Case: STOCKHOLM SCIENCE AND INNOVATION SCHOOL

fakty

Klient:
Stockholm Science and Innovation School

Architekt:
Scheiwiller Svensson Arkitektkontor

Powierzchnia:
około 2500 m2

Stanowiska pracy:
przestrzeń dla ok 300 uczniów gimnazjów

Termin:
Wiosna 2018

nacisk na rozwój technologii i innowacje

Stockholm Science and Innovation School mieści się w nowoczesnym budynku, znanym jako „Nod”, w sztokholmskiej dzielnicy Kista. W budynku znajduje się również wiele firm wdrażających technologie. Wszystkie te placówki łączy wspólna lokalizacja na wyjątkowym terenie, pełnym technologicznych innowacji z duchem przedsiębiorczości. Ze względu na cel szkoły, którym jest wspieranie technologii i innowacji, nie można było wybrać dla niej lepszego miejsca. Już w momencie założenia Stockholm Science and Innovation School dążono do współpracy z branżą technologiczną oraz firmami inwestującymi w cyfryzację. Zamierzano utworzyć szkołę na miarę wszech czasów.

„Chcemy utworzyć szkołę na miarę wszech czasów”

Patrick Vestberg, dyrektor szkoły

RÓŻNORODNOŚĆ I ELASTYCZNOŚĆ

W szkole znajdują się dwie duże aule usytuowane na końcach korytarza. Organizowane są w nich różne spotkania oraz warsztaty dla większych grup. Krzesła Leia są idealnym rozwiązaniem dla tego miejsca. W chwili, gdy nie są używane, można je z łatwością zesztaplować w stosy i odstawić na bok. Idealnie sprawdzają się zarówno w jadalni oraz ustawiane w rzędy.

STREFA SPOKOJU W KORYTARZU

Dzięki sofie Skandinavia możliwe staje się utworzenie przyjaznej niszy wewnątrz pomieszczenia. Szkoła Stockholm Science and Innovation School zorganizowała strefę spokoju na środku korytarza, wybierając w tym celu sofy Skandinavia z wysokim oparciem. Dzięki temu studenci mają do dyspozycji miejsce, w którym mogą się razem pouczyć albo zwyczajnie porozmawiać, bez zbędnego rozpraszania się dźwiękami z zewnątrz.

TWOJA WŁASNA PRZESTRZEŃ

W korytarzu mieszczą się również fotele z serii Fields z wysokimi oparciami. Stanowią one pewnego rodzaju schronienie, które minimalizuje hałasy z zewnątrz, co czyni z nich idealne miejsce do posiedzenia i poczytania. Osoby, które chcą porozmawiać w grupie, mogą ustawić kilka foteli obok siebie. Korytarze zostały dodatkowo wyposażone w tzw. loveseats z serii Fields. Ten rodzaj niewielkiej dwuosobowej sofy utworzonej z ustawionych bokiem i zwróconych ku sobie siedzisk sprzyja nawiązywaniu rozmowy w zabawny i dość niekonwencjonalny sposób.

WYCHODZENIE POZA NORMY

Szkoła jest miejscem nowym, zaprojektowanym specjalnie w tym celu. W trakcie całego procesu budowy szkoły, od pierwszych szkiców aż po efekt finalny, wszystkie decyzje podejmowano tak, aby zmierzały do osiągnięcia wspólnego celu. Szkoła nie powstała zgodnie z obowiązującymi konwencjami. W trakcie realizowania projektu odrzucono powszechnie przyjęte definicje standardowego wyglądu szkoły i jej położenia. Dlatego tak ważne było włączenie do tej wizji także odpowiedniego wystroju wnętrza obiektu. Wierzyliśmy, że razem możemy znaleźć zadowalające rozwiązania. Przy doborze mebli firma Kinnarps miała możliwość wyjścia poza przyjęte schematy. Wspólnie próbowaliśmy wdrażać różne pomysły i skorzystać z rozwiązań stosowanych w biurach typu activity-based, podzielonych na kilka stref aktywności. Celem było stworzenie uczniom jak najlepszych warunków.

Naszą misją od zawsze było tworzenie takich wnętrz, które dawałyby ludziom możliwość przebywania ze sobą, jak również miejsc sprzyjających pracy samodzielnej lub w grupie. Realizowane przez nas projekty wnętrz mają jasny cel: meble muszą być użytkowane przez ludzi z przyjemnością. W przypadku wnętrza tej szkoły, dążyliśmy do stworzenia przestrzeni, która stanowiłaby namiastkę domu.

PRZESTRZEŃ WEWNĄTRZ POMIESZCZENIA

Budynek „Nod”, w którym mieści się szkoła, to obiekt o wyjątkowej architekturze, stanowiący jednocześnie dogodne miejsce spotkań. Zastosowano w nim różnorodne rozwiązania przestrzeni biurowych, takie jak punkty hotspot czy przestrzenie współdzielone. W budynku mieści się wiele firm technologicznych, start-upów i podobnych przedsięwzięć. Dzielnica Kista jest często nazywana szwedzką wersją „Doliny Krzemowej”, jest to zatem idealna lokalizacja dla szkoły mającej tak bliskie więzi z branżą technologiczną.

Wnętrze szkoły zostało zaprojektowane tak, aby przygotować uczniów do życia zawodowego, przede wszystkim do pracy w branży IT. Właśnie dlatego tak ważne było czerpanie inspiracji z biur typu activity-based. Na przykład, sale komputerowe wyposażono w typowe stoły konferencyjne, a w salach lekcyjnych ustawiono stoły o różnej wysokości, aby uczniowie mogli wybrać sobie ten, przy którym pracuje im się najlepiej. W korytarzach wydzielono specjalne strefy do różnych rodzajów aktywności.

Wzięto pod uwagę ergonomię i wyposażono każdą salę lekcyjną w stoły o różnych wysokościach. Do niskich stołów zostały dopasowane idealnie sprawdzające się w szkolnych warunkach krzesła Xact. Wielofunkcyjne krzesła Xact są solidne i lekkie. Dzięki funkcji regulacji wysokości, idealnie sprawdzają się w przypadku gimnazjalistów, którzy znacznie różnią się między sobą wzrostem. Dodatkowo krzesła Xact pobudzają do ruchu, a więc dają uczniom możliwość aktywnego siedzenia.

Szkoła nie postrzega wystroju wnętrza jako czegoś stałego i niezmiennego. Nauczyciele mogą korzystać w klasach z różnych rozwiązań oraz stosować je w różnych okresach nauczania. Dzięki temu meble dopasowują się do programu nauczania, a nie stanowią jego ograniczenie. W takich warunkach szkoła może rozwijać swoją działalność i kontynuować współpracę z branżą technologiczną, skupiając się jednocześnie na rozwijaniu cyfrowych kompetencji.

PODSUMOWANIE

  • Szkoła Stockholm Science and Innovation chciała stworzyć urozmaicone środowisko, oparte na kreatywnych rozwiązaniach, które odbiegałyby od konwencji i ogólnie przyjętych przez szkoły standardów.
  • Budowa nowego i niekonwencjonalnego obiektu, stanowiła okazję do inspiracji innymi rodzajami przestrzeni, na przykład biurami activity-based working.
  • Ważny był wybór mebli, które byłyby użytkowane przez uczniów z przyjemnością.
  • Wystrój wnętrza powinien być przede wszystkim wizytówką szkoły i jej ozdobą.
  • Stockholm  Science and Innovation School chce być szkołą na miarę współczesności lecz także przyszłych wyzwań.