękkim dywanie lub pracować przy wysokim biurku z serii Origo, do którego można dostawić krzesło szkolne Xpect lub wysoki stołek Plint. Rozwiązanie to pozwala na przemian stać lub siedzieć, co stymuluje do bardziej aktywnej pracy. Sala oferuje także siedziska w postaci sof Wilson i foteli Invito, połączonych z odpowiednio dopasowanymi pod względem wysokości niskimi stolikami z serii Origo.

ELASTYCZNE I CYFROWE ŚRODOWISKO NAUKI

Szkoła Sjölunda zapewnia zaawansowane cyfrowe środowisko do nauki, co również stanowi jeden z warunków koncepcji activity-based working. Internet bezprzewodowy, monitory komputerowe w każdej sali i tablety do dyspozycji każdego ucznia zapewniają wszystko, czego potrzeba dzieciom. Elastyczność jest podstawą aranżacji każdej sali – niezbędna jest bowiem możliwość łatwego przesuwania mebli zarówno w sali, jak i między pomieszczeniami. Uczniowie muszą czuć się swobodnie i mieć możliwość wpływania na swoje otoczenie, tak aby odpowiadało ich potrzebom. Dlatego wszystkie meble są wyposażone w kółka – dotyczy to również szkolnych szafek.

Niektóre pomieszczenia są wyposażone również w rozwiązania dźwiękochłonne, co zapewnia szkole dobre środowisko akustyczne. Stoły można konfigurować w grupy do pracy projektowych lub bardziej tradycyjne, szkolne układy aranżacyjne. Wysokość mebli szkolnych ma możliwość regulacji, dzięki czemu można je łatwo dopasować do potrzeb uczniów.

NIE TYLKO MEBLE SZKOLNE

Kto powiedział, że we współczesnej szkole powinny być tradycyjne ławki? W innowacyjnym i zrównoważonym środowisku do nauki dzieci mają szansę odkrywać także „dorosłe meble", na przykład biurka z serii Nexus i Space z oferty Kinnarps przeznaczonej do biur typu activity-based. Fotele i sofy, takie jak Pio i Trix, oraz pufy Fields oferują miękkie siedziska do prac w swobodnej atmosferze lub spędzania przerw. Stosownie do potrzeb nauczania w małych grupach lub pracy nad projektami można łatwo i szybko przearanżować siedziska wokół stołu.

SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI OPIERA SIĘ NA IDEI ACTIVITY-BASED

Sjölunda jest jednym z dwóch nowych projektów w gminie Lidköping. Obie szkoły są zaprojektowane tak, aby spełniać wymagania szkoły jutra, łącznie z możliwością zmiany sposobu ich używania. Współdziałanie i digitalizacja są punktem wyjścia, od którego architekci i projektanci wnętrz rozpoczynają projektowanie szkół we współpracy z uczniami, dyrektorami i nauczycielami.

Szkoła Sjölunda to szkoła podstawowa z zajęciami pozaszkolnymi dla 400 uczniów. Pomieszczenia, włącznie z przytulną aulą główną umieszczoną w sercu szkoły, są przeznaczone do użytku ogólnego. Aula jest w niemal ciągłym użyciu. Gdy nie ma potrzeby organizowania spotkań na dużą skalę klasy wykorzystują aulę w dowolny sposób, kiedy mają na to ochotę: na rozpoczęcie dnia, do krótkich spotkań, pokazów filmowych czy multimedialnych. W pobliżu znajduje się także szkolna biblioteka.

Cele pedagogiczne były punktem wyjścia już od etapu pierwszych szkiców, a ideą było zapewnienie uczniom możliwie najlepszych warunków do nauki, zgodnie z ideą activity-based working.

„Chcieliśmy szkoły, w której dzieci mają możliwość rozwoju i wyboru różnych miejsc do różnych aktywności. Sposób, w jaki dzieci się uczą, znacząco się zmienił, a tradycyjne wnętrza klas nie są w stanie sprostać nowym wymaganiom. Zaprojektowaliśmy więc szkołę Sjölunda, uwzględniając ten fakt” – wyjaśnia dyrektor szkoły Elisabet Ingemarsson.

Oczywiście nauczyciele również pracują zgodnie z koncepcją activity-based working. Pomieszczenia dla personelu są wyposażone w ergonomiczne meble: biurka z regulacją wysokości i odpowiednie krzesła biurowe oraz oferują różne strefy do odmiennych kategorii zadań.

 

„Współpracuję z gminą Lidköping i Elisabet Ingemarsson od około dziesięciu lat. To niesamowicie inspirujące – móc pracować z klientem, który dostrzega związek między szkołami a zmianami zachodzącymi w tej chwili w życiu zawodowym. Szkoła Sjölunda uosabia to, co tworzymy w Kinnarps, dzięki naszej koncepcji Next Education”.

Lotta Karlsson, projektant wnętrz, Kinnarps

MEBLE SZKOLNE - TRZECI NAUCZYCIEL

Wystrój wnętrz inspirowany jest metodą edukacyjną Reggio Emilia* oraz rolą jaką pełni w niej otoczenie. Środowisko i wyposażenie powinny pracować z dziećmi i umożliwiać im postępy w nauce. Podczas pracy uczniowie mogą wybierać między różnymi wysokościami powierzchni roboczej i różnymi postawami – od siedzenia po stanie. Mogą pracować na podłodze, w tradycyjnie zaprojektowanych ławkach szkolnych i na krzesłach szkolnych lub po prostu stojąc przy wyższych biurkach. Środowisko oferuje również strefy z fotelami i sofami w połączeniu z różnymi stołami.

Meble i aranżacja umożliwiają dzieciom zmianę miejsca i pozycji pracy, co pobudza kreatywność, a także przyczynia się do stworzenia ergonomicznego środowiska do nauki. Doświadczeni nauczyciele mogą szybko odczytać potrzeby i stan koncentracji uwagi swoich uczniów i w razie potrzeby zasugerować, że nadszedł czas, aby zmienili pozycję lub miejsce pracy. Projektowanie wnętrz odbywało się etapami, co umożliwiło zaangażowanie dzieci i pozwoliło im ocenić rozwiązania. Ale jak zmierzyć rezultat?

„To naprawdę proste. Zadajemy pytania w formie ankiety dla uczniów, a oni wskazują wyraźnie, że są tutaj szczęśliwi. Mówią, że lubią chodzić do szkoły”– mówi dyrektor Elisabet Ingemarsson.

podsumowanie

  • Meble Kinnarps do szkół, biur i miejsc spotkań zostały użyte do stworzenia środowiska do nauki w koncepcji activity-based.
  • Elastyczność jest słowem kluczowym, z możliwością wyboru miejsca do nauki, rearanżacji mebli w pomieszczeniu i zmiany wysokości biurka.

*Reggio Emilia jest to jedna z metod edukacji stosowana na etapie wczesnego nauczania. Skupia się na każdym dziecku w odniesieniu do jego rodziny, innych dzieci, nauczycieli, środowiska, a także szerszej społeczności. Cechą charakterystyczną tego podejścia jest brak ustalonego z góry program nauczania. W trakcie nauczania prowadzone są dokumentowane obserwacje działań dzieci. Wychowawcy na bieżąco porównują przygotowaną przez siebie dokumentację i prowadzą nad nią dyskusje. Na tej podstawie przygotowywane są propozycje konkretnych zajęć, które następnie omawiane są wraz z dziećmi.
Dużą wagę w tej metodzie przywiązuje się do środowiska, w którym będą przebywać dzieci. Przestrzeń dostępna dla dzieci jest całkowicie otwarta, a pomieszczenia w takiej szkole płynnie przechodzą jedno w drugie. Takie urządzenie wnętrza sprzyja interakcji i realizacji jednej z wartości, jaką jest otwartość na różnice między dziećmi, nauczycielami oraz społecznościami. Wykorzystywane meble lub inne przedmioty powinny być wielofunkcyjne. Na wystrój wnętrza wpływ powinny mieć dzieci. Przestrzeń musi zachęcać dzieci do odkrywania otoczenia, zarówno indywidualnego, jak i grupowego.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Reggio_Emilia